Czarne chmury nad Tesl膮 Elona Muska?

Fot. Tesla
Wed艂ug specjalist贸w z banku inwestycyjnego Jefferies, akcje Tesli w ci膮gu najbli偶szych 12 miesi臋cy czeka nawet 27-procentowy spadek. Firma dopiero za 3 lata ma zacz膮膰 przynosi膰 zysk.

Gie艂dowa wycena Tesli od pocz膮tku roku wzros艂a o 83 procent. W tym samym czasie indeks gie艂dowy S&P 500 poszed艂 w g贸r臋 tylko o 12 procent. Analitycy przewiduj膮 jednak, 偶e w najbli偶szych latach przedsi臋biorstwo Elona Muska czekaj膮 powa偶ne k艂opoty. Sceptycy twierdz膮, 偶e Tesla nie wytrzyma konkurencji z du偶ymi koncernami, kt贸re r贸wnie偶 zacz臋艂y bardzo mocno inwestowa膰 w auta elektryczne. Co wyra藕nie wida膰 na trwaj膮cych w艂a艣nie targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, kt贸re kilka dni temu w CHIP-ie relacjonowali艣my. Produkcj臋 aut na pr膮d rozwijaj膮 intensywnie m.in. Mercedes, Volkswagen i Opel.

Model 3 to samoch贸d elektryczny ze 艣redniej p贸艂ki cenowej (fot. Steve Jurvetson)

Wed艂ug Philippe’a Honchosa, do 2020 roku Tesla nie powt贸rzy 艣wietnych wynik贸w z 2016. Wszystko przez rosn膮ce ceny materia艂贸w do produkcji baterii. Gigafabryka Tesli wytwarzaj膮ca w艂asne baterie ma by膰 uko艅czona dopiero za dwa lata. Wtedy te偶 firma powinna zacz膮膰 osi膮ga膰 zysk. Do tego czasu, wed艂ug analityka, cena za akcj臋 Tesli spadnie z rekordowych 379 dolar贸w do 280. To zdecydowanie mniej ni偶 prognozowane dot膮d 333 dolary za akcj臋.

Autonomiczne ci臋偶ar贸wki Tesli (fot. Tesla)

Jeszcze w tym roku przedsi臋biorstwo ma zacz膮膰 sprzedawa膰 autonomiczne ci臋偶ar贸wki. Tesla skupia si臋 jednak teraz na produkcji osobowego Modelu 3, swojego najta艅szego auta elektrycznego. Ceny samochodu na ameryka艅skim rynku zaczynaj膮 si臋 od 35 tysi臋cy dolar贸w (125 tysi臋cy z艂otych), co jak na auto tej klasy jest atrakcyjn膮 ofert膮. Firma inwestuje te偶 w stacje 艂adowania w USA i w Europie. | CHIP

殴r贸d艂o: Business Insider