browning

Rekord Guinessa w szybko艣ci lotu z kombinezonem odrzutowym

Fot. ted.com
Konstrukcja z艂o偶ona z sze艣ciu turbin przymocowanych do r臋kaw贸w kombinezonu pozwala Richardowi Browningowi lata膰 z imponuj膮c膮 szybko艣ci膮. Wynalazca zdo艂a艂 przelecie膰 ponad 100 m z pr臋dko艣ci膮 51,53 km/h, czym ustanowi艂 rekord 艣wiata.

W celach bezpiecze艅stwa bicie rekordu odby艂o si臋 nad wod膮. I je艣li obejrzycie nagranie, zobaczycie, 偶e zdecydowanie by艂 to dobry pomys艂. Na zakr臋cie Browning zanurzy艂 si臋 bowiem do艣膰 mocno pod wod臋, ale uda艂o mu si臋 na szcz臋艣cie ponownie wzbi膰 w powietrze. Osi膮gni臋cie jest na tyle wyj膮tkowe, 偶e do tej pory nikt nie stworzy艂 podobnego kombinezonu. Wszelkiego typu jetpacki, kt贸re widzieli艣my przypomina艂y swoj膮 konstrukcj膮 drona, kt贸ry „zak艂ada” si臋 na plecy. By艂y te偶 na tyle drogie, 偶e mogli sobie na niego pozwala膰 jedynie najbogatsi klienci np. w艂adze Dubaju. Richard Browning聽w swoim wynalazku wzorowa艂 si臋 na kostiumie popularnego superbohatera – sze艣膰 turbin odrzutowych przyczepionych jest do kombinezonu przypominaj膮cego egzoszkielet.

Testy maszyny rozpocz臋艂y si臋 w drugim kwartale 2017 roku. W贸wczas to mogli艣my podziwia膰 r贸偶nego rodzaju pr贸by Browninga. M臋偶czyzna pocz膮tkowo wyposa偶y艂 w odrzutowe silniki tak偶e dolne ko艅czyny, ale szybko okaza艂o si臋, 偶e nie mo偶na nimi manewrowa膰 tak sprawnie, jak r臋kami. Budowa takiego „stroju Iron Mana” poch艂on臋艂a 50 tys. dolar贸w, ale wynalazca nie powiedzia艂 jeszcze ostatniego s艂owa. Do kombinezonu zamierza doda膰 jeszcze niewielkie skrzyde艂, kt贸re zapewni膮 jeszcze lepsz膮 stabilno艣膰. Nie wiadomo czy m臋偶czyzna zamierza skomercjalizowa膰 sw贸j wynalazek, ale jego potencja艂 docenili ju偶 inwestorzy, kt贸rzy w艂o偶yli w firm臋 Browninga 650 tys. dolar贸w.

Cho膰 sama konstrukcja nie przekracza wsp贸艂czesnych mo偶liwo艣ci techniki, to nie oznacza to, 偶e szybko zobaczymy w sklepach podobne urz膮dzenia. Jak potwierdzili niedawno w艂oscy naukowcy utrzymywanie w locie w艂asnego ci臋偶aru przy pomocy takich kombinezon贸w wymaga wielkiej praktyki, gdy偶 nawet niewielkie odchylenie mo偶e nie膰 ze sob膮 katastrofalne skutki. Opracowanie norm bezpiecze艅stwa i kontroli lotu mo偶e potrwa膰 jeszcze wiele lat. | CHIP