Konkurs na polski samoch贸d elektryczny og艂oszony

Fot. Electromobiilty Poland
Electromobility Poland og艂osi艂o konkurs, kt贸ry ma wy艂oni膰 projekt, b臋d膮cy podstaw膮 przysz艂ego polskiego auta elektrycznego, zapowiadanego ponad 1,5 roku temu przez Mateusza Morawieckiego, w贸wczas ministra rozwoju i gospodarki, a obecnie premiera rz膮du RP.

Za 10 lat po Polsce ma je藕dzi膰 milion elektrycznych aut – tak膮 wizj臋 w czerwcu 2016 roku wysnu艂 wicepremier, minister finans贸w i gospodarki Mateusz Morawiecki.聽Mamy szanse, by za 10 lat mie膰 milion samochod贸w elektrycznych w Polsce, a nasze sp贸艂ki energetyczne mia艂y 2 miliardy z艂 przychod贸w z tego tytu艂u – dopowiada艂 minister energii Krzysztof Tch贸rzewski.聽聽Takich samochod贸w, kt贸re wystarcz膮 do tego, by zawie藕膰 dzieci do szko艂y i przedszkola, pojecha膰 na zakupy, za艂atwi膰 wszystkie sprawy, kt贸re w tej chwili za艂atwiamy samochodami nap臋dzanymi paliwem.聽

I chocia偶 mo偶na podchodzi膰 sceptycznie do tak ambitnych za艂o偶e艅, to jedno trzeba przyzna膰: w tej sprawie co艣 rzeczywi艣cie zacz臋艂o si臋 dzia膰. Na ile jest to spowodowane zmian膮 na stanowisku premiera? Trudno stwierdzi膰. Faktem jest jednak, 偶e pierwszy etap realizacji tego planu jest ju偶 za nami, a kolejny w艂a艣nie si臋 rozpoczyna. Konkurs na wygl膮d samochodu rozstrzygni臋to we wrze艣niu. Teraz czas na bardziej techniczny wyb贸r: kto stworzy prototyp elektrycznego samochodu.

Jeden z projekt贸w konkursowych. Wydaje si臋 mocno inspirowany pewnym azjatyckim autem. Zgadniecie jakim? (fot. Electromobility Poland)

Powo艂ana przez cztery najwi臋ksze, pa艅stwowe koncerny energetyczne sp贸艂ka聽Electromobility Poland og艂osi艂a konkurs, a zg艂oszenia mo偶na sk艂ada膰 do 20 grudnia. Do 29 grudnia zg艂oszenie nale偶y potwierdzi膰. Do ko艅ca stycznia komisja聽Electromobility Poland wybierze najciekawsze spo艣r贸d nades艂anych ofert, a w lutym zostan膮 podpisane umowy na przygotowanie szczeg贸艂owego planu technicznego pojazdu oraz koncesji na produkcj臋 seryjn膮 na podstawie prototypu.

Sp贸艂ka poda艂a, 偶e planuje dwa dalsze etapy konkursu. Wy艂onione w poprzednim etapie firmy maj膮 stworzy膰 model pojazdu, a tak偶e opracowa膰 dokumentacj臋 techniczn膮 przedprodukcyjnego prototypu. W nast臋pnym etapie przewidziano finalizacj臋 prac nad prototypem i jego ocen臋 przez Electromobility Poland. Zapowied藕 ministra energii, 偶e dzia艂aj膮cy prototyp zobaczymy jesieni膮 2018 roku wydaje si臋 by膰 zatem, przy tak wieloetapowym procesie, do艣膰 ambitna. Nie znaczy jednak, 偶e niemo偶liwa.

Czy偶by to by艂 „maluch XXI wieku”? (fot. Electromobiilty Poland)

Na t臋 chwil臋 nie ujawniono jednak szczeg贸艂owych wymaga艅 konkursowych. Jak sugeruje rzeczniczka聽Electromobility Poland, Aleksandra Ba艂dys:聽Nazwa konkursu oddaje istot臋 konkurencyjnego post臋powania, kt贸r膮 chcemy zachowa膰, ale konkurs w w膮skim tego s艂owa znaczeniu wi膮偶e si臋 z poniesieniem koszt贸w udzia艂u przez uczestnik贸w i gratyfikacj膮 dopiero na ko艅cu. Gdyby by艂 to typowy konkurs, podmioty w nim startuj膮ce musia艂yby najpierw zainwestowa膰 艣rodki w budow臋 prototyp贸w, a to wyeliminowa艂oby takie, kt贸re posiadaj膮 kompetencje, a nie maj膮 zasob贸w, by taki prototyp zbudowa膰.聽

Oznacza to zatem, 偶e spos贸b wy艂onienia zwyci臋zcy nie skre艣la, przynajmniej nie na etapie projektowym, niewielkich firm jak na tak ambitny projekt. Wy艂o偶enie odpowiednich 艣rodk贸w w typowej procedurze konkursowej by艂oby tu bowiem naprawd臋 poka藕nym wydatkiem.

Wed艂ug ministerialnych wizji takich lub podobnych aut na polskich drogach do 2025 roku zobaczymy ponad milion. Od chwili zapowiedzi pomys艂odawca „awansowa艂” na premiera. Czy to przyspieszy obr贸t spraw? Ca艂kiem mo偶liwe, 偶e tak.聽 (fot. Electromobiilty Poland)

Jednocze艣nie oznacza to, 偶e ryzyko inwestycji jest w znacz膮cej mierze po stronie聽Electromobility Poland, a wi臋c sp贸艂ki nale偶膮cej po艣rednio do Skarbu Pa艅stwa.

Zgodnie z projektem Morawieckiego, do 2025 roku po polskich drogach ma je藕dzi膰 milion aut elektrycznych. Czy to wykonalne? Prawdopodobnie tak, ale by to si臋 sta艂o nale偶y zadba膰 r贸wnie偶 o infrastruktur臋 do 艂adowania nowych pojazd贸w. Aktualnie w Polsce nie ma zbyt wielu punkt贸w 艂adowania. W moim mie艣cie, Poznaniu, s膮 ledwie dwie aktywne stacje. Najwi臋cej jest ich w Warszawie: na t臋 chwil臋 jedena艣cie.

Mapa stacji 艂adowania, nie m贸wi膮c nawet o superchargerach, jest uboga. Nie ka偶de z wi臋kszych miast ma cho膰by jedn膮 tak膮 stacj臋.

O stacjach 艂adowania w mniejszych miastach w艂a艣ciwie nawet nie ma co my艣le膰. Map臋 punkt贸w 艂adowania mo偶na zobaczy膰 na stronie mytesla.com.pl. Jak wida膰 mieszka艅cy p贸艂nocnowschodniej Polski by na艂adowa膰 samoch贸d musieliby obecnie jecha膰 do Warszawy lub Gda艅ska.

Jednocze艣nie auta elektryczne mog膮 by膰 nadziej膮 dla… polskiego g贸rnictwa w臋glowego. Wobec spadaj膮cego zapotrzebowania na w臋giel w sektorze prywatnym polskie kopanie mo偶e czeka膰 nieweso艂a przysz艂o艣膰. Jednak偶e wi臋kszo艣膰 energii elektrycznej w Polsce wytwarzana jest w艂a艣nie w elektrowniach w臋glowych. I chocia偶 jest to energia, m贸wi膮c delikatnie,聽niezbyt czysta, to kolejne rz膮dy RP broni膮 jej intensywnie. Efekty wdychamy wszyscy. Pami臋tajmy jednak, 偶e – rzetelnie podchodz膮c do tematu – smog w polskich miastach to g艂贸wnie niska emisja, a nie elektrownie. | CHIP

殴r贸d艂a: Electromobiilty Poland, Gazeta Wyborcza, Ministerstwo Energii, wnp