elektryczne autobusy

Shenzhen pierwszym miastem z całkowicie elektryczną flotą autobusów

Fot. cleantechnica
Chińczycy mogą być z siebie dumni. W Shenzhen nie znajdziemy już ani jednego spalinowego autobusu - wszystkie 16 359 pojazdów zostało zastąpionych ekologicznymi i cichymi elektrycznymi odpowiednikami. Dzięki temu w mieście zostanie zredukowana emisja dwutlenku węgla aż o 1,35 mln ton rocznie.

Przed końcem 2017 roku chińskie miasto Shenzhen dokonało ważnego dla ochrony środowiska kroku. Całą flotę publicznych autobusów spalinowych, dokładnie 16 359 pojazdów, udało się wymienić na elektryczne. By mogły one sprawnie funkcjonować miasto musiało także wybudować 510 stacji ładowania i 8000 pomniejszych punktów ładowania. Dzięki nim pojedynczy autobus może uzupełnić zapas energii w 2 godziny. Inwestycja pochłonęła 490 milionów dolarów, ale ma się to szybko zwrócić. Elektryczny autobus zużywa aż o 72,9% mniej energii niż autobus spalinowy. W skali rocznej taka nowoczesna flota będzie w stanie zastąpić 345 tysięcy ton paliwa zmniejszając emisję dwutlenku węgla o 1,35 miliona ton.

To jednak nie wszystko. Shenzhen jest także miastem, w którym jeździ ponad 26 tys. taksówek. Już teraz 62,5% z nich to samochody elektryczne. Do 2020 roku miasto będzie stopniowo wymieniało pozostałą resztę spalinowych aut. Dzięki temu uda się oszczędzić energię pochodzącą ze spalania 119 tysięcy ton paliwa rocznie. Warto także zauważyć, że dzięki powyższym decyzjom w mieście spadnie poziom hałasu – elektryczne pojazdy są znacznie cichsze od spalinowych.

W 2009 roku Shenzhen zostało wytypowane jako jedno z 13 miast objętych krajowym, pilotażowym programem elektromobilności. Chiny są największym na świecie rynkiem samochodów elektrycznych. W 2016 roku 40% z 2 milionów jeżdżących na całym świecie aut elektrycznych pochodziło właśnie z tego kraju. | CHIP