elektryczne autobusy

Shenzhen pierwszym miastem z ca艂kowicie elektryczn膮 flot膮 autobus贸w

Fot. cleantechnica
Chi艅czycy mog膮 by膰 z siebie dumni. W Shenzhen nie znajdziemy ju偶 ani jednego spalinowego autobusu - wszystkie 16 359 pojazd贸w zosta艂o zast膮pionych ekologicznymi i cichymi elektrycznymi odpowiednikami. Dzi臋ki temu w mie艣cie zostanie zredukowana emisja dwutlenku w臋gla a偶 o 1,35 mln ton rocznie.

Przed ko艅cem 2017 roku chi艅skie miasto Shenzhen dokona艂o wa偶nego dla ochrony 艣rodowiska kroku. Ca艂膮 flot臋 publicznych autobus贸w spalinowych, dok艂adnie 16 359 pojazd贸w, uda艂o si臋 wymieni膰 na elektryczne. By mog艂y one sprawnie funkcjonowa膰 miasto musia艂o tak偶e wybudowa膰 510 stacji 艂adowania i 8000 pomniejszych punkt贸w 艂adowania. Dzi臋ki nim pojedynczy autobus mo偶e uzupe艂ni膰 zapas energii w 2 godziny. Inwestycja poch艂on臋艂a 490 milion贸w dolar贸w, ale ma si臋 to szybko zwr贸ci膰. Elektryczny autobus zu偶ywa a偶 o 72,9% mniej energii ni偶 autobus spalinowy. W skali rocznej taka nowoczesna flota b臋dzie w stanie zast膮pi膰 345 tysi臋cy ton paliwa zmniejszaj膮c emisj臋 dwutlenku w臋gla o 1,35 miliona ton.

To jednak nie wszystko. Shenzhen jest tak偶e miastem, w kt贸rym je藕dzi ponad 26 tys. taks贸wek. Ju偶 teraz 62,5% z nich to samochody elektryczne. Do 2020 roku miasto b臋dzie stopniowo wymienia艂o pozosta艂膮 reszt臋 spalinowych aut. Dzi臋ki temu uda si臋 oszcz臋dzi膰 energi臋 pochodz膮c膮 ze spalania 119 tysi臋cy ton paliwa rocznie. Warto tak偶e zauwa偶y膰, 偶e dzi臋ki powy偶szym decyzjom w mie艣cie spadnie poziom ha艂asu – elektryczne pojazdy s膮 znacznie cichsze od spalinowych.

W 2009 roku Shenzhen zosta艂o wytypowane jako jedno z 13 miast obj臋tych krajowym, pilota偶owym programem elektromobilno艣ci.聽Chiny s膮 najwi臋kszym na 艣wiecie rynkiem samochod贸w elektrycznych. W 2016 roku 40% z 2 milion贸w je偶d偶膮cych na ca艂ym 艣wiecie aut elektrycznych pochodzi艂o w艂a艣nie z tego kraju. | CHIP