CHIP Winter Challenge: internetowy crossover Volkswagena

W Bieszczady mo偶na dotrze膰 poci膮giem albo autobusem. My wszystkie elektroniczne urz膮dzenia, zabrane z redakcji, zapakowali艣my do kompaktowego SUV-a. Mo偶liwo艣ci T-Roc-a sprawdzali艣my zar贸wno na trasie Warszawa - Strzebowiska jak i na miejscu w g贸rach, je偶d偶膮c w wymagaj膮cym, mocno za艣nie偶onym terenie. Czego dowiedzieli艣my si臋 przez w sumie 24 godziny, sp臋dzone w tym samochodzie, w 1400-kilometrowej trasie?

W skr贸cie

  • mocny silnik
  • bardzo dobre tryby sport i offroad
  • bogate elektroniczne wyposa偶enie
  • estetyczne zewn臋trzne i wewn臋trzne wykonanie
  • nieznaczne wychylanie si臋 przy wi臋kszej pr臋dko艣ci w zakr臋tach
  • wysoka cena

Volkswagen T-Roc jest samochodem, kt贸ry daje poczucie bezpiecze艅stwa i komfortu. Jazda nim jest przyjemno艣ci膮. Jak przysta艂o na prawdziwego crossovera, dobrze 艂膮czy cechy auta miejskiego, efektywnego w trasie i sprawnego w terenie. I to wszystko ma swoj膮 cen臋.

0 km, Warszawa – start

Ruszamy w Bieszczady na pi臋膰 dni intensywnych test贸w elektroniki podczas CHIP Winter Challenge. Volkswagen T-Roc – wersja 2.0 TSI 4MOTION 190 KM (140 kW) z 7-stopniow膮 DSG – ma rozmiary klasycznego kompaktowego samochodu: nie za du偶y, nie za ma艂y. Dla trzech os贸b, osobistych baga偶y i kilkunastu urz膮dze艅: dron贸w, laptop贸w, ruter贸w, dysk贸w, powerbank贸w, kabli i dodatkowego surwiwalowego sprz臋tu – miejsca jest w sam raz. Wykorzystujemy przestrze艅 SUV-a, baga偶nik i wn臋trze, w 100 procentach. Ale jest komfortowo. Wra偶enia z pierwszych minut? Chwil臋 szuka艂em w艂膮cznika 艣wiate艂, umieszczonego nie z lewej strony przy kierwonicy, ale ni偶ej, ko艂o drzwi. Jest przestronny schowek na co najmniej dwa telefony, ale z drobn膮 wad膮 – niewygodnie wyjmuje si臋 urz膮dzenie, bo troch臋 przeszkadza d藕wignia automatycznej skrzyni bieg贸w. Jednak co znacznie wa偶niejsze, samoch贸d ma na tym wczesnym etapie du偶膮 zalet臋, b艂yskawicznie przyzwyczajam si臋 do niego. Po 15 minutach prowadz臋 ju偶 T-Roca intuicyjnie, jakbym je藕dzi艂 nim od dawna.

Komputer pok艂adowy z obs艂ug膮 m.in. nawigacji, urz膮dze艅 zewn臋trznych i funkcji samochodu (fot. Konstanty M艂ynarczyk)

225 km, Sandomierz – T-Roc w sieci, czyli Connectivity

Podoba wam si臋 kierunek, w kt贸rym idzie dzisiejsza motoryzacja, proponuj膮ca kierowcom samochody jako platformy z elektronicznymi us艂ugami? Je偶eli tak, T-Roc mo偶e was zaciekawi膰. To samoch贸d wpi臋ty do internetu. Auto ma oczywi艣cie w艂asn膮, sprawn膮 nawigacj臋, ale za po艣rednictwem Car-Net Guide & Inform oraz Infotainment Discover Media, dostajemy dodatkowo informacje o nat臋偶eniu ruchu, wp艂ywaj膮ce na przebieg trasy, oraz wsparcie w wyszukiwaniu pobliskich cel贸w takich jak stacje benzynowe czy hotele. Car-Net App-Connect umo偶liwia pod艂膮czenie do komputera pok艂adowego – smartfonu. Konkretne urz膮dzenia s膮 tutaj obs艂ugiwane przez trzy interfejsy: Mirror Link, Android Auto i Apple CarPlay. U偶yli艣my Samsunga Galaxy S8, dzi臋ki czemu mi臋dzy Sandomierzem a Sanokiem s艂uchali艣my muzyki ze Spotify. Konstanty M艂ynarczyk zaproponowa艂 nam Iron Maiden i by艂 to niez艂y wyb贸r. Za nag艂o艣nienie w T-Rocu odpowiada Soundsystem beats, wyposa偶ony w sze艣膰 g艂o艣nik贸w – dwa wysokotonowe, dwa niskotonowe i dwa szerokopasmowe z 8-kana艂owym, 300 W wzmaczniaczem. Domy艣lnie zestaw muzyczny jest, moim zdaniem, troch臋 zbyt basowy, ale precyzyjny korektor barwy d藕wi臋ku daje szans臋 poprawienia brzmienia i dopasowania go do osobistego gustu.

Poza wy艣wietlaczem zainstalowanym w 艣rodkowej cz臋艣ci deski rozdzielczej, samoch贸d ma te偶 rzecz jasna podstawowy, bardzo elastycznie konfigurowalny ekran, przeznaczony dla kierowcy. W standardowym widoku otrzymujemy zwyczajne informacje jak pr臋dko艣膰, obroty silnika, liczniki kilometr贸w itp. Ale wygl膮d i zawarto艣膰 wy艣wietlacza mo偶emy swobodnie dopasowa膰, programujac np., 偶e ma pojawi膰 si臋 na nim mapa nawigacji, informacje o ods艂uchiwanej muzyce czy dane o innych funkcjach auta. Co wi臋cej, w Volkswagenie zapiszemy kilka profili kierowc贸w, dzi臋ki czemu r贸偶ni u偶ytkownicy samochodu mog膮 艂atwo wybra膰 w艂asne, zapisane wcze艣niej ustawienia.

Podstawowy, konfigurowalny ekran (fot. Volkswagen)

T-Roc dysponuje r贸wnie偶 licznymi standardowymi dla nowoczesnych aut, ale te偶 ponadstardowymi systemami wspomagaj膮cymi prowadzenie lub zabezpieczaj膮cymi kierowc臋 przed b艂臋dami. Poza Lane Assist, aktywnym tempomatem i asystentem jazdy w korkach, auto ma u偶yteczny Front Assist. Rozwi膮zanie skanuje otoczenie samochodu, rozpoznaj膮c pieszych oraz przeszkody. Je艣li wykryje ryzyko kolizji, ostrze偶e kierowc臋 d藕wi臋kiem i komunikatem, a tak偶e przygotuje uk艂ad hamulcowy do dzia艂ania. W przypadku braku reakcji kieruj膮cego, rozpocznie hamowanie, w ostateczno艣ci automatycznie wykona t臋 operacj臋. System podczas podr贸偶y kilka razy ostrzega艂 mnie o niebezpiecze艅stwie zderzenia, zwykle robi膮c to z do艣膰 znacznym wyprzedzeniem. Jednak nie w艂膮cza艂 si臋 zbyt cz臋sto, a sygna艂y, kt贸re wysy艂a艂 by艂y uzasadnione. Raz w trakcie manewrowania T-Roc automatycznie zahamowa艂, kiedy wykry艂 bardzo blisko ha艂d臋 艣niegu, przy kt贸rej zawraca艂em – peda艂 hamulca opad艂 natychmiast samoczynnie.


Na kolejnej stronie piszemy o prowadzeniu T-Roc-a.