Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

Artykuły

rozwiń
Strona główna Artykuły Porady Bezpieczne podkręcanie karty graficznej

Podkręć bezpiecznie kartę graficzną

Bezpieczne podkręcanie karty graficznej

Jak bezpiecznie podkręcić kartę graficzną krok po kroku? Z naszym przewodnikiem to jest możliwe!

Branża IT to zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwijająca się gałąź przemysłu w dzisiejszych czasach. Producenci sprzętu prześcigają się w dostarczaniu nam coraz to nowszych i bardziej innowacyjnych rozwiązań.

 
Od samego początku historii komputerów centralna jednostka obliczeniowa (ang. central procesor unit), zwana potocznie procesorem, wiodła prym, jako wyznacznik wydajności i możliwości danego komputera. Jednak w ostatnich latach obserwujemy zaskakujący zwrot w tej dziedzinie, a rolę komputerowego serca zaczęła przejmować karta graficzna. Dzieję się tak nie bez powodu, gdyż współczesne układy graficzne są niezwykle złożone, a ich moc obliczeniowa wielokrotnie przewyższa tę, którą dostarczyć nam może nawet najbardziej zaawansowany procesor CPU.

Specyfikacja NVIDIA GeForce GTX 280
Intel Core 2 Extreme QX9650
Tranzystory 1.4 miliarda
820 milionów
 Taktowanie procesora
 700 MHz
3 GHz
 Pamięć współdzielona
 30 x 16 KB
 2 x 6 MB
 Ilość rdzeni
 240
 4
 Przepustowość pamięci
 141.7 GBps
 12.8 GBps
Gigaflops/sek  933 gigaflops
 96 gigaflops
W porównaniu do swych przodków współczesne karty graficzne pełnią o wiele bardziej złożoną rolę niż dawniej. Wspomagają, bowiem dekodowanie filmów DVD, czy materiału HD zapisanego na płytach Blue-Ray. Nowsze modele GPU posiadają wbudowane silniki fizyki takie jak Havok, obecny w kartach ATI, czy Physx proponowany przez Nvidia, dzięki czemu potrafią w znacznym stopniu odciążyć procesor komputera od zbędnych obliczeń w najnowszych grach. Jednak wszystko to blednie w obliczu rewolucji, która ma dopiero nadejść. CUDA tak brzmi, bowiem nazwa technologii opracowanej przez inżynierów z Nvidia. Jest to bowiem technologia, która sprawia, że GPU stało się wreszcie programowalne, a co za tym idzie daje możliwość programistom i developerom na tworzenie programów, które do obliczeń będą wykorzystywały nie powolne CPU, ale szybkie i wydajne układy GPU. Jest więc rzeczą oczywistą, że wydajny układ graficzny jest podstawą każdego komputera walczącego o miano multimedialnego. Niestety, każdy medal ma dwie strony. Ceny najnowszych rozwiązań są daleko poza zasięgiem przeciętnego Kowalskiego i kształtują się na poziomie *1249-2679 zł za najwydajniejszy na rynku, jednordzeniowy układ graficzny GeForce GTX 280 oraz astronomiczną cenę *8533 zł, za profesjonalna kartę PNY QuadroFX 5600 PCI-Ex16. Co więc ma zrobić przeciętny zjadacz chleba, by w pełni cieszyć się możliwościami najnowszych gier i programów, a nie chce przy tym zrujnować domowego budżetu po jednej wizycie w salonie komputerowym? Odpowiedz jest jedna... Overclocking.
(*ceny podzespołów z dnia 21 lipca 2008)

Overclocking teoria

Overclocking (ang. przetaktowywanie, podwyższanie taktowania)

Overclocking to proces zwiększania prędkości urządzenia poza jego specyfikacje fabryczną. Założeniem overclockingu jest zmuszenie danego podzespołu do pracy z maksymalną prędkością, przy zachowaniu jego stabilnej pracy. Proces ten może się tyczyć zarówno procesora, pamięci Ram, jak i karty graficznej. I choć w przypadku tych trzech podzespołów przetaktowywanie przebiega w różny sposób, ogólne zasady pozostają niezmienne. W dalszej części artykułu przedstawię Ci drogi czytelniku bezpieczny sposób na zwiększenie osiągów twojej karty graficznej. Czym wiec jest bezpieczny Overclocking?. Jest to świadome działanie poparte wiedzą i kierowane zdrowym rozsądkiem. Proszę pamiętać o tym, że każda część komputera w naszym przypadku GPU na swoje ograniczenia, których przekroczenie grozi trwałym uszkodzeniem. Należy również zwrócić uwagę, że ingerowanie w specyfikacje i sposób działania GPU jak i każdego innego podzespołu może być powodem utraty gwarancji producenta.

Istnieją dwa główne sposoby, Overclockingu:

Software (ang. programowy) - Stosunkowo bezpieczny i dający dobre możliwości zmiany ustawień fabrycznych.

1. Overclocking z poziomu Biosu komputera - bardzo ograniczone możliwości.
2. Overclocking z poziomu sterownika urządzenia - duże możliwości.
3. Overclocking z poziomu Biosu GPU - pełen dostęp do wszystkich ustawień, największe możliwości.
4. Moding - Połączenie metod 2 i 3. Nie zwiększa prędkości działania GPU, ale umożliwia odblokowanie profesjonalnych możliwości ukrytych na części kart graficznych, co przekłada się na wzrost wydajności układów graficznych, bądź poprawia jakości wyświetlanego obrazu.

Uwaga! Overclocking z poziomu biosu GPU przeznaczony jest tylko dla zaawansowanych użytkowników, którzy wiedzą, z czym mają odczynienia. Uszkodzenia biosu lub jego niepoprawna konfiguracja grozi natychmiastowym unieruchomieniem karty lub jej uszkodzeniem.

Hardware (ang. sprzętowy) - Przeznaczony wyłącznie dla najbardziej doświadczonych użytkowników i entuzjastów elektroniki. Hardware Overclocking daję nam podobnie jak Overclocking z poziomu Biosu GPU dostęp do funkcji układu graficznego, które nie są możliwe przy użyciu innych metod. Dzieje się tak, bowiem producenci sprzętu w trosce o swoje produkty zabezpieczają je przed możliwościami odblokowania ich pełnego potencjału. Najczęściej spotykanym sposobem takiego zabezpieczenia jest rozcinanie wiązka lasera odpowiednich połączeń mostkowych na układzie GPU, co uniemożliwia dostęp to najciekawszych opcji w sposób Softwareowy (ang. programowy). Oczywiście istnieją sposoby, by w domowych warunkach połączyć tak porozcinane mostki,* jednak jest to metoda wysoce ryzykowna i wykracza daleko poza ramy "Bezpiecznego Overclockingu karty graficznej", dlatego w przedstawionym państwu artykule, nie będę rozwijał tego zagadnienia. Zainteresowanych odsyłam na fora internetowe traktujące o Overclockingu i Modingu.

*Tak zwany "Pencil Mod" sposób na ponowne połączenie porozcinanych mostków za pomocą ołówka z grafitowym wkładem (grafit przewodzi prąd).

Zanim zaczniemy modyfikować ustawienia GPU, poświęćmy chwilę, by zrozumieć co tak naprawdę ma wpływ na szybkość dokonywanych przez niego obliczeń. Oczywiście wraz ze zmianą procesu technologicznego i wprowadzaniem nowszych układów, budowa chipa karty graficznej ulega modernizacji lub całkowitej przebudowie. Dlatego jako pomost łączący karty Nvidia z Seri 6xxx (NV40) z kartami 9xxx (G92) przedstawię uproszczony schemat blokowy architektury chipów 7800 GT (G70).


Specyfikacja Core MHz
Memory MHz
 Vertex Shader Pixel Shader ROP
GeForce 6200TC
400 540
3
4
2
 GeForce7200 GS
450 800 5 4 2
 GeForce7300 GT
400 800 4 8 8
 GeForce7800 GT
400 1000 7 20 16
 GeForce8800 GT
600 1800 112* 112* -
 GeForce9800 GTX
675 2200 128* 128* -
 GeForceGTX 260
666 2214 192* 192* -
 GeForceGTX 280
602 2214 240* 240* -
Vertex Shader - jednostki przetwarzania geometrii (umiejscowienie wierzchołków w przestrzeni).
Pixel Shader - jednostki przetwarzające piksele ( kolory, cienie).
ROP (Render Out Pixel) - jednostki rasteryzujące.
Memory Interface - (od 32 bit do 512 bit) szerokości interfejsu pamięci (ilości przetwarzanych danych).
Core clock – Prędkość, z jaką działa procesor karty graficznej.
Memory clock – Prędkość, z jaką działają pamięci zainstalowane na karcie (pamiętajmy ze w przypadku pamięci DDR - Double Data Rate otrzymana prędkości pamięci jest iloczynem bazowego zegara pamięci.
Memory latency – (Opóźnienia pamięci) Jest to czas reakcji pamięci umieszczonej na GPU.
Core voltage I memory voltage – Napięcie rdzenia GPU oraz pamięci na nim pracujących nie ma bezpośredniego wpływu na szybkość ich pracy. Jednak zwiększenie jego wartości pomaga ustabilizować pracę karty przy wysokich wartościach MHz procesora i pamięci.

W przypadku najnowszych kart graficznych obsługujących bibliotekę DirectX 10, zniknął podział na wyspecjalizowane jednostki Vertex Shader i Pixel Shader. Obliczenie, którymi wcześniej zajmowały się oba typy jednostek, został powierzony nowej grupie ujednoliconych jednostek, które pracują w sposób dynamiczny i które są przydzielane do takiego typu obliczeń, jaki jest aktualnie potrzebny. Nvidia nazwała to rozwiązanie Stream Processors natomiast ATI Unified Shaders.

Dodaj komentarz 11 komentarzy
StabiL
StabiL 2008.11.18 15:57
Przyrost w benchmarkach widać i i to nie taki mały nawet :D
Sasilton
Sasilton 2008.11.19 00:33
bardz dobry artukuł 6+
grzegorz129
grzegorz129 2008.11.19 23:44
Kolega naprawde sie postaral, bardzo profesionalne! (Jak dac 7? :D)
rko1
rko1 2008.11.23 09:46
Pełny profesjonalizm - gratulacje.
Gość IP: 83.29.0.* 2010.01.10 13:52
Nieźle!!! Naprawdę dobry poradnik. Polecam i daje 6 :)
Gość IP: 78.154.78.* 2010.08.06 00:14
Wielkie, wielkie dzięki!!
Gość IP: 85.89.184.* 2010.10.19 05:30
w riva tuner nie mam takich opcji. mam viste i gf 8200m
Gość IP: 83.15.249.* 2010.12.30 15:48
A jeżeli nie mogę przesunąć suwaków ? Mam Win 7 i Integre Intela HD
Gość IP: 83.71.31.* 2012.05.27 01:53
W Riva Tuner nie mam 1 i 4 opcji, akurat tych dwoch ktore trzeba kliknac, jakies sugestie?
mam nvidia gt220
Gość IP: 37.228.51.* 2013.09.17 18:08
Jeśli ktoś nie ma tych opcji musi pobrać najnowszą wersje rive
tunera bo starsze wersje nie obsługują nowych kart graficznych.
Gość IP: 79.186.120.* 2014.01.19 19:41
dzięki, w OCCT na DX11 widać znaczny przyrost FPS na aplikacji do obciążania grafiki
AUTOR: łukasz niemczewski
DODANO: 18.11.2008
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 106861
CENEO Kup najtaniej
Rio Laser IPL PRO Hair Remover Rio Laser IPL PRO Hair Remover
Dostępny w 6 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
SmartGPS SG 760 Vision Mapa Map Easy SmartGPS SG 760 Vision Mapa Map Easy
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Konica Minolta Magicolor 4750DN Konica Minolta Magicolor 4750DN
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
A4 TECH KL-820 A4 TECH KL-820
Dostępny w 27 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
LENOVO S400T (59-394786) LENOVO S400T (59-394786)
Dostępny w 2 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Video
nowe filmy