Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

News

rozwiń
Strona główna News Internet i sieci E-handel Chcemy zapłacić za Google i spółkę

E-commerce

Chcemy zapłacić za Google i spółkę

Ponad połowa internautów jest skłonna zapłacić miesięcznie dwa dolary amerykańskie lub ich równowartość za korzystanie z bezpłatnej wyszukiwarki – Google, co piąty za używanie serwisu Yahoo i YouTube.

Blisko półtora roku temu idea bezpłatnych treści online podbiła świat. Internetowa wersja New York Times zawiesiła płatną subskrypcje dodatku „Times Select”,  Financial Times udostępnił znakomitą część swoich treści z papierowego, płatnego wydania bezpłatnie online, Rupert Murdoch wraz ze swoim koncernem medialnym poszedł w sukurs oferując bezpłatnie treści z The Wall Street Journal online. Także w Polsce wiele firm i serwisów chętnie naśladowało ten trend, w tym CHIP.pl. Wielu wierzyło i wierzy, że w końcu wszystkie lub prawie wszystkie treści i usługi dostępne w Internecie będą bezpłatne, a przychody z reklamy pozwolą na dodatni wynik finansowy przedsięwzięcia.

Jednak w świetle wyników badań, przeprowadzonych we wrześniu 2008 na próbie blisko 5 tysięcy internautów w UE i USA, należy zadać pytanie czy „free web economy” ma sens, zwłaszcza ten biznesowy. Wynika z nich bowiem, że ponad połowa badanych jest skłonna zapłacić miesięcznie 2 dolary amerykańskie lub ich równowartość, aby korzystać z wyszukiwarki Google, zaś jedna piąta za korzystanie z Yahoo, YouTube czy Wikipedii.

- Należy jednak pamiętać o dwóch bardzo ważnych aspektach – zaznacza Maciej Wyszyński z zanox. Po pierwsze, tylko największe i najpopularniejsze serwisy internetowe są w stanie przekonać internautów do płatności. A więc, znakomita większość serwisów www, nie będzie w stanie zbudować na tej „nodze przychodowej” odpowiedniej masy krytycznej. Po drugie, spowolnienie gospodarcze odciśnie się negatywnym piętnem na przychodach na rynkach reklamy, także w naszym kraju. Co do tego nie ma wątpliwości. Jednak reklama internetowa odczuje go w sposób najdelikatniejszy. Dlaczego? Wynika to m.in. z faktu, że jest najtańsza, a ponad to najłatwiej i najszybciej można mierzyć jej efekty. Co ważne, reklama internetowa oferuje model rozliczeniowy „płać za sukces”, w którym reklamodawca płaci za zrealizowaną sprzedaż. A na tym przecież zależy najbardziej reklamodawcom, zwłaszcza w momencie spowolnienia gospodarczego! Dzięki obecnemu spowolnieniu gospodarczemu, reklama online w modelu „płać za efekt” może stać się bardzo popularna w naszym kraju, tak jak ma to już miejsce w krajach Europy Zachodniej – prognozuje Maciej Wyszyński z zanox.

Dodaj komentarz 9 komentarzy
Gość IP: 92.41.170.* 2008.11.24 19:57
ja tam nie wiem- ja tam nie mam zadnych reklam - uzywam admuncher. Dla mnie reklama to NIECHCIANY SPAM!! - z jedej strony powinni za to karac, z drugiej strony kto by tworzyl za darmo, albo pobieral opaty za czytanie (jedno i drugie bylo by klapa) - czyli pozostaje najnowsza wersja ad blocker :-]
Gość IP: 24.150.205.* 2008.11.24 20:44
nie zaplacę ani grosza o ile będę musiał oglądać chociaż jedną malutką reklamę.. jeśli firmy zrezygnują CAŁKOWICIE z reklam i mailingu to może i to by przeszło, ale w obecnej formie nie ma mowy
StabiL
StabiL 2008.11.24 20:57
raczej nie wiem ktora połowa internautow;p Polak bidny jest ,student tez i alternatyw nie trzeba bedzie długo szukać ;)
dembalak
dembalak 2008.11.24 21:36
Jezeli te serwisy sa darmowe i nieplatne to jak te firmy maja zarabiac? Jasne ze spore wplywy maja z reklam dlatego tak ich duzo :)
Gość IP: 82.210.188.* 2008.11.24 22:01
Teraz nikt nigdzie niczego nie napisze, bez sugestii marketingowo-handlowych, np. Chip, więc to że blokujemy reklamy w bannerach, boli tylko najbiedniejszych przedsiębiorców ;>
Gość IP: 83.27.110.* 2008.11.24 22:12
Czyli powiedzmy sobie szczerze...
jeśli blokujecie wyskakujące reklamy etc.... to w sumie wychodzi na to że jesteście złodziejami... :P
Gość IP: 82.210.173.* 2008.11.25 00:33
owszem - reklama ma pokrywać koszta wydawnictw online. Za to nigdy nie zrozumiem i nie będę płacić za elektroniczną wersję chipa która jest toczka w toczkę identyczna z papierową. Mam płacić tyle samo co za papierową i jeszcze oglądać te same reklamy?? Koszty dystrybucji są bliskie zeru, odpada problem zwrotów, wyczerpania nakładu - uważam to za zdzierstwo. P.S sorki za wątek nieco poboczny
Gość IP: 195.205.8.* 2008.11.25 08:12
Są uzależnieni albo chcą się dowartościować - identyfikują się z dną marką ( jak będą płacić, to marka z nimi też ). Pozdrawiam.
rko1
rko1 2008.11.26 20:50
Ciekawe kto się pytał internautów i jaka była grupa reprezentatywna. Z moich obserwacji wynika, że za wyszukiwarkę niewielu by płaciło abonament.
AUTOR: maciej gajewski
DODANO: 24.11.2008
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 1605
CENEO KUP NAJTANIEJ
Voking vk750 Voking vk750
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Sony AKA-FGP1 Finger Grip (AKAFGP1SYH) Sony AKA-FGP1 Finger Grip (AKAFGP1SYH)
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Acer Aspire V3-331 Biały (NX.MPHEP.002) Acer Aspire V3-331 Biały (NX.MPHEP.002)
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu