Krystaliczna para

Test kart graficznych miroCRYSTAL 3D, miroCRYSTAL VR 2000

Wraz z pojawieniem się wymagających aplikacji 3D powstają nowe rozwiązania w dziedzinie szybkich kart graficznych. Po procesorze ViRGE firma S3 wprowadziła na rynek swoje nowe „dziecko” – ViRGE/VX. CHIP przeprowadził porównanie wydajności dwóch kart firmy miro opartych na nowych kościach.

miroCRYSTAL 3D i miroCRYSTAL VR 2000 – parametry

Oba wspomniane układy są jednymi z pierwszych rozwiązań łączących w sobie funkcje akceleratora wideo i 2D GUI, możliwość połączenia z popularnymi dekoderami NTSC i PAL, rendering 3D oraz układ RAMDAC. ViRGE współpracuje z pamięciami DRAM lub EDO RAM, ze 135 MHz układem RAMDAC, a maksymalne osiągane parametry wynoszą 1280x1024x256 przy 75Hz (obsługuje do 4MB pamięci). Możliwości ViRGE/VX są nieco większe. Potrafi obsłużyć pamięci VRAM oraz WRAM, współpracuje ze zintegrowanym układem RAMDAC 220 MHz i osiąga rozdzielczość 1600x1200xtruecolor przy 75Hz (obsługuje do 8MB pamięci).

miro crystalDzięki wyjściom S-Video i TV composite ulubione gry możemy przenieść na ekran telewizora

Test miroCRYSTAL 3D, miroCRYSTAL VR 2000

Testy kart miro przeprowadzone zostały na komputerze uzbrojonym w płytę SOYO z układem Triton II (HX), procesor Pentium 133 oraz 32 MB RAM. Wykorzystaliśmy programy AutoCAD 12, WinBench 96, Xing dla Windows 95 oraz dla sprawdzenia wydajności w zastosowaniach 3D – Direct3D Test. W środowisku Windows wszystkie testy odbyły się w rozdzielczości 800×600 przy 8-, 16- i 24-bitowej palecie barw.

miroCRYSTAL 3D wyposażona została w 2 MB EDO RAM, bez możliwości rozszerzenia, oraz procesor ViRGE. miroCRYSTAL VR 2000 – posiadała 2 MB VRAM (maksymalnie 4 MB) oraz procesor ViRGE/VX. Dodatkowo oprócz standardowego wyjścia monitora, zamontowano wyjścia TV (composite) oraz S-Video, które pozwalają na przeniesienie obrazu na ekran telewizora.

Pierwszy test uruchomiony został w środowisku AutoCAD w rozdzielczości 1024x768x256. Brak sterowników w podstawowym zestawie miroCRYSTAL 3D spowodował początkowo uzyskanie stosunkowo słabych wyników. Dopiero skorzystanie ze sterowników firmy Panacea – TurboDLD 2.20 – dołączonych do VR 2000, pokazało prawdziwe możliwości urządzenia. Największy wzrost wydajności karta uzyskała dzięki sprzętowej obsłudze funkcji zoom, która skróciła czas odpowiednich fragmentów testu nawet pięciokrotnie. Wyniki otrzymane przez miroCRYSTAL VR 2000 były maksymalnie o 3% lepsze.

Obsługa aplikacji 3D

Druga część testu miała pokazać wydajność w graficznym środowisku Windows 95, w tym także przy obsłudze aplikacji 3D. Najwyższe noty, w każdej części testu, oba urządzenia uzyskały dla palety 256 kolorów. Wystąpiły jednak wahania wydajności w zależności od zmiany ilości barw.

Biorąc pod uwagę pracę z aplikacjami biurowymi, przy przejściu z trybu 8- na 16-bitowy, miroCRYSTAL 3D traciła ok. 30%, natomiast VR 2000 jedynie 5%. Spadek wydajności dla truecolor był odwrotny – 3D zwolniła w stosunku do trybu 16-bitowego ok. 7%, podczas gdy spadek wydajności VR 2000 wyniósł 20%.

sprzętowa obsługa 3D
współpraca z telewizorem (VR 2000)
zgodność z plug and play
dobra dokumentacja
brak możliwości rozbudowy (miroCRYSTAL 3D)
wysoka cena
W skrócie
miroCRYSTAL 3D
Maks.rozdzielczość/kolory: 1408x1024x256
Maks.kolory/rozdzielczość: 800×600/truecolor
Maks. odświeżanie: 100 Hz
Pamięć: 2 MB EDO RAM
Procesor: S3 Virge
miroCRYSTAL VR 2000
Maks.rozdzielczość/kolory: 1600x1280x256
Maks.kolory/rozdzielczość: 800×600/truecolor
Maks. odświeżanie: 100 Hz
Pamięć: 2 MB VRAM (maks. 4 MB)
Wyjścia: TV Composite, S-Video (NTSC lub PAL)
Producent: miro
Dostarczył: KSK, Katowicetel.: (0-32) 157 39 57 fax: (0-32) 157 20 86
e-mail: [email protected]
http://www.ksk.com.pl
BBS: (0-32) 51 33 58
Cena:
380 zł (Crystal 3D),
810 zł (Crystal VR 2000 2 MB),
485 zł (upgrade 2 MB do VR 2000)

Liczba klatek

Inaczej przedstawiają się wyniki ilości odświeżanych klatek przy odtwarzaniu animacji. Tutaj, zarówno w oknie, jak i w trybie pełnoekranowym, spadek prędkości dla obu kart, przy przejściu do 16-bitowego trybu wyniósł ok. 2%, natomiast dla pełnej palety ok. 5% dla miroCRYSTAL 3D i aż 85% dla VR 2000. W drugim przypadku spowodowane to zostało z pewnością niedostosowaniem sterownika odtwarzającego animacje do nowego układu ViRGE/VX.

W kolejnej części testu poświęconej aplikacjom 3D, urządzenia zachowywały się podobnie. Wykorzystując paletę 65K kolorów oba modele były szybsze o ok. 5% w stosunku do trybu 256-kolorów. Ilość generowanych pikseli podczas wyświetlania wielokątów (najczęstszych figur spotykanych w 3D) wyniosła średnio 254 tysiące w ciągu sekundy. Wystarcza to w zupełności do odtwarzania sprzętowo wspomaganych animacji MPEG, jak również obsługi nowych trójwymiarowych gier i aplikacji korzystających z 3D. Niestety, przy przejściu do pełnej palety barw średnia wydajność spadła trzykrotnie.

Test współpracy z telewizorem

Ostatni test współpracy z telewizorem przeprowadzony został dla modelu miroCRYSTAL VR 2000. Po uruchomieniu sterownika i wybraniu jednego z akceptowanych trybów graficznych (tylko w DOS-ie) wyjście karty graficznej przełączone zostało na ekran telewizora. Wykorzystując złącze S-Video udało się uzyskać jedynie obraz w odcieniach szarości. Dopiero przełączenie na wyjście TV Composite zaowocowało wiernym odtworzeniem kolorów.

Model miroCRYSTAL 3D, ze względu na niższą cenę i brak możliwości rozbudowy, polecamy mniej wymagającym użytkownikom. miroCRYSTAL VR 2000 zadowoli osoby gotowe zapłacić za dodatkowe funkcje i zwiększoną wydajność.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.