Primax MediaStorm SM Card

MediaStorm SM Card – to nazwa serii kart dźwiękowych firmowanych przez Primaxa. Prezentowana tutaj wersja jest czymś więcej niż tylko 16-bitową “efemką”. Dzięki zastosowaniu nowego mikroukładu – YMF718 Yamahy w połączeniu ze specjalnie zaprojektowanym sterownikiem, możemy dysponować “wirtualną” tabelą próbek, czyli wavetable: próbki instrumentów nie są umieszczone w pamięci ROM, lecz tworzone “na bieżąco” za pomocą odpowiedniego programu.

MediaStorm “Bravo” posiada “wirtualną” syntezę wavetable Yamahy primax mediastorm

W wyniku tego jakość brzmienia jest lepsza niż w przypadku syntezatora FM, choć nie dorównuje “prawdziwej” syntezie wavetable. Największą korzyścią jest jednak możliwość wykorzystania trybu General MIDI (MPU-401) w grach DOS-owych, co poprawia brzmienie muzyki. YMF718 zawiera syntezator FM oraz CODEC oparty na przetwornikach AD/DA delta-sigma charakteryzujących się wysoką jakością przetwarzania. CODEC posiada 7-kanałowy mikser i układ pełny dupleks.

plusprogramowa synteza wavetable
plusprosta instalacja i niezawodność
plusrozbudowana “wieża”
minusbrak polskiej dokumentacji
W skrócie
MediaStorm SM Card “Bravo”
Chipset: Yamaha YMF 718
Sampling: 5.5-48 KHz, 8 lub 16 bitów, full duplex (równoczesne nagrywanie i odtwarzanie)
Synteza: FM – 20 głosów (OPL3), Wave Table – 32 głosy (programowa)
Efekty: reverb – programowy
Zgodność: General MIDI, AdLib, Sound Blaster, SB Pro (FM), WSS, ISA PnP, MPC II i III
MIDI: MPU-401 FIFO
Wejścia: Line-in, mono Mic-in, CD audio (wewnętrzne)
Wyjścia: Line out, głośniki
Oprogramowanie: wieża Yamaha Station
Producent:
Primax, Tajwan
Dostarczył:
Ab, Wrocław
tel.: (0-71) 342 20 61
fax: (0-71) 342 60 85
Cena: 120 zł

Instalacja w Windows 95 przebiega w pełni automatycznie – odpowiednie sterowniki są dostarczone na dyskietce. W panelu sterowania pojawia się nowa ikona “OPL SoftSynth”, pozwalająca na skonfigurowanie programowej syntezy wavetable. Możemy wybrać cztery stopnie jakości (od normalnej do wyśmienitej), włączyć efekt pogłosu, filtr (dźwięk jest bardziej “płynny”) i przełączać porty MIDI dla aplikacji DOS-owych (wewnętrzna synteza “Soft General MIDI” lub port zewnętrzny np. druga karta dźwiękowa). Oczywiście ustawienia te wpływają na obciążenie procesora, ilość głosów i częstotliwość próbkowania – można uzyskać od 11 025 Hz/16 głosów – do 22050 Hz/32 głosy.

Karta funkcjonowała bez jakichkolwiek problemów zarówno w środowisku DOS-owym, jak i Windows 95. Nie było też żadnych kłopotów przy współpracy z grami, które lepiej uruchamiać w oknie dosowym spod Windows. Reasumując, za cenę 16-bitowej karty FM mamy dobrą namiastkę syntezy wavetable, wraz z efektem “reverb” i dobrym samplerem.

Więcej:bezcatnews