Wirtualna obrabiarka

Opis tego jak program 3D Studia MAX może 'wytoczyć' śrubę

Pomimo możliwości, jakie daje modyfikowanie brył podstawowych oraz tworzenie brył obrotowych, nie wszystkie obiekty budujące otaczający nas świat można otrzymać na bazie brył prostych lub też obracając wokół osi przygotowany kształt. Do takich obiektów należy na przykład śruba.

Na pozór śruba wygląda dość prosto. Przy jej modelowaniu możemy jednak wpaść w kilka pułapek. Śruba jest obiektem okrągłym w przekroju, czy nie moglibyśmy więc użyć modyfikacji Lathe? W takim wypadku problemem będzie sześciokątny łeb śruby. Możemy, co prawda, zmontować śrubę z kilku oddzielnych kawałków lub za pomocą operacji Boole’a „poskrawać” niepotrzebne kawałki materiału. Jednak dodatkowy kłopot sprawia gwint. Musi on mieć kształt spirali, a nie szeregu oddzielnych, pierścieniowatych rowków.

Info
Literatura:
Dodatkowe informacje na temat modelowania trójwymiarowego w 3D Studio MAX można znaleźć w książkach „3D Studio Max” oraz „3D Studio Max Doskonałość i precyzja” Joanny i Macieja Pasków, wydanych przez wydawnictwo Helion.

MAX pozwala dość elegancko wybrnąć z takiej sytuacji, udostępniając narzędzie pozwalające tworzyć obiekt poprzez przeciągnięcie kształtu wzdłuż dowolnej ścieżki. Ponieważ podczas przeciągania kształt możemy podmienić na inny, będzie to dla nas idealne narzędzie do wymodelowania śruby wraz z gwintem.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.