Jak… sklepy po deszczu

Wraz z rozwojem Internetu handlowcy znaleźli nowy sposób oferowania artykułów, wygodny zarówno dla nich, jak i dla klientów, szybki i jednocześnie tani – wirtualne supermarkety w Sieci. Właśnie do tego celu przeznaczona jest aplikacja Internet Supermarket 2.6 firmy Polskie Sieci Teleinformatyczne.

Pakiet składa się z dwóch części – Serwera i Managera. Pierwszy z nich instalowany jest na komputerze będącym serwerem WWW, pracującym w systemie Linux lub Windows 95/NT. Kopiowane są wówczas strony w języku HTML, ikony Supermarketu, a także skrypty CGI odpowiedzialne za jego wizualizację i aktualizację danych. Administrator musi udzielić odpowiedzi na kilka nieskomplikowanych pytań (jaka jest ścieżka do katalogu cgi-bin serwera WWW, ścieżka do stron WWW, adres powstającego sklepu i poczty elektronicznej, numer IP hosta – nic, z czym nie umiałby sobie poradzić nawet początkujący webmaster). Po tej operacji niezbędne pliki zostaną umieszczone w odpowiednim miejscu na dysku twardym i jeśli serwer WWW jest odpowiednio skonfigurowany, sklep powinien zacząć działać. Od tej pory wszystkie czynności związane z obsługą Supermarketu będą wykonywane zdalnie poprzez moduł Manager.

managerManager zdalnie nadzoruje funkcjonowaniem sklepu

Manager – w odróżnieniu od Serwera – pracuje tylko w środowisku Windows 95/NT i może być zainstalowany na dowolnym komputerze, podłączonym do Internetu. W czasie instalacji moduł zapyta o adres IP serwera WWW, numer portu, za pomocą którego będzie się z nim komunikował, oraz ścieżkę dostępu do plików Supermarketu. Wewnątrz sklepu oczom użytkownika ukazuje się gmatwanina list, przycisków i opcji menu. Jednak wrażenie to szybko mija wraz z poznawaniem funkcji aplikacji. Za jej pomocą tworzy się listę kategorii, którym z kolei przydziela się poszczególne produkty. Każdemu artykułowi można przypisać własny plik ze zdjęciem (wyświetlanym na stronach WWW), opis oraz cenę.

W podobny sposób zarządza się reklamami pojawiającymi się w serwisie internetowym, ustala rabaty dla klientów itp. Dostawcy sklepu są informowani o zamówieniach pocztą elektroniczną. Na koniec baza danych przesyłana jest Internetem do Serwera. Przydatną cechą oprogramowania jest możliwość pobierania informacji z arkusza Excela. Razi trochę brak systemu pomocy – w razie napotkania problemu należy skorzystać z pliku zawierającego opis funkcji pakietu dołączanego do wersji instalacyjnej.

Wygląd Supermarketu – estetyczny i przejrzysty, lecz niezmienny estetyka i przjrzystość

Nie sposób nie spojrzeć na Supermarket oczami klienta. Strony WWW są przejrzyste, a poruszanie się w “sklepie” nie sprawia trudności. Towary, które internauta chce nabyć, umieszcza w wirtualnym koszyku. Jego zawartość można obejrzeć i zmienić w każdej chwili. W razie jakichkolwiek kłopotów zawsze w zasięgu kursora jest przycisk Pomoc, który w osobnym oknie przeglądarki wyświetli przydatne informacje. Tu niestety wychodzi na jaw jedna z wad programu – wszystkie sklepy zbudowane na podstawie aplikacji będą wyglądały identycznie, a różniły wyłącznie asortymentem. Autorzy nie przewidzieli możliwości dokonania żadnych zmian tła, ikon przycisków, nie mówiąc już o układzie stron internetowego sklepu.

Testowany pakiet zawiera drobne błędy (nie działa na przykład klawisz Wejście do klubu ). Brakuje również przydatnych statystyk (np. sprzedaży) oraz modułu pozwalającego na prowadzenie magazynu. W takiej postaci program nadaje się bardziej dla pośredników niż dla “klasycznych” handlowców. Mimo kilku wad Internet Supermarket wart jest polecenia tym, którzy traktują Sieć jako uzupełnienie “rzeczywistej” działalności gospodarczej. Wersja testowa programu dostępna jest na stronie WWW producenta oraz na CHIP-CD.

w skrócie
mamy ten program w bbs-iemamy to na chip-cd 1/98Internet Supermarket 2.6
Wymagania: PC 486; 8 MB RAM (Manager); 16 MB RAM (Serwer); Linux lub Windows 95/NT (Serwer); Windows 95/NT (Manager) ok. 2 MB na dysku
plusłatwa konfiguracja
plusniewygórowana cena
plusprostota obsługi
minusbrak systemu pomocy w module Manager
minusbrak modułu magazynowego
minusidentyczny wygląd wszystkich tworzonych sklepów
Producent: Polskie Sieci Teleinformatyczne SA, Zabrze, tel.: (0-32) 276 14 30 faks: 276 01 75 e-mail: [email protected], http://www.pst.com.pl/
Cena: 1210 zł

W firmie Polskie Sieci Teleinformatyczne dostępna jest już kolejna wersja pakietu, oznaczona numerem 2.7. W odróżnieniu od swej poprzedniczki, Internet Supermarket 2.7 posiada między innymi możliwość zdalnej konfiguracji serwera oraz zmiany wyglądu stron HTML. Inny jest również interfejs i sposób działania modułu Manager.

Więcej:bezcatnews