Piksel do piksela

Test pakietów graficznych w dwu kategoriach: niedrogich shareware'owych i droższych dla profesjonalistów

Jeśli zechcielibyśmy przyprawić babci brodę lub stanąć na słynnej plaży Copacabana – wystarczy, że zaprzęgniemy do pracy program do obróbki obrazu. Przedstawiamy 15 najlepszych aplikacji tego typu – tych prostszych, i tych dla profesjonalistów.

Jeszcze przed paroma laty wśród programów najwyższej klasy niepodzielnie panował Photoshop, natomiast dla początkujących najlepszy wybór stanowił Paint Shop Pro. Ostatnimi czasy sytuacja nieco się zmieniła. Na scenie programów do obróbki grafiki pojawił się przynajmniej tuzin nowych produktów walczących o miejsce na rynku. Postanowiliśmy oddzielić ziarno od plew i dokonać wyboru najlepszych z nich. Za główne kryteria przyjęliśmy łatwość obsługi, funkcjonalność i wymagania sprzętowe.

Programy do obróbki obrazu można podzielić na kilka grup, obierając za kryterium wydajność czy przeznaczenie. Do najprostszych należy zaliczyć Paint Shop Pro, PhotoFinish oraz PhotoMagic. Aplikacje te pozwalają na pracę jedynie w trybie RGB (Red Green Blue) – umożliwiają one pierwsze eksperymenty malarskie. Istnieją również stosunkowo niedrogie programy oferujące nietypowy interfejs użytkownika wraz ze zbiorem gotowych szablonów graficznych. Te mogą znacznie ułatwić wejście w świat obróbki obrazu nawet początkującym użytkownikom. I wreszcie programy najwyższej klasy, używane przede wszystkim przez profesjonalistów. Charakteryzują się znacznie większą złożonością, umożliwiając niezwykle precyzyjne definiowanie poszczególnych parametrów obrazu, a dla trybu CMYK (Cyan Magenta Yellow blacK) posiadają odpowiednie funkcje pozwalające na dokładne przygotowanie grafiki do druku. Przypomnijmy, że separacja barw obrazów z trybu RGB do CMYK jest koniecznością, jeśli nasza grafika ma trafić do druku offsetowego. Oczywiście programy tej klasy, co xRes, Photoshop, Painter, Photo-Paint czy Picture Publisher wyposażone są również w komplet funkcji wymaganych do tworzenia fotomontaży, w których przykrywane fragmenty obrazów znajdujących się „pod spodem” nie są tracone. Dotyczy to także programu PhotoImpact, który jednak z powodu braku obsługi modelu kolorów CMYK wypada z grona najlepszych.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.