Zrób to sam

Nic chyba nie kosztuje nas tyle nerwów, co problemy ze sprzętem. Samo wytropienie źródła błędu często stanowi niemały kłopot i wymaga sporo cierpliwości. Kolejnym stresem jest dostarczenie komputera do serwisu, nie mówiąc już o tym, że zwykle boleśnie uderza nas to po kieszeni. W wielu przypadkach możemy sobie tego oszczędzić. Proponujemy zestaw porad ułatwiających rozpoznanie i samodzielne usunięcie najbardziej typowych usterek, występujących w systemie.

Ogólnie wiadomo, że wraz z każdą nową generacją pecetów liczba pojawiających się problemów wcale nie maleje – kłopoty z nimi związane nie znikają, zmienia się jedynie ich charakter. Przeciętny użytkownik komputera przed dwoma lub trzema laty musiał zwalczać usterki związane z magistralą VLB (VESA Local Bus) – obecnie kłopoty sprawia technika Plug and Play. Najwięcej nerwów kosztuje nas takie dopasowanie starszego i nowego sprzętu, aby jego praca nie powodowała powstawania konfliktów. Paradoksalnie, po zaopatrzeniu się w nowszy sprzęt, znacznie trudniej uporać się z takim ustawieniem jego parametrów, by mógł działać wraz ze starym.

Niemałym utrudnieniem jest fakt, iż wiele konfliktów sprzętowych nie objawia się w żaden charakterystyczny sposób. Zwykle komputer po prostu zawiesza się, a my nie mamy pojęcia, co trzeba zrobić, aby znów zaczął poprawnie funkcjonować.

Sprzedawcy sprzętu najczęściej wzruszają ramionami – znacznie obniżane przez nich ceny komputerów nie pozwalają na prowadzenie dodatkowego serwisu, ponieważ zwyczajnie nie opłacałoby się to (zwłaszcza w przypadku produktów mniej znanych producentów). Sfrustrowany użytkownik w większości przypadków pozostaje sam na sam z błędami ochrony Windows, brakiem zgodności i konfliktami zasobów systemu, błędami pojawiającymi się podczas odczytu z dysku lub napędu CD-ROM, nierozpoznanymi kartami dźwiękowymi i nadmiernie migotającym obrazem monitora. Nie musi tak być! Niniejszy artykuł poświęcony jest opisowi tego rodzaju usterek – kolejno, według komponentów systemu, z którymi mogą być związane.

Pokażemy więc, jak rozwiązywać problemy dotyczące płyty głównej, procesora, pamięci operacyjnej, dysku twardego, kart dźwiękowych i graficznych oraz modemów. Naturalnie wszystko to w obrębie systemów Windows 3.1x/95 / NT i Linuxa. Informacje na temat rozwiązywania najczęściej spotykanych kłopotów z napędami CD-R i CD-RW znajdują się w numerze 4/98.

Większość sprzętowych “niespo-dzianek” jest sygnalizowana natychmiast po uruchomieniu komputera podczas przeprowadzania standardowego testu POST (Power-On Self Test). W ramkach Info zamieszczonych na końcach rozdziałów znaleźć można internetowe adresy, pod którymi mieści się wiele informacji związanych z opisywanymi przez nas problemami, a także gotowe do ściągnięcia sterowniki i uaktualnienia oprogramowania. Na kilku krajowych serwerach dostępne są także grupy dyskusyjne dotyczące systemów operacyjnych i sprzętu (patrz ramki Info).

Na koniec chcemy jeszcze zwrócić uwagę na załączone, najczęściej zadawane pytania naszych czytelników i odpowiedzi udzielone im przez ekspertów CHIP-a.

I jeszcze jedno: pamiętajmy, by nie dawać się tak łatwo zbywać zarówno sprzedawcom sprzętu, jak i jego producentom – nawet jeśli nasz pecet nie jest zbyt wiele wart, firma sprzedająca go jest zobowiązana do zapewnienia kupującemu choćby niewielkiego wsparcia technicznego. Wykorzystajmy to!

Więcej:bezcatnews