Grunt to doskonalenie

Krótki test sklepu internetowego, w nowej wersji jest nawet możliwość włsnego zaprojektowania strony

Firma Polskie Sieci Teleinformatyczne jest twórcą Internet Supermarketu (patrz CHIP 3/98, str. 112) – pakietu służącego do zarządzania wirtualnymi sklepami w Sieci. Producent nie osiadł na laurach i już kilka miesięcy po premierze wspomnianego produktu zademonstrował kolejną jego wersję. InterMarket 2.8.1, nie tracąc zalet poprzednika, zawiera wiele znaczących poprawek.

Nowa edycja Supermarketu ma dwa oblicza. Pierwsze z nich – serwer – prawie się nie zmieniło. Jedyną innowacją jest możliwość zadeklarowania wersji językowej (polskiej lub angielskiej), w której pokazują się napisy na stronie „wejściowej” oraz określenia, czy sklep mogą „odwiedzać” wszyscy klienci, czy tylko uprzywilejowani – tzw. klubowi.

Wygląd stron WWW można zmieniać według upodobań dowolny wygląd stron

Istotnym przeobrażeniom uległa aplikacja nazwana InterMarket Manager. Widoczne są one już na pierwszy rzut oka, gdyż przeróbkom został poddany interfejs użytkownika. W porównaniu z wcześniejszym, surowym wyglądem nowy jest elegancki i przejrzysty. Nie można tym razem już nic zarzucić rozmieszczeniu poszczególnych przycisków i list, których opis wyświetlany jest w postaci pojawiających się automatycznie dymków podpowiedzi. Smuci jedynie fakt, że w dalszym ciągu program nie jest wyposażony w system pomocy podręcznej.

Bardzo ważną funkcją jest dostosowywanie wyglądu stron WWW do wymagań twórcy „sklepu”. IM pozwala na określenie kolorów poszczególnych elementów, wielkości elementów graficznych, zdefiniowanie szerokości ramek w tabelach, obrazka służącego za tło itp. Właściciel „interesu” – jeśli tylko zechce – udostępni swoją „powierzchnię magazynową” rozmaitym sponsorom. Skorzysta wówczas z możliwości ustalenia, z jaką częstotliwością powinny pojawiać się dostarczane przez nich materiały reklamowe.

Zaznajomiony z językiem HTML „handlarz” zdecyduje również o zawartości sekcji Head (nagłówku strony WWW) oraz o tym, jakie informacje tekstowe mają się pojawiać zamiennie do zamieszczonych plików graficznych. Klienci nie będą więc zmuszani do pobierania dużej ilości danych z serwera.

Przydatne do uruchomienia InterMarketu są tzw.

Profile — gotowe do wykorzystania „sklepy”. Program zawiera cztery: standardowy, muzyczny, ze sprzętem komputerowym i sex-shop. Oczywiście użytkownik może przygotować własne „supermarkety”, odpowiadające typowi prowadzonej działalności gospodarczej. Wszystkie dane zgromadzone przez Managera (zarówno bazy produktów, firm, informacje dotyczące klientów, promocji, jak i ustawienia stron WWW) po naciśnięciu jednego przycisku „wędrują” poprzez Internet do serwera.

lepszy managerInterfejs Managera jest teraz bardziej przejrzysty

Inną ważną funkcją programu jest prowadzenie magazynu. Dodając towar do bazy, deklaruje się m.in. jego ilość. Maleje ona wraz ze składanymi przez klientów zamówieniami. Gdy zapas się wyczerpie, osoba nadzorująca zostanie o tym poinformowana, a na stronach WWW pojawi się komunikat o chwilowym braku towaru. Ponadto do niewątpliwych zalet oprogramowania zaliczyć należy jego dwujęzyczność – każdy wyświetlany tekst czy opis pliku z grafiką ma swoją polską i angielską wersję, której wybór zależy od odwiedzających „sklep” internautów.

w skrócie
mamy to na chip-cd 8/98mamy ten program w bbs-ieInterMarket 2.8.1
Wymagania: PC Pentium, 16 MB RAM, Windows 95/NT, ok. 3 MB na dysku (serwer); PC Pentium, 16 MB RAM, Windows 95/NT, ok. 7 MB na dysku (Manager)
plusmożliwość zmiany wyglądu stron
plusprzejrzysty interfejs Managera
plusprowadzenie magazynu
plusdwujęzyczność
minusbrak statystyk i modułu pomocy w Managerze
minusdrobne błędy w działaniu
Producent: Polskie Sieci Teleinformatyczne, Zabrze tel.: (0-32) 276 14 30 faks: 376 01 75
e-mail: [email protected],
http://www.pst.com.pl/
Cena: 1210 złotych

W najnowszej wersji InterMarketu w dalszym ciągu można znaleźć kilka błędów. Podobnie jak w edycji 2.6 nie da się zapisać do klubu użytkowników – po wypełnieniu odpowiedniego formularza i przyciśnięciu przycisku Wyślij na stronie pojawia się jedynie komunikat Błąd IO!!! Spróbuj jeszcze raz (chociaż w przykładowym serwisie WWW producenta opcja ta działa poprawnie). Zdarza się także od czasu do czasu, że obrazki (pliki GIF) wyświetlane przez Netscape Communicatora nie pojawiają się w Internet Explorerze. Ponadto w dalszym ciągu brakuje prowadzenia jakże przydatnych statystyk. Jednak pakiet przeszedł w ciągu kilku zaledwie miesięcy sporą metamorfozę i po wprowadzeniu nieznacznych ulepszeń stanowić będzie nie lada gratkę dla handlowców chcących rozpocząć internetową działalność. Producent InterMarketu zapowiada, iż następna wersja oprogramowania (prezentowana na ComNecie), przechodząca właśnie fazę testów, pozwoli poruszać się klientom po trójwymiarowym sklepie, „zbudowanym” za pomocą języka VRML.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.