Czekając na TNT

Na kilka miesięcy przed premierą chipa RIVA TNT, mającego pod względem wydajności zdetronizować Voodoo 2, NVidia promuje poprawioną wersję kości RIVA 128, oznaczoną symbolem ZX. Układ jest przeznaczony do współpracy z magistralą AGP 2x, taktowaną częstotliwościami do 133 MHz, potrafi obsłużyć 8 MB pamięci SGRAM (RIVA 128 – tylko 4 MB) oraz ma zaimplementowane nowe funkcje 3D – między innymi rzadko spotykany, wspomagany sprzętowo, antyaliasing.

Przeznaczona dla magistrali AGP karta STB Velocity 128 8MB zbudowana jest właśnie na bazie układu ZX. RAMDAC 250 MHz i 8 MB SGRAM pozwalają na uzyskanie rozdzielczości 1600×1200 z 16-bitową paletą kolorów lub 1280×1024 w trybie truecolor, obydwie w 85 Hz. Maksymalna dostępna częstotliwość odświeżania to 160 Hz. Możliwa jest również praca w rozdzielczości 1600×1200 w kolorze 24-bitowym, jednak sterowniki nie pozwalają na uzyskanie częstotliwości odświeżania wyższych niż 60 Hz.

wyniki testu
ModelVelocity 128 8 MB
WinQuake 320×200 demo2 [fps]54,2
WinQuake 320×200 bigass1 [fps]38,6
GLQuake 640×480 demo2 [fps]47,1
GLQuake 640×480 bigass1 [fps]31,6
Quake II 320×240 demo1 [fps]26,3
Quake IIGL 320×240 demo1 [fps]31,5
Quake IIGL 640×480 demo1 [fps]31
Final Reality 1.01 Overall2,96
Wydajność 2D [pkt]97
Wydajność Direct3D [pkt]248
Wydajność OpenGL [pkt]107
Możliwości306
Możliwości/cena208

Velocity 128 8 MB wspomaga większość funkcji 3D: cieniowanie Gourauda, Z-bufor, filtrowanie tekstur, alpha blending, mgłę i inne. Potrafi również wykonać poprawny antyaliasing oraz mip-mapping. Dostarczone sterowniki nie wykorzystują jednak wszystkich możliwości układu ZX – sprawiają wrażenie nie dopracowanych. Nie można np. ustalić wielkości bufora tekstur w systemowej pamięci RAM (opcja dostępna w podstawowej wersji RIVY 128).

W trybach 2D Velocity 128 8 MB uzyskuje wydajność podobną do znanej z kart zbudowanych na poprzedniej wersji kości NVidii. Wyniki porównywalne dają również testy 3D (patrz CHIP 5/98, s. 94). Na tym polu karta produkcji STB pozostaje wolniejsza do konkurencyjnego Vipera V330 AGP o ok. 15%. Należy jednak pamiętać, że Velocity 128 8 MB może wspomóc sprzętowo większą liczbę operacji 3D, choćby wspomniany wcześniej antyaliasing. Karta STB rozwija skrzydła dopiero w testach OpenGL. GLQuake uzyskuje 47,1 w rozdzielczości 640×480 klatki na mapie demo2 (dla porównania Diamond Monster 3D II w trybie synchronizacji ramki – “tylko” 46,8), natomiast Quake II GL na mapie demo1 – ok. 31 klatek na sekundę (Monster 3D II – 49). Jeżeli za konieczną do płynnej gry uznać szybkość 25 klatek na sekundę, to Velocity 128 8 MB zapewnia wyjątkowy komfort zabawy – niezależnie od wybranej rozdzielczości.

w skrócie
Velocity 128 8 MB
Magistrala: AGP2x
Układ graficzny: NVidia RIVA128 ZX
Maks. rozdzielczość i kolory: 1600×1200/16 bitów, 85 Hz, 1280×1024/24 bity, 85 Hz
Maks. odświeżanie: 160 Hz
RAMDAC: 250 MHz
Pamięć: 8 MB SGRAM
Gwarancja: 5 lat
pluswysoka wydajność
plusduże częstotliwości odświeżania
plusrozbudowane możliwości grafiki 3D
minusnie dopracowane sterowniki
minusbrak wejść/wyjść TV
Producent: STB, USA http://www.stb.com/
Dostarczył: TCHComponents, Warszawa, tel.: (0-22) 646 00 33, faks: 48 12 06 e-mail: [email protected], http://www.tch.waw.pl/
Cena: 595 zł

Testowana karta nie oferowała możliwości podłączenia komputera do odbiornika telewizyjnego ani uzyskania obrazu wideo na ekranie monitora – na “śledziu” zabrakło odpowiednich złączy. Nie jest to czynnikiem w żaden sposób dyskwalifikującym Velocity 128 8 MB, istnieją bowiem modele wyposażone w odpowiednie gniazda, lecz – niestety – droższe. Cena podstawowej wersji nie należy do zbyt wygórowanych, nie jest jednak szczególnie atrakcyjna.

Velocity zainteresuje przede wszystkim użytkowników pragnących wyposażyć komputery w kartę z chipem NVidii – Riva ZX 128 jest szybsza od swojej poprzedniczki, trzeba jedynie poczekać na bardziej dopracowane sterowniki.

Więcej:bezcatnews