Przeznaczona dla magistrali AGP karta STB Velocity 128 8MB zbudowana jest właśnie na bazie układu ZX. RAMDAC 250 MHz i 8 MB SGRAM pozwalają na uzyskanie rozdzielczości 1600×1200 z 16-bitową paletą kolorów lub 1280×1024 w trybie truecolor, obydwie w 85 Hz. Maksymalna dostępna częstotliwość odświeżania to 160 Hz. Możliwa jest również praca w rozdzielczości 1600×1200 w kolorze 24-bitowym, jednak sterowniki nie pozwalają na uzyskanie częstotliwości odświeżania wyższych niż 60 Hz.
wyniki testu | |
Model | Velocity 128 8 MB |
WinQuake 320×200 demo2 [fps] | 54,2 |
WinQuake 320×200 bigass1 [fps] | 38,6 |
GLQuake 640×480 demo2 [fps] | 47,1 |
GLQuake 640×480 bigass1 [fps] | 31,6 |
Quake II 320×240 demo1 [fps] | 26,3 |
Quake IIGL 320×240 demo1 [fps] | 31,5 |
Quake IIGL 640×480 demo1 [fps] | 31 |
Final Reality 1.01 Overall | 2,96 |
Wydajność 2D [pkt] | 97 |
Wydajność Direct3D [pkt] | 248 |
Wydajność OpenGL [pkt] | 107 |
Możliwości | 306 |
Możliwości/cena | 208 |
Velocity 128 8 MB wspomaga większość funkcji 3D: cieniowanie Gourauda, Z-bufor, filtrowanie tekstur, alpha blending, mgłę i inne. Potrafi również wykonać poprawny antyaliasing oraz mip-mapping. Dostarczone sterowniki nie wykorzystują jednak wszystkich możliwości układu ZX – sprawiają wrażenie nie dopracowanych. Nie można np. ustalić wielkości bufora tekstur w systemowej pamięci RAM (opcja dostępna w podstawowej wersji RIVY 128).
W trybach 2D Velocity 128 8 MB uzyskuje wydajność podobną do znanej z kart zbudowanych na poprzedniej wersji kości NVidii. Wyniki porównywalne dają również testy 3D (patrz CHIP 5/98, s. 94). Na tym polu karta produkcji STB pozostaje wolniejsza do konkurencyjnego Vipera V330 AGP o ok. 15%. Należy jednak pamiętać, że Velocity 128 8 MB może wspomóc sprzętowo większą liczbę operacji 3D, choćby wspomniany wcześniej antyaliasing. Karta STB rozwija skrzydła dopiero w testach OpenGL. GLQuake uzyskuje 47,1 w rozdzielczości 640×480 klatki na mapie demo2 (dla porównania Diamond Monster 3D II w trybie synchronizacji ramki – “tylko” 46,8), natomiast Quake II GL na mapie demo1 – ok. 31 klatek na sekundę (Monster 3D II – 49). Jeżeli za konieczną do płynnej gry uznać szybkość 25 klatek na sekundę, to Velocity 128 8 MB zapewnia wyjątkowy komfort zabawy – niezależnie od wybranej rozdzielczości.
w skrócie | |
Velocity 128 8 MB | |
Magistrala: AGP2x | |
Układ graficzny: NVidia RIVA128 ZX | |
Maks. rozdzielczość i kolory: 1600×1200/16 bitów, 85 Hz, 1280×1024/24 bity, 85 Hz | |
Maks. odświeżanie: 160 Hz | |
RAMDAC: 250 MHz | |
Pamięć: 8 MB SGRAM | |
Gwarancja: 5 lat | |
wysoka wydajność | |
duże częstotliwości odświeżania | |
rozbudowane możliwości grafiki 3D | |
nie dopracowane sterowniki | |
brak wejść/wyjść TV | |
Producent: STB, USA http://www.stb.com/ | |
Dostarczył: TCHComponents, Warszawa, tel.: (0-22) 646 00 33, faks: 48 12 06 e-mail: [email protected], http://www.tch.waw.pl/ | |
Cena: 595 zł |
Testowana karta nie oferowała możliwości podłączenia komputera do odbiornika telewizyjnego ani uzyskania obrazu wideo na ekranie monitora – na “śledziu” zabrakło odpowiednich złączy. Nie jest to czynnikiem w żaden sposób dyskwalifikującym Velocity 128 8 MB, istnieją bowiem modele wyposażone w odpowiednie gniazda, lecz – niestety – droższe. Cena podstawowej wersji nie należy do zbyt wygórowanych, nie jest jednak szczególnie atrakcyjna.
Velocity zainteresuje przede wszystkim użytkowników pragnących wyposażyć komputery w kartę z chipem NVidii – Riva ZX 128 jest szybsza od swojej poprzedniczki, trzeba jedynie poczekać na bardziej dopracowane sterowniki.