Dźwięk przez PCI

Zgodnie z najnowszą tendencją również firma Pine proponuje karty dźwiękowe współpracujące z płytą główną przez złącze PCI. Wszystkie przedstawione niżej modele obsługują 16-bitowy dźwięk stereo z częstotliwością do 44,1 kHz oraz pracują w trybie full duplex. Pine PT 2622 bazujący na chipie S3 Sonic Vibes został wyposażony w sprzętowy, 32-głosowy moduł wavetable z efektami chorus i reverb. Moduł MIDI karty ma ciekawą funkcję DLS (Downloadable Sounds) – przez wgrywanie z dysku do pamięci operacyjnej komputera próbek dźwięku zwiększa się liczbę dostępnych instrumentów. Niestety, podczas odsłuchu plików MIDI dźwięk był “płaski”, zauważalny był też brak próbek niektórych instrumentów w wavetable. Ciekawą funkcją jest emulacja dźwięku 3D, lecz umożliwiające ją sterowniki nie zostały dopracowane. Przy korzystaniu z 3D wyraźnie wzrastają szumy, choć i bez tego nie są małe. Nie było natomiast problemów podczas

pine pt 2625

pracy w środowisku Windows 95 czy w DOS-ie, testowe gry (Quake, Duke3D) działały bez “zgrzytów”.

Sercem Pine PT 2625 jest układ ESS Maestro PCI. 64-głosowy wavetable z programowalnymi efektami chorus, reverb, echo i vibrato wykorzystuje pamięć operacyjną komputera. Poprzez drivery karta wspomaga dźwięk 3D, którego jakość można sprawdzić za pomocą dołączonego programu. Mimo że ma on możliwość ustawienia rodzaju podłączanego do wyjścia sprzętu (głośniki, słuchawki), trzeba dużej wyobraźni, by zlokalizować dźwięk z “tyłu” lub z “przodu”. O ile w systemie Windows 95 zdarzały się zawieszenia karty, ale tylko przy dłuższej pracy z edytorem MIDI

pine pt 2628

(sygnalizowany był błąd parzystości), o tyle pod DOS-em karta w żaden sposób nie dawała się uruchomić.

Najciekawszą propozycją firmy Pine jest PT 2628 z chipem Aureal Vortex PCI. Moduł wavetable z 64-głosową syntezą wiernie odtwarza pliki MIDI. Dołączone oprogramowanie Yamahy pozwala zwiększyć liczbę głosów do 128, co wyraźnie poprawia jakość dźwięku, ale aby uzyskać ten efekt, trzeba dysponować co najmniej procesorem klasy Pentium 200 MMX. Również technologia trójwymiarowego dźwięku A3D-I (Aureal 3D Interactive) wymaga dużej mocy obliczeniowej. Jednak w tym przypadku wrażenie dochodzenia dźwięków z trójwymiarowej przestrzeni jest bardzo realistyczne.

w skrócie
Pine PT 2622
Układ: S3 Sonic Vibes PCI
Wavetable: 32-głosowy
Złącza: line-in, CD-audio, głośniki, mikrofon, MIDI/joystick
plusfunkcja DLS
plusfunkcja oszczędzania energii
plusnowa wersja programu obsługującego kartę
minuswyraźne szumy
minusprzeciętny moduł wavetable
minusbrak polskiej instrukcji
Cena: 130 zł
Gwarancja: 1 rok

Pine PT 2625
Układ: ESS Maestro PCI
Wavetable: 64-głosowy
Złącza: 2x Line-in, CD-audio, głośnik, mikrofon, MIDI/joystick, Video
plus64-głosowy wavetable
minusnie pracuje w trybie DOS
minusnieudana emulacja dźwięku 3D
minusbrak polskiej instrukcji
Cena: 140 zł
Gwarancja: 1 rok

Pine PT 2628
Układ: Aureal Vortex PCI
Wavetable: 64-głosowy
Złącza: 2x Line-in, CD-audio, głośniki, mikrofon, MIDI/joystick, Video
plusprogramowa 128-głosowa synteza MIDI
plusdobra emulacja dźwięku
minusproblemy w trybie DOS
minusbrak polskiej instrukcji
Cena: 144 zł
Gwarancja: 1 rok
Producent: Pine, Chiny http://www.pinegroup.com/
Dostarczył: Rebeka, Wrocław, tel.: (0-71) 354 61 01, faks: 354 61 13 e-mail: [email protected]http://www.rebeka.com.pl/

Karta jest przeznaczona przede wszystkim do pracy w środowisku Windows. Chcąc korzystać z niej w DOS-ie, należy w BIOS-ie wyłączyć opcję PnP płyty głównej, co może sprawić nieco kłopotów niedoświadczonym użytkownikom.

Każdy model zapewnia kompatybilność ze standardami: Sound Blaster Pro, WSS, MPU-401, DirectSound, przy czym tylko PT 2628 emuluje Sound Blastera w 16-bitowym stereo. Producent zrezygnował z umieszczenia złącza ATAPI, co pozwoliło zredukować wymiary kart. Dołączono natomiast oprogramowanie do obsługi urządzeń (wieża, edytor plików WAV, demonstracje efektów 3D, edytor MIDI).

Więcej:bezcatnews