‘Dzikie karty’

Savage3D, najnowszy chipset firmy S3, zachwyca nie tylko znaczną liczbą zaimplementowanych funkcji graficznych, ale również dużą szybkością w trybach 3D. Procesor zapewnia obsługę wszystkich popularnych operacji 3D typu mip-mapping czy antyaliasing. Zestaw instrukcji został rozszerzony (w stosunku do np. poprzedniego chipa S3 – Trio3D) współpracą z danymi w formacie używanym do kompresji filmów DVD – MPEG-2. Do najważniejszych nowości należy jednak przede wszystkim opracowany przez S3 system kompresji tekstur S3TC, oficjalnie zastosowany w zestawie bibliotek DirectX 6. S3TC zapewnia maksymalną kompresję na poziomie 6:1, co oznacza, że w 5 MB buforze można zmieścić ok. 30 MB spakowanych tekstur o jakości lepszej od JPEG. Oczywiście pełne wykorzystanie funkcji magistrali AGP 2x zapewnia dodatkową

viewtop titan 5000

pamięć wykorzystywaną jako “zewnętrzny” bufor dla tekstur – również tych skompresowanych. Chipset generuje grafikę 3D w palecie 16,7 mln kolorów, natomiast Z-bufor może być 16- lub 24-bitowy.

Obie zbudowane na Savage 3D karty – Terminator Beast produkcji Herculesa oraz Titan 5000 firmy Britek – przeznaczone są dla magistrali AGP. Pamięć o wielkości 8 MB zapewnia pracę w wysokich rozdzielczościach w trybach 2D. Podobieństwa między nimi kończą się jednak na tych cechach.

Karta Briteka, pracująca na sterownikach typu “generic”, podstawowych dla danego rodzaju procesora graficznego, osiąga w testach Direct3D wynik bardzo bliski rezultatowi STB Velocity 4400. Różnica w stosunku do karty z układem RIVA TNT to zaledwie jeden punkt – i to na korzyść Briteka! Słabiej Viewtop wypada w rankingu OpenGL. Rezultat 88 punktów to jedynie połowa możliwości karty STB. Wiele do życzenia pozostawia także jakość grafiki w grach GLQuake i Quake II GL. Uzyskany obraz sprawia wrażenie oglądanego przez szybę pokrytą stałą, kropkowaną fakturą. Natomiast jakość obrazu uzyskanego w grach Direct3D pozostaje bez zarzutu.

Jakość grafiki renderowanej przez Beasta jest porównywalna, natomiast wyniki testów wydajności – o kilka procent gorsze od uzyskanych przez kartę Titan 5000 przy standardowej procedurze testu, wymagającej DirectX 5.0. Istotnym atutem Terminatora pozostaje dołączone doń oprogramowanie (odtwarzacz multimedialny) oraz doskonale napisana instrukcja.

wyniki testu
ModelBeast Titan 5000
WinQuake 320×200 bigass1 [fps]39 39
Quake II GL640x480 demo1 [fps]25,7 25,7
Turok Direct3D [tmark]45,4 59,5
Final Reality Overall Performance2,73 2,71
ChipMark E101,40 99,55
Wydajność 2D99 99
Wydajność Direct3D328 356
Wydajność OpenGL87 88
Wydajność łączna224 239
Możliwości353 364
Możliwości / cena238 246

Ponieważ jednak instalator karty domyślnie zakłada DirectX 6, sprawdzono jej wydajność również w takim środowisku. Okazało się, że w trybach Direct3D sterowniki Herculesa zapewniły karcie łączny wynik o ok. 8% lepszy od uzyskanego przez Velocity 4400, a tym samym od Titana 5000. Zadecydował o tym podejrzanie wręcz wysoki rezultat testu 3D WinBench – o niemal 50% przewyższający osiągi RIVY TNT, podczas gdy pozostałe wyniki 3D wciąż oscylowały między 82-90% jej rezultatów. Fakty te można interpretować dwojako. Za część przyrostu wydajności odpowiada z pewnością zastosowanie szybszego DirectX 6. Teoretycznie możliwe jest również, że karta pracująca pod DirectX 6 jest tylko w niektórych operacjach wyraźnie szybsza od TNT, a wolniejsza w pozostałych. Bardziej prawdopodobna wydaje się jednak druga hipoteza mówiąca, że sterowniki Herculesa po prostu “oszukują” 3D WinBencha. Tym bardziej że zdarzały się już takie przypadki (szeroko opisywane m.in. w serwisie internetowym Tom’s Hardware Guide). Potwierdza to również fakt, iż sumaryczny wynik “Bestii” uzyskany na standardowych sterownikach dla układu Savage (firmy S3) nie jest już tak znakomity jak w przypadku oryginalnych driverów Herculesa i niewiele odbiega od rezultatów karty Titan. Dodać należy, że w teście 3D WinBench skok wydajności Vipera V330, pracującego kolejno na sterownikach nVidii (producenta chipsetu, drivery typu “generic”), a następnie Diamonda (producenta karty) również jest niezauważalny.

w skrócie
Terminator Beast
Układ graficzny: S3 Savage 3D
Pamięć: 8 MB SDRAM
RAMDAC: 250 MHz
Maks. rozdzielczość i kolory: 1600×1200/65 tys., 85 Hz 16,7 mln/1280×1024, 75 Hz
Maks. odświeżanie: 160 Hz
Gwarancja: 2 lata
Cena: 530 zł
plusdobra wydajność 3D
plusatrakcyjna cena
minussłaba jakość grafiki OpenGL
Producent: Hercules, USA http://www.hercules.com/
Dostarczył: Commpol, Kraków, http://www.commpol.com/ tel.: (0-12) 632 50 61, faks: 634 24 33 e-mail: [email protected]

Titan 5000
Układ graficzny: S3 Savage 3D
Pamięć: 8 MB SGRAM
RAMDAC: 250 MHz
Maks. rozdzielczość i kolory: 1600×1200/65 tys., 85 Hz 16,7 mln/1280×1024, 75 Hz
Maks. odświeżanie: 160 Hz
Gwarancja: 2 lata
Cena: 500 zł
plusbardzo dobra wydajność 3D
plusatrakcyjna cena
minussłaba jakość grafiki OpenGL
Producent: Britek, Tajwan http://www.britek.com.tw/
Dostarczył: BIOS, Warszawa, tel.: (0-22) 667 01 83, faks: 667 01 69 e-mail: [email protected]http://www.etech.com.pl/

Niestety, żadna karta nie była wyposażona w wyjście sygnału wideo, pozwalające wykorzystać odbiornik telewizyjny jako duży monitor. Fakt ten należy uznać za istotną wadę, ponieważ chip S3 Savage3D oferuje duże możliwości w tym zakresie. Brakuje również programowego odtwarzacza filmów DVD-Video, w pełni wykorzystującego oferowaną przez układ akcelerację formatu MPEG-2. Należy liczyć, że kolejne modele kart Savage3D – również Herculesa i Briteka – będą pozbawione wspomnianych mankamentów.

Więcej:bezcatnews