STB Velocity 4400 -Następne pokolenie

Riva TNT to następca niezwykle popularnego układu Riva 128, zaprojektowanego w laboratoriach nVidii. Do nowego procesora o 128-bitowej architekturze producent przeniósł możliwości poprzedniej wersji chipa w zakresie grafiki 2D, 3D oraz odtwarzania wideo (poszerzone zdolnością do obróbki standardu MPEG-2). Zaimplementowane zostały także nowe instrukcje 3D, znane chociażby z akceleratorów drugiej generacji firmy 3Dfx. Układ potrafi […]

Riva TNT to następca niezwykle popularnego układu Riva 128, zaprojektowanego w laboratoriach nVidii. Do nowego procesora o 128-bitowej architekturze producent przeniósł możliwości poprzedniej wersji chipa w zakresie grafiki 2D, 3D oraz odtwarzania wideo (poszerzone zdolnością do obróbki standardu MPEG-2). Zaimplementowane zostały także nowe instrukcje 3D, znane chociażby z akceleratorów drugiej generacji firmy 3Dfx. Układ potrafi trójliniowo filtrować tekstury, co sprawia, że obiekty 3D oglądane z bliska nie są przeraźliwie rozmyte. Standardem jest już antyaliasing (wygładzanie) krawędziowy i całej generowanej sceny – tzw. supersampling. Najważniejszą jednak nowością jest użycie znanego z chipsetów Voodoo 2 podwójnego procesora tekstur (TNT – TwiN Texel), zapewniającego niezwykłą jakość i szybkość tworzonego obrazu 3D. TNT wykonuje 32-bitowy rendering obrazu (Riva 128 – 16-bitowy) oraz posługuje się maksymalnie 24-bitowym Z-buforem.

wyniki testu
ModelVelocity 4400
WinQuake 320×200 bigass1 [fps]39,1
Quake II GL640x480 demo1 [fps]42,9
Turok Direct3D [tmark]56,3
Final Reality Overall Performance3,22
ChipMark E106,77
Wydajność 2D104
Wydajność Direct3D355
Wydajność OpenGL166
Wydajność łączna257
Możliwości390
Możliwości / cena245

Karta STB Velocity 4400 zbudowana została właśnie na kości TNT. Pamięć SDRAM o wielkości 16 MB umożliwia pracę w wysokich rozdzielczościach w trybach 2D, a wykorzystanie magistrali AGP 25 pozwala na użycie pamięci systemowej komputera jako dodatkowego bufora tekstur dla trybów 3D. Tak duża ilość dostępnej na karcie pamięci pozwoli sprostać najnowszym grom 3D, np. Half Life, które będą potrzebować bufora tekstur o wielkości rzędu 40-50 MB.

Osiągi karty w pełni odpowiadają liczbie zaimplementowanych funkcji. Wydajność Direct3D jest o ponad 15% większa od szybkości akceleratorów Voodoo 2. Test OpenGL dał wyniki zbliżone, różnica to zaledwie 6% na korzyść chipsetów 3Dfx. Warto wspomnieć, że na mapie „demo2” gry Glquake w rozdzielczości 6405480 na procesorze Pentium II 233 MHz RIVA TNT uzyskała ponad 85 klatek, czyli prawie dwa razy więcej od Voodoo 2 przy standardowych ustawieniach! Oczekiwać należy, że użyte do testów sterowniki OpenGL w wersji beta zostaną bardziej dopracowane w wersji finalnej, zapewniając jeszcze lepszą wydajność i jakość obrazu. Zniknie wtedy np. efekt migania przesuwających się obiektów – skutek błędów w tworzeniu geometrii (geometry setup).

w skrócie
Velocity 4400
Układ graficzny: nVidia RivaTNT
Magistrala: AGP
Pamięć: 16 MB SDRAM
RAMDAC: 250 MHz
Maks. rozdzielczość i kolory: 1920×1200/16,7 mln, 76 Hz
Maks. odświeżanie: 160 Hz
Wyjścia telewizyjne: composite, S-Video (PAL)
Gwarancja: 10 lat
Cena: 670 zł
plusrewelacyjna wydajność 2D/3D
pluswyjście telewizyjne
Producent: STB, USA http://www.stb.com/
Dostarczył: Tornado, Warszawa, tel.: (0-22) 651 24 01, faks: 41 00 56 e-mail: [email protected]http://www.tornado.com.pl/

Velocity 4400 to najszybsza przetestowana dotychczas w CHIP Lab karta graficzna. Niestety, za jakość i wydajność trzeba odpowiednio zapłacić. Akcelerator ten jest jednak wart swojej ceny.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.