Wydajna kombinacja

V oodoo Banshee to nowy układ graficzny koncernu 3Dfx. W przeciwieństwie do poprzednich wersji chipsetów Voodoo, kość nie jest przeznaczona tylko do tworzenia grafiki trójwymiarowej. W pojedynczym chipie Banshee zaimplementowano 128-bitową jednostkę grafiki dwuwymiarowej ze wspomaganiem odtwarzania wideo (niestety bez obsługi sekwencji wideo w standardzie MPEG-2 – w przeciwieństwie do chipsetów RIVA TNT i Savage3D) oraz akcelerator 3D. Jednostka odpowiedzialna za generowanie grafiki trójwymiarowej została zapożyczona z chipsetu Voodoo 2, niestety nie może ona pracować w trybie SLI, brak również drugiego procesora teksturującego. Niemożliwe jest zatem nakładanie dwóch tekstur jednocześnie. Fakt ten przyczynia się albo do obniżenia jakości grafiki 3D, albo zmniejszenia szybkości jej tworzenia – w zależności od tego, czy konfigurującemu program (grę) użytkownikowi zależy na wydajności działania, czy jakości tworzonego obrazu. Kość Banshee jest przeznaczona do pracy z magistralą PCI lub AGP 15. Układ nie współpracuje, niestety, z szyną AGP 25, nie wykorzystuje zatem wszystkich zalet tej magistrali. Banshee obsługuje szybką pamięć typu SGRAM/SDRAM o wielkości od 4 do 16 MB.

wyniki testu
ModelVICTORY II
WinQuake 320×200 bigass1 [fps]39,7
Quake II GL640x480 demo1 [fps]41,7
Turok Direct3D [tmark]53,7
Final Reality Overall Performance3,07
ChipMark E114
Wydajność 2D92
Wydajność Direct3D352
Wydajność OpenGL176
Wydajność łączna255
Możliwości372
Możliwości / cena226

Jednostka 3D dysponuje możliwościami Voodoo 2 – poza wyżej wspomnianymi, acz bardzo istotnymi wyjątkami. Chip wykonuje zaawansowane operacje 3D w rodzaju trójliniowego filtrowania tekstur, antyaliasingu krawędziowego oraz całej generowanej sceny. Obraz tworzony jest przy użyciu 24-bitowej palety kolorów, a następnie uśredniany do palety 16-bitowej.

ELSA Victory II jest jedną z pierwszych kart zbudowanych na bazie chipsetu Banshee. Przetestowany egzemplarz był jedynie prototypem modelu. Instalacja sterowników karty sprawiła nieoczekiwany problem – zawieszenie się systemu Windows 95. Victory II ruszył dopiero po uprzedniej instalacji innej karty graficznej – w tym przypadku Erazor II. Usterkę tę należy łączyć z wczesną wersją sterowników. Podobne kłopoty nie powinny wystąpić w handlowej wersji produktu.

Zmierzona wydajność 3D (test Direct3D) jest większa od szybkości akceleratorów Voodoo 2 o ok. 15% i dorównuje w ten sposób osiągom kart RIVA TNT. Wyższy wynik (w stosunku do kart ze starszymi chipsetami 3Dfx) jest możliwy dzięki pracy Banshee w trybie okienkowym. Wydajność OpenGL jest ciągle porównywalna z osiągami Voodoo 2, a więc lepsza tym samym od układu RivaTNT o 5%. Niestety, dostarczone z kartą sterowniki nie obsługiwały standardu OpenGL, a driver mini-GL nie uruchamiał się. Test udało nam się uruchomić dopiero po instalacji pakietu OpenGL 2.1 Beta, dostępnego na stronie WWW firmy 3Dfx.

w skrócie
ELSA Victory II
Układ graficzny: 3Dfx Voodoo Banshee
Pamięć: 16 MBSGRAM, 8 ns
RAMDAC: 250 MHz
Maks. rozdzielczość i kolory: 1600×1200/16,7 mln, 85 Hz
Maks. odświeżanie: 120 Hz
Magistrala: AGP 1x
Cena: 832 zł
Gwarancja: 6 lat
pluswysoka wydajność 3D
pluspołączenie akceleratora 2D/3D obsługującego APIGlide
minusniepełne wykorzystanie możliwości magistrali AGP
minussłabe chłodzenie procesora graficznego
Producent: ELSA, Niemcy http://www.elsa.com/
Dostarczył: Servodata, Lublin, tel.: (0-81) 525 43 19, faks: 525 10 11 e-mail: [email protected], http://www.servodata.lublin.pl/

Victory II uzyskuje w wyświetlaniu grafiki trójwymiarowej wydajność akceleratora opartego na chipsecie Voodoo 2. Również jakość generowanego obrazu jest zbliżona, choć w grze Quake II GL widać spadek szybkości pracy średnio o ok. 5-10 klatek, co jest spowodowane brakiem drugiej jednostki teksturującej.

Układ Banshee, pomimo naklejonego radiatora, nagrzewa się bardzo szybko i dość znacznie. ELSA nie zapowiada jednak na razie dodatkowego wentylatora, mającego chłodzić procesor.

Więcej:bezcatnews