Piórkiem i sznurkiem

Krótki test programu graficznego do szybkiego tworzenia typowych rysunków

Komputer ma ułatwić życie – pod takim hasłem obiema rękami podpisaliby się autorzy programu PhotoDraw 2000. Postanowili oni uprzyjemnić pracę wszystkim prawie-zawodowcom zajmującym się obróbką grafiki rastrowej.

PhotoDraw należy do kategorii produktów mających wspomagać tworzenie typowych projektów graficznych. Pakiet został wyposażony w zestaw narzędzi do rysowania, malowania, kolorowania, ale przede wszystkim w potężny zbiór gotowych wzorców: dokumentów oraz gotowych elementów graficznych. Dzięki temu program znakomicie nadaje się do wszystkich tych zadań, które nie wymagają zbytniej finezji czy oryginalności.

Po uruchomieniu PhotoDraw możemy narysować nowy obrazek, zeskanować grafikę lub zaimportować ją z aparatu cyfrowego. Dostępna jest też opcja załadowania gotowego wzorca. Wybór takich szablonów jest bardzo duży. Podzielono je na kategorie: grafika internetowa, biznesowa, karty (pocztowe, zaproszenia itp.), obrysy zdjęć oraz kliparty.

Początkujący projektant nie napracuje się zbytnio, przygotowując typowe rysunki początkujący projektant

Jeśli zdecydujemy się skorzystać z wzorca, program poprowadzi nas przez cały proces jego obróbki, aż do zapisania pliku na dysku i wydruku. Cała praca związana z projektem polega jedynie na odpowiednim rozmieszczaniu obiektów graficznych: tekstów, rysunków, zdjęć i dodawaniu efektów specjalnych.

Obszar roboczy programu podzielono na kilka pól. Oprócz windowsowego menu głównego zobaczymy listę otwartych prac, właściwe pole robocze oraz, po prawej stronie, „miejsce na decyzję”. Tam właśnie pojawiają się listy używanych wzorców oraz przyciski, za pomocą których przechodzimy do następnych etapów pracy. Pole to można zresztą zamienić w osobne okno i umieścić w dowolnej części ekranu.

Obszar, w którym znajduje się obrabiany obrazek, składa się z dwóch sekcji: strony dokumentu oraz otaczającego ją marginesu. Nasze dzieło budujemy z wielu obiektów, spośród których część umieścimy na stronie, inne zaś na marginesie; w razie potrzeby przesuwamy je na obszar strony. Można też ustawić obiekt na pograniczu strony i marginesu, tak żeby w polu strony widoczna była tylko jego część.

a oto wynik transformacjiA oto wynik prac nad zdjęciem i grafiką

Praca z programem jest dość przyjemna, zwłaszcza wtedy gdy korzystamy z gotowego wzorca. Wystarczy tylko wybrać szablon najbardziej zbliżony wyglądem do pożądanego dokumentu, zamienić teksty, obrócić obrazki i ewentualnie przeskalować kilka elementów. Po wspomnianych zabiegach można już zapisać efekty pracy do pliku albo je wydrukować.

Jeśli natomiast dajemy się ponieść ambicji i tworzymy grafikę od początku, jesteśmy zmuszeni do większego wysiłku. Bogactwo opcji i efektów może nierozważnemu operatorowi utrudnić zadanie, zamiast je ułatwić. Trzeba pamiętać, że dokumenty PhotoDraw składają się ze skalowalnych obiektów – tekstów, klipartów czy załadowanych z dysku własnych obrazków. Dostępne są też efekty czysto malarskie. A narzędzia do samodzielnego malowania mają tę właściwość, że nie zmieniają wyglądu obiektu, po którym – zdawałoby się – malowaliśmy. Po zakończeniu ruchu pędzla czy ołówka powstała „plama” zamieniana jest w kolejny obiekt i może być przesuwana oraz skalowana. Wolno przy tym używać zarówno tradycyjnych pędzli, jak i ich „artystycznej” odmiany, która nakłada na obraz gotowe wzorki. Malujemy zatem krokodylami, kluczami wiolinowymi albo łańcuchem czy sznurkiem. Nie wygląda to zbyt poważnie, ale taka funkcja bywa przydatna.

Podczas opracowywania projektów „autorskich” nie jesteśmy zdani tylko na siebie. Można skorzystać z wzorca jako źródła grafik czy ramek: otwieramy potrzebny szablon, przenosimy obramowane „zdjęcie domyślne” do naszej pracy, a następnie wymieniamy zawartość obramowania na własny obrazek, na przykład wykonany aparatem cyfrowym. Po nabraniu wprawy da się w ten sposób szybko konstruować ciekawe projekty, zwłaszcza że mnogość wzorców jest nieprzebrana. Co więcej, galeria klipartów może być uzupełniana elementami pobranymi ze strony internetowej Microsoftu.

Obiekty, z których budujemy projekt, przechowywane są w pamięci w postaci tzw. progresywnych plików PNG, które na starszych maszynach znacznie spowalniają odświeżanie ekranu. Widać to szczególnie wtedy, gdy załadujemy bardziej złożony wzorzec i zechcemy wyekstrahować zeń jakikolwiek większy element. Również skalowanie i obracanie obiektów nie przebiega zbyt szybko. Wybranym obiektom można przydać trzeciego wymiaru, lecz i ta operacja może trwać długo.

w skrócie
mamy to na chip-cd 6/99Microsoft PhotoDraw 2000
okładka - microsoft photodrawWymagania: PC Pentium; 32 MB RAM; Windows 9x/NT 4.0; ok. 190 MB na dysku
pluswygoda obsługi
plusmnogość predefiniowanych wzorców i grafik
pluskompatybilność z MS Office
minusbrak polskiej wersji
minusniezbyt szybka praca
Producent: Microsoft, USA http://www.microsoft.com/
Dostarczył: Microsoft Polska, Warszawa, tel. (0-22) 661 54 05, faks: 661 54 34, http://www.microsoft.com/poland/
Cena: jeszcze nie ustalona

Zasady pracy z programem PhotoDraw oparte zostały na zupełnie innej filozofii niż ta, która obowiązuje w profesjonalnych aplikacjach graficznych (choć z tych ostatnich zaczerpnięto pewne elementy – na przykład skalowalne warstwy). Produkt nie jest przeznaczony dla zawodowców, lecz może być efektywnym narzędziem pracy. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie, żeby załadować do programu obrazek stworzony czy obrobiony bardziej „rasowymi” programami i uczynić go częścią własnego projektu.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.