Dźwiękowe przestrzenie

Na podstawie różnicy faz i amplitud fal dźwiękowych docierających do uszu człowiek jest w stanie określić z dużą dokładnością położenie źródła dźwięku w trójwymiarowej przestrzeni. W związku z tym, odpowiednio manipulując dźwiękiem stereo, można “oszukiwać” ludzki narząd słuchu, dostarczać słuchaczowi “przestrzennych” wrażeń, dysponując tylko dwoma źródłami dźwięku. Technologia A3D opracowana przez firmę Aureal wykorzystuje właśnie tę możliwość – kilka miesięcy temu starania inżynierów zaowocowały wprowadzeniem na rynek układu Vortex I (AU8820). Jednak rozwój technologii A3D nadal trwa, czego dowodem jest nowy chipset – Vortex 2 zaimplementowany między innymi w konstrukcji karty dźwiękowej Monster Sound MX300. Urządzenie jest pierwszym produktem firmy Diamond Multimedia Systems, kompatybilnym ze standardem A3D 2.0. (patrz CHIP 1/99) . W stosunku do A3D 1.0 wzbogacono go technologią Aureal Wavetracing. Jest to metoda symulacji dźwięku 3D z uwzględnieniem geometrii wyświetlanej na ekranie trójwymiarowej sceny. Podobnie jak w rzeczywistości, oprócz dźwięków docierających bezpośrednio ze źródła do odbiorcy trafiają też dźwięki odbite od ścian czy na przykład odgłosy dobiegające zza nie domkniętych drzwi. Modelowanie przestrzeni akustycznej odbywa się w czasie rzeczywistym.

Za obsługę A3D 2.0 odpowiedzialny jest zamontowany na karcie układ Vortex II (AU8830) firmy Aureal. W kości zaszyto 16-kanałowy mikser cyfrowy, 10-pasmowy korektor sprzętowy (predefiniowane ustawienia i możliwość zapamiętania dwóch konfiguracji użytkownika) oraz układ eliminujący przesłuchy między kanałami. 64-głosowy hardware’owy syntezator wavetable jest zgodny z General MIDI i może być rozszerzony dalszymi 256 głosami (realizacja programowa).

Kartę Monster Sound wyposażono w gniazdo joysticka, wejście mikrofonowe i liniowe. Do dwóch wyjść liniowych podłącza się jedną lub dwie pary głośników albo słuchawki. Karta może zostać rozbudowana dodatkowym modułem wavetable, oferowane jest też cyfrowe wyjście S/PDIF na osobnym śledziu. Na płytce MX300 zamontowano również wewnętrzne wejścia audio do podpięcia napędu CD-ROM, modemu i innych urządzeń (AUX).

wyniki testu
ModelMonster Sound MX300
Jakość dźwięku72,0
Wyposażenie110,0
Ergonomia83,0
Wydajność90,0
Możliwości (POWER)205,2
Możliwości/cena (ECONO)274,0

W tzw. pudełkowej wersji (retail) oprócz karty znajduje się krótka instrukcja obsługi i CD-ROM z oprogramowaniem. Na krążku zamieszczono aplikację do edycji plików MIDI, “wieżę” do odtwarzania dźwięków zapisanych w najpopularniejszych standardach, jukebox do zarządzania zbiorami MP3 i programowy odtwarzacz filmów DVD – Zoran SoftDVD. Na rynku dostępna jest także – tańsza o kilkadziesiąt złotych – wersja OEM karty, wyposażona tylko w sterowniki. MX300 może pracować pod kontrolą systemów DOS, Windows 95/98 i Windows NT 3.0/4.0. Jest kompatybilna ze standardami DirectSound, DirectSound 3D i DirecInput.

Możliwości karty najpełniej wykorzystają miłośnicy gier 3D, gdyż obecnie technologia A3D 2.0 głównie tam znajduje zastosowanie. Urządzenie przetestowano z zestawem głośników FourPointSurround firmy Creative i dwoma grami wspierającymi A3D 2.0 – Half-Life i Wild Metal Country. Uzyskane efekty dźwiękowe przeszły najśmielsze oczekiwania. Perfekcyjne odwzorowanie trójwymiarowego środowiska akustycznego dostarcza graczowi niezapomnianych wrażeń.

W systemie Windows 9x Monster Sound w okienku DOS-a z powodzeniem emuluje Sound Blastera. MX300 poprawnie odtwarza efekty dźwiękowe i muzykę, również zapisaną w plikach MIDI. Tę zaletę docenią użytkownicy starszych gier działających w trybie MS-DOS. Niestety, w “czystym” DOS-ie 6.0/7.0 (po uruchomieniu systemu w trybie wiersza poleceń) nie udało się zmusić karty do odtwarzania muzyki MIDI w grach.

W trakcie wyświetlania filmów DVD za pomocą programu Zoran SoftDVD Monster Sound wspomaga generowanie dźwięku w trzech trybach: stereo, surround i 3D. Najlepsze brzmienie uzyskano w konfiguracji 3D. Rozbudowa karty wyjściem S/PDIF umożliwia podłączenie cyfrowego wzmacniacza z dekoderem AC3 wraz z sześcioma głośnikami (5+1).

Lekki niedosyt mogą odczuć osoby zajmujące się komponowaniem muzyki z wykorzystaniem instrumentów MIDI. Jak wspomniano, Monster Sound jest kompatybilny ze standardem General MIDI. Producent zapewnia, że karta obsługuje technologię DLS (Downloadable Sound), jednak na dołączonym do zestawu krążku nie zamieszczono plików DLS, w których znajdowałyby się dodatkowe zestawy instrumentów. Na otarcie łez pozostaje możliwość równoczesnego nałożenia na odtwarzany plik MIDI dwóch efektów z zestawu: room, chamber, hall, cabinet, flange, distortion, wah-wah, chorus, delay.

w skrócie
Monster Sound MX300
Chipset: Aureal Vortex 2 (AU8830)
Magistrala: PCI 2.1
Wejścia: liniowe i mikrofonowe
Wyjścia: głośniki przednie i tylne
Wavetable: 320 głosów, w tym 64-głosowy wavetable sprzętowy
Stosunek sygnał/szum: 96 dB
Gwarancja: 2 lata
Cena: 360 zł (OEM – 270 zł)
plusgenerowanie dźwięku przestrzennego na dwie pary głośników
plusbardzo dobra jakość dźwięku
plusłatwa obsługa
minusproblemy z MIDI w DOS-ie
Producent: Diamond Multimedia Systems, USA http://www.diamondmm.com/
Dostarczył: Cadena Systems, Swarzędz-Jasin tel.: (0-61) 817 30 22, faks: 817 30 50 e-mail: [email protected]http://www.cadena.com.pl/

Przeprowadzone pomiary potwierdziły wysoką jakość dźwięku generowanego przez kartę. Zmierzony współczynnik stosunku sygnału do szumu wyniósł 74,5 dB (patrz: procedura testowa testu kart dźwiękowych – CHIP 1/99, s. 100). Współczynniki zawartości harmonicznych i szumu wyniosły: THD – 0,008% i THD+N – 0,016%. Pasmo przenoszenia przetwornika A/C i C/A mieści się w zakresie 80 Hz – 20 kHz.

Testowana w laboratorium, droższa, pudełkowa wersja uplasowała się na czwartym miejscu w rankingu ECONO. Niewiele uboższa wersja OEM może mieć zatem ogromne wzięcie. Osoby, które zdecydują się na zakup MX300, na pewno nie będą żałować wydanych pieniędzy. Pozostaje mieć nadzieję, że nowych gier i programów wykorzystujących technologię A3D 2.0 z każdym dniem na rynku będzie coraz więcej.

Więcej:bezcatnews