Poznaj (multimedialnie) swój kraj

Krótki test multimedialnego przewodnika po Polsce

Radość dziecka z Dookoła Polski będzie podwójna: raz, że latorośl ucieszy się zaraz po otwarciu pudełka z programem (w kartonowym wnętrzu ujrzy bowiem okolicznościowy kubek, czapkę z daszkiem i pokaźną odznakę „odkrywcy Polski”); dwa, że zabawa w podróżnika jest naprawdę pasjonująca i ciekawa.

Jak każda wyprawa, tak i ta w Polskę zaczyna się w pokoju. Wiadomo, trzeba się odpowiednio przygotować do przemierzenia wielu kilometrów. Temu celowi służy lokomotywka, za pośrednictwem której podróżnik dowie się, jakie są zasady i prawidła wędrowania. A „poznawać swój kraj” można co najmniej na dwa sposoby:bawiąc się w podchody i tropiąc Jasia, który bezustannie przemieszcza się po Polsce, bądź też wybierając dowolne punkty oznaczone na mapie.

Przy okazji wędrowania dziecko może kolekcjonować fotografie znanych budowli lub miejsc w dzienniku podróży. Takich pouczających eskapad, które polegają na odgadnięciu, gdzie obecnie przebywa bohater zabawy Jaś, jest pięć. Podczas każdej z nich można zebrać dziesięć pamiątkowych zdjęć. Na podobnej do Dziennika podróży zasadzie funkcjonuje opcja Album, do którego wkleja się fotografie zwierząt, roślin, grup etnicznych, zamków czy legendarnych postaci. Pewnym utrudnieniem w tej zabawie może być zadanie odnalezienia na mapie odpowiedniego rysunku, przedstawiającego „obiekt” przeznaczony do wklejenia, oraz pytanie, na które trzeba odpowiedzieć, aby wzbogacić kolekcję ilustracji w kolejny fotos.

Niezwykle pomysłowy wydaje się „patent” umożliwiający „podglądanie” miast na wypełnionej zabawnymi rysunkami (animowanymi!) mapie Polski. Aby zobaczyć, jakie miasta leżą na danym obszarze, wystarczy włączyć opcję Miasta. Pojawi się wtedy półprzezroczysta ramka, która nasuwana na dowolny fragment mapy ukaże najważniejsze „grody” naszego kraju.

Za sprawą Indeksu Dookoła Polski można traktować nawet jako swego rodzaju encyklopedię. Wśród jego opcji na uwagę zasługuje sposób podziału haseł ( Nasi sąsiedzi, Miasta, Miejsca ważne i ciekawe, Rzeki, jeziora, morze, Krainy geograficzne oraz Rośliny i zwierzęta ), dzięki któremu dziecko jest w stanie – bez objawów znudzenia – zgłębiać interesujące go zagadnienia.

Wiedza, która emanuje z każdego „zakątka aplikacji”, przekazywana jest jednak w bardzo przystępny, ubarwiony i „lekkostrawny” sposób – każdemu hasłu z Indeksu towarzyszy głos lektora, animacje, a nawet sekwencje wideo. Z oczywistych względów (pojemność nośnika) jest ich zresztą niewiele, a ich jakość raczej nie zachwyca.

W każdym momencie multimedialnej wędrówki przez Polskę dziecku towarzyszy walizka, w której drzemią animowane podpowiedzi, jak podróżować, jak odkrywać Polskę i wysyłać elektroniczne kartki pocztowe. Słowem – bogactwo systemu pomocy w trudnych dla małego obieżyświata chwilach.

Po ukończeniu wszystkich pięciu długich podróży młody wędrowiec otrzyma dyplom odkrywcy Polski, który może po wydrukowaniu z dumą zawiesić nad biurkiem.

Mimo swoich wielu zalet program nie jest idealny. Kłopot sprawia instalator aplikacji, który umieszcza pliki programu „na sztywno” w katalogu C:/Program Files/.

Kolejna niedoskonałość dotyczy odtwarzacza animacji QuickTime. Jeśli ktoś ma już trzecią wersję tego programu, będzie musiał wgrać starszą 2.1.2. – program instalacyjny Dookoła Polski nie potrafi bowiem zbadać systemu pod kątem obecności nowszych wersji QuickTime’a.

w skrócie
dookola polski - okładkaDookoła Polski
Liczba CD: 1
Język: polski Wymagania: PC 486 DX/33, 8 MB RAM, karta graficzna SVGA, napęd CD-ROM 2x, Windows 9x, ok. 5 MB na dysku
plusróżnorodność gier i zabaw
plusduża dawka ogólnej wiedzy o Polsce
pluspomysłowe gadżety dołączone do programu
minusnie dopracowany instalator
Producent: Optimus Pascal Multimedia, Bielsko-Biała, tel.: (0-33) 811 91 80, faks: 812 31 41, e-mail: [email protected]http://www.opm.pl/
Cena: 169 zł

Uchybieniem w zasadzie bez znaczenia można by nazwać fakt, że w programie nie działa środkowy „przycisk-klawisz” myszy. Nie jest to poważna wada, ale ci użytkownicy, którzy dysponują „gryzoniem z kółkiem”, na pewno woleliby przewijać mapę czy hasła w Indeksie bez wykonywania niepotrzebnych kliknięć czy ruchów.

Reasumując:kolejny produkt Optimusa Pascala, tym razem całkowicie polski, zasługuje na miano profesjonalnie opracowanego materiału edukacyjnego, z którego dzieci długo będą czerpać wiedzę w formie gier, zabaw czy wypraw. Wtedy nawet nie lubiane przedmioty, takie jak geografia, historia czy biologia, mogą stać się interesujące.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.