Nowe oblicza

Krótki test dwóch kart graficznych ze wspomaganiem trójwymiarowości

Zapowiedzi, że nowy chipset graficzny S3 – Savage 4, następca Savage’a 3D będzie w stanie rywalizować z Rivą TNT2 oraz Voodoo3 okazały się mocno przesadzone. Jednak urządzenia wykorzystujące ów układ z pewnością zasługują na uwagę. Jednymi z pierwszych są przetestowane w CHIP Lab karty Diamond Stealh III S540 oraz Creative 3D Blaster Savage 4. Użyta w 3D Blasterze wersja PRO układu pracuje z częstotliwością 110 MHz (rdzeń) oraz 125 MHz (pamięć) i obsługuje 32 MB SDRAM. W produkcie firmy Diamond wykorzystano wariant PRO-143 taktowany odpowiednio 125 i 143 MHz, przy czym testowana wersja OEM karty miała pamięć „okrojoną” do 16 MB SDRAM. Karta firmy Diamond może wykorzystywać magistralę AGP działającą w trybie 45, ale z oczywistych powodów (chipset BX) wszystkie testy przeprowadzono na AGP 25.

Do najważniejszych funkcji 3D układu Savage 4 należą m.in. sprzętowy bump-mapping (emboss), pełnoekranowy antyaliasing, filtrowanie anizotropowe, ośmiobitowy stencil buffer, multiteksturowanie i trójliniowe filtrowanie obrazu. 32-bitowy rendering i duże tekstury (do 204852048) gwarantują obraz wysokiej jakości.

Savage 4 i starszy 3D to jedyne chipsety, które wspierają sprzętowo mechanizm kompresji tekstur S3TC (patrz CHIP 12/98). Umożliwia on kompresję i dekompresję tekstur w czasie rzeczywistym, dzięki czemu przy takiej samej pamięci graficznej aplikacja może korzystać z większych i bardziej szczegółowych bitmap. Firma S3 zapewnia, że w połączeniu z właściwościami szyny AGP pozwoli to na użycie ponad 200 megabajtów 24-bitowych tekstur za jednym razem, i to

diamond stealth iii s540

na komputerze z tylko 64 MB pamięci RAM.

RAMDAC działa z częstotliwością 300 MHz, dzięki czemu najwyższa wartość odświeżania wynosi 200 Hz, choć Creative „ogranicza” ją do 150 Hz. Maksymalna rozdzielczość wynosi 192051440 punktów dla tradycyjnych monitorów i 160051200 dla wyświetlaczy LCD. Ten drugi parametr jest istotny w przypadku korzystania z cyfrowego wyjścia, które zainstalował jednak tylko Diamond.

Savage 4 wspomaga odtwarzanie filmów DVD – oferuje sprzętową konwersję przestrzeni barw i kompensację ruchu. W żadnej karcie nie zabrakło złącza FC (Feature Connector), Diamond Stealh III wyposażony jest także w wyjście S-Video, pozwalające na podłączenie telewizora.

Wykorzystane do testu sterowniki obu kart są jeszcze w bardzo wczesnych wersjach. Trudno orzec, jak będą wyglądać kolejne, lecz chwilowo lepsze wrażenie robi driver karty Creative. Oferuje on m.in. wirtualny pulpit, regulację położenia ekranu, pozwala także na zwiększenie częstotliwości pracy zegara i pamięci. W sterowniku S540 brak takich opcji, nie daje on też żadnej kontroli nad wyjściem wideo. Oba urządzenia pozwalają na zmianę nasycenia kolorów, jasności, kontrastu i korekcję współczynnika gamma.

wyniki testu
Model3D BlasterStealth
3DMark 99 Result23332577
3DMark 99 Rasterizer9641104
Half-Life D3D (cheat) [fps]29,030,6
Half-Life OpenGL (cheat) [fps]34,336,1
Quake II GL (massive) [fps]48,554,8
Wydajność138,2159,1
Jakość grafiki 3D103103
Wyposażenie i ergonomia8476
Możliwości (POWER)243,8 257,2
Możliwości / cena (ECONO)146,2 154,4

Wydajność grafiki 2D nie odbiega od dzisiejszych standardów – w testach Windows GDI (CHIPmark) obie karty uzyskały wyniki oscylujące wokół 195 punktów. Rezultaty 3D również są zadowalające (95-125% w stosunku do Rivy TNT). Do Rivy TNT2 czy Voodoo3 sporo im jednak brakuje. GLQuake II odświeżał obraz z częstotliwością około 50 ramek na sekundę. Dysproporcja wyników pomiędzy kartami spowodowana jest różnicą częstotliwości ich pracy. Wolniejszy 3D Blaster daje się programowo „podkręcać” do 125 MHz (rdzeń) i 143 MHz (pamięć), ale tak przetaktowany szybko zawiesza system. Dodatkowe testy wydajności GLQuake’a II przeprowadzono przy ustawieniach 125/135 MHz, przy których karta pracowała stabilnie. Zwiększenie częstotliwości o 10% pociąga za sobą proporcjonalny wzrost wydajności – podkręcony 3D Blaster niemal dogania konkurenta. Urządzenia dostarczono do testu w wersji przedprodukcyjnej, bez dokumentacji i typowych dodatków, co obniżyło nieco wskaźniki POWER i ECONO.

w skrócie
3D Blaster Savage4
Procesor: S3 Savage 4
Magistrala: AGP 2x
Pamięć: 32 MB SDRAM, 7 ns
RAMDAC: 300 MHz
Maks. odświeżanie: 150 Hz
Maks. rozdzielczość: 1920×1440, 60 Hz, 16 bpp
Gwarancja: 3 lata
Cena: 620 zł
pluswysoka wydajność
plussprzętowy bump-mapping i S3TC
plusduża ilość pamięci (32MB)
plusmożliwość „podkręcania”
minusbrak wyjść wideo i DFP (panel ciekłokrystaliczny)
minusbrak obsługi AGP 4x
Producent: Creative, Singapur http://www.creative.com/
Dostarczył: Action, Warszawa tel. (0-22) 36 62 20, faks: 877 06 20 e-mail: [email protected], http://www.action.com.pl/

Stealth III S540
Procesor: S3 Savage 4
Magistrala: AGP 4x, 2x
Pamięć: 16 MB SDRAM, 7 ns
RAMDAC: 300 MHz
Maks. odświeżanie: 200 Hz
Maks. rozdzielczość: 1920×1440, 75 Hz, 24 bpp
Wyjścia: S-Video out, DFP (panel ciekłokrystaliczny)
Gwarancja: 2 lata
Cena: 585 zł
pluswysoka wydajność
plussprzętowy bump-mapping i S3TC
pluswyjścia S-video i DFP
plusobsługa AGP 4x
minusbrak dedykowanych driverów OpenGL
Producent: Diamond, USA http://www.diamondmm.com/
Dostarczył: Cadena Syst., Swarzędz, tel.: (0-61) 817 30 22, faks: 817 30 50 e-mail: [email protected], http://www.cadena.com.pl/

Pakiet driverów do karty Creative zawiera pełną implementację standardu OpenGL (ICD). W przypadku Diamonda testy środowiska OpenGL musiały być przeprowadzone z wykorzystaniem uniwersalnych sterowników ICD firmowanych przez S3. Niewykluczone, że dedykowane drivery spowodują dalszy wzrost prędkości. Savage 4 stanowi atrakcyjną alternatywę dla Rivy TNT i Voodoo 2. Do wzrostu popularności może też przyczynić się obsługa S3TC i AGP 45 – tę ostatnią cechę posiadają obecnie tylko dwukrotnie droższe karty bazujące na TNT2.

Palma pierwszeństwa należy się karcie Diamonda w związku z obsługą AGP 45, gniazdem S-Video, cyfrowym wyjściem, wyższą częstotliwością pracy i niższą ceną. Na korzyść 3D Blastera przemawia za to dwukrotnie większa pamięć. Decyzja może być trudna, ale w obu przypadkach nabywca powinien być zadowolony z zakupu.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.