Wrota przygody

Zwolennicy walk z potworami, wypełniania interesujących zadań i rozwiązywania niebanalnych zagadek powinni być w pełni usatysfakcjonowani. Nim udaremnimy polityczno-ekonomiczny spisek, a przywódca wędrowców odkryje prawdę o swym tajemniczym pochodzeniu, drużyna napotka na swej drodze dziesiątki różnorodnych postaci. Niektóre z nich gotowe będą przyłączyć się do grupy i walczyć ramię w ramię, jeśli zostaną przekonane, że to dla nich opłacalne. Krasnolud szukający zaginionej karawany i wojownik ratujący porwaną czarodziejkę z chęcią wezmą udział w wyprawie, gdy obieca im się pomoc w rozwiązaniu ich osobistych problemów. Jeśli jednak zobaczą, że drużyna ociąga się z udzieleniem wsparcia – odłączą się lub nawet zaatakują nieuczciwych kompanów.

Obrona wdów, sierot i krów należy do codziennych obowiązków herosów obrona krów...

W większości tego typu gier kilkuosobowa drużyna jest doskonale zgodna i wszyscy jej członkowie posłusznie wykonują polecenia gracza. Tymczasem w drodze do Wrót Baldura nie zabraknie kłótni między członkami zespołu. Choć praworządna druidka potrafi tolerować przez pewien czas złowrogiego czarnoksiężnika, to wzajemne docinki i złośliwości mogą doprowadzić do krwawej rozprawy.

Także napotkane postaci mogą się różnie zachowywać w zależności do sposobu prowadzenia rozmowy. Jeśli je obrazimy lub sprawimy wrażenie słabeuszy, nigdy nie uzyskamy przydatnych informacji ani nie otrzymamy intratnego zlecenia. W odróżnieniu od wielu innych gier tu nie można powtarzać rozmowy aż do uzyskania optymalnego efektu. Obrażony przechodzień odejdzie, a drużynie przejdzie koło nosa okazja do zarobku.

Wiele zadań nie sprowadza się do typowego: “idź i przynieś przedmiot”. Często gracz natrafia na konflikty interesów i samodzielnie musi rozstrzygnąć, który ze zleceniodawców ma rację. W zależności od przyjętej strategii za każdym razem trzeba opowiedzieć się po stronie Dobra lub Zła. Warto pamiętać, że w tym świecie o wiele łatwiej się żyje uczciwym, życzliwym i pomocnym.

zatrzymanie akcjiMożliwość zatrzymania akcji i wydawania poleceń poszczególnym postaciom pozwala zapanować nad bitewnym chaosem

“Wrota Baldura” zostały w pełni spolszczone, a w nagraniu głosów postaci, oprócz gwiazd “Ogniem i mieczem” – (są nimi Wiktor Zborowski i Krzysztof Kowalewski), wzięli udział tak znani aktorzy jak Piotr Fronczewski, Jan Kobuszewski, Marian Opania i Gabriela Kownacka. Wcale nie gorzej wypadło ponad dwudziestu mniej znanych artystów z dwóch warszawskich teatrów. Uzyskany efekt każe żałować, że to Jerzy Hoffman, a nie CD Projekt ekranizował ostatnią część “Trylogii” Sienkiewicza. Oprawa dźwiękowa zasługuje na Oscara nie tylko zresztą ze względu na popisy aktorskie. Towarzysząca rozgrywce, dopasowująca się do akcji na ekranie muzyka godna jest wydania na płycie audio. Dzięki dynamicznemu udźwiękowieniu cały świat tętni życiem: zbliżając się do stawu, słyszymy narastające kumkanie żab, w miastach głosy rozmawiających przechodniów oddalają się lub przybliżają, a mrożące krew w żyłach wycie wilków na pustko- wiach dość dokładnie pozwala określić kierunek, z którego nadciąga stado drapieżników.

W pudełku, oprócz pięciu płyt CD, znajduje się także wyjątkowo obszerna – jak na polskie edycje gier – 150-stronicowa instrukcja, opatrzona lakową pieczęcią mapa krainy, w której rozgrywają się wydarzenia, oraz – jakby tego było mało – powieść fantasy, której akcja osadzona jest w tym samym świecie. Wszystko to gwarantuje co najmniej kilkadziesiąt godzin doskonałej zabawy.

w skrócie
Baldur’s Gate
Wymagania: PC Pentium 166; 16 MB RAM; Windows 9x; DirectX 6.0; napęd CD-ROM 4x; karta dźwiękowa; karta graficzna 2 MB PCI; ok. 300 MB na dysku
Producent: CD Projekt, Warszawa tel.: (0-22) 825 81 71, faks: 825 82 02, e-mail: [email protected], http://www.cdprojekt.com/
Cena: 150 zł

W Baldur’s Gate można zresztą grać wielokrotnie, za każdym razem próbując odmiennie poprowadzić rozmowę z napotkanymi osobami, przyjmując do drużyny innych śmiałków lub eksperymentując z zupełnie nowymi taktykami walki. Ponadto świat gry rozrasta się – zapowiadane jest wydanie pierwszego dodatku do gry, rozszerzającego podstawową wersję zupełnie nowymi lokacjami, postaciami i zadaniami, a na jesień bieżącego roku planowany jest kolejny pakiet.

Baldur’s Gate to naprawdę arcydzieło w swojej klasie. Choć większość zastosowanych rozwiązań można już było spotkać w którymś z wcześniej wydanych komputerowych gier typu RPG, jednak dopiero tu zostały one połączone, tworząc doskonały, perfekcyjnie zlokalizowany produkt.

Więcej:bezcatnews