Tak czy inaczej 3D

Krótki test najnowszej karty dźwiękowej Aztecha, charakteryzującej się plastycznymi efektami przestrzennymi

Najnowszy model karty dźwiękowej firmy Aztech dostarcza wyjątkowych wrażeń w pracy i w rozrywce. Najsilniejszą stroną urządzenia jest generowanie dźwięku przestrzennego. Za zgodny ze standardem QSound Q3D Positional Sound akustyczny „trzeci wymiar” odpowiedzialny jest procesor DSP firmy QSound o nazwie ThunderBird 128. Zastosowanie technologii Q3D i QSound Environmental Modeling PCI zapewnia kompatybilność z najpopularniejszymi obecnie standardami dźwięku przestrzennego (DirectSound3D i EAX 1.0 oraz A3D 1.0) oraz z DirectSound.Sterownikportujoysticka jest również zgodny z DirectInput. Aztech PCI 368 DSP z powodzeniem emuluje karty Sound Blaster i Sound Blaster Pro, dzięki czemu jest idealną propozycją dla graczy.

Karta oferuje kilka nieczęsto spotykanych funkcji. Odtwarzany sygnał stereo może być przez nią „rozszerzany” do formatu 3D i przesłany do jednej lub dwóch par głośników. W trakcie odtwarzania dźwięku z płyt CD i DVD odpowiada za to specjalizowany układ elektroniczny zwany Qxpanderem, w pozostałych przypadkach – rozpoznawane standardy generowania dźwięku przestrzenngo. Technologia Q3D 2.0 umożliwia uzyskanie wrażenia efektu 3D podczas korzystania zesłuchawek, jednak pełną „trójwymiarowość” uzyskuje się dopiero na czterech głośnikach przy uaktywnionej opcji Quad, uruchamiającej system QMSS (QSound Multi-Speaker System). Ciekawym rozszerzeniem jest tryb QSurround, który wspomaga odtwarzanie przestrzennych ścieżek dźwiękowych filmów w formacie MPEG-1 i MPEG-2. Jakość generowanego wówczas trójwymiarowego dźwię-ku wprawdzie nie dorówna efektom pracy nagłośnienia profesjonalnego systemu kina domowego, ale jest to bardzo efektywne i efektowne oraz, co ważniejsze, tańsze rozwiązanie.

PCI 368 DSP jest kompatybilna ze standardem General MIDI. Odtwarzanie zgodnych z nim plików umożliwia 64-głosowy, sprzętowy syntezator wavetable, wspomagany przez 256-głosowy moduł programowy. Karta dysponuje również syntezą FM i jest zgodna z OPL3. W razie potrzeby można również podłączyć do niej dodatkowy moduł wavetable (standardowe 26-pinowe złącze). Urządzenie pracuje w trybie fullduplex. Maksymalna częstotliwość próbkowania wynosi 48 kHz, a szerokość próbki – 16 bitów.

Na karcie zamontowano zewnętrzne wejście liniowe i mikrofonowe oraz złącze D-SUB15, służące do podłączenia joysticka lub interfejsu MIDI. PCI 386 DSP wyposażono także w 4-pinowe gniazda CD-In, AUX-In, TAD i Stereo Digital Audio oraz złącze SB-Link (zapewniające kompatybilność z Sound Blasterem w środowisku DOS). To właśnie między innymi dzięki temu ostatniemu PCI 368 DSP bez najmniejszego problemu odtwarza muzykę i efekty dźwiękowe w starszych grach – zarówno w „czystym” DOS-ie, jak i w sesji okienkowej.

Dołączone do karty sterowniki umożliwiają pracę w systemach Windows 9x, Windows NT 4.0 i DOS. Oprócz nich producent zamieścił na płycie CD–ROM oprogramowanie służące do odtwarzania i edycji plików dźwiękowych oraz kilka aplikacji prezentujących możliwości urządzenia.

w skrócie
PCI 368 DSP
Chipset: QSound VLSI 9833 (ThunderBird 128)
Magistrala: PCI 2.1
Wejścia: liniowe i mikrofonowe
Wyjścia: głośniki przednie i tylne, słuchawki
Synteza MIDI: wavetable 320 głosów (sprzętowo 64-głosowa polifonia), zgodna z DLS1.0 (Downloadable Sound), FM OPL3
Stosunek sygnał/szum: 90 dB
Gwarancja: 1 rok
Cena: ok. 250 zł
plusgenerowanie dźwięku przestrzennego na jedną lub dwie pary głośników oraz słuchawki
pluszgodność z A3D 1.0, EAX 1.0 oraz QSound Q3D 2.0
plussprzętowa emulacja karty Sound Blaster iSound Blaster Pro
minusprzeciętna wartość SNR (odstęp sygnał/szum)
Producent: Aztech, Singapur tel.: (0-065) 741 72 11, faks: 741 86 78 e-mail: [email protected], http://www.aztech.com.sg/

Pewnym minusem PCI 368 DSP jest nie najlepszy stosunek sygnału do szumu, który bardzo obniżył ocenę jakości dźwięku. Zmierzona wartość (61dB) jest o kilkanaście decybeli niższa od deklarowanej przez producenta oraz od wyników najlepszych kart dźwiękowych. Mimo to w normalnej pracy żadnych szumów nie słychać.

PCI 368 DSP oferuje nieco mniejsze możliwości niż Sound Blaster Live! czy Monster Sound MX300, ale uniwersalna obsługa dźwięku przestrzennego i przystępna cena czynią ją atrakcyjną propozycją dla każdego gracza. Karta trafiła do testu bezpośrednio od producenta, ale powinna się wkrótce pojawić w sieci dystrybucyjnej California Computer.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.