Wojna w piaskownicy

Sympatyczne Grunty to młodsi kuzyni legendarnych Lemingów. Podobnie jak wędrowcy o zielonych czuprynach, żyją w stadach. W wyniku nieszczęśliwego zbiegu okoliczności cały ich klan wpadł w międzywymiarowy portal. Tylko od gracza zależy, czy uda im się wrócić do domu.

Nasi podopieczni są na szczęście znacznie lepiej zorganizowani i bardziej zdyscyplinowani niż Lemingi. Wprawdzie mają swego króla, ale jednocześnie posłusznie wykonują polecenia gracza. Nie mogą się jednak przy tym powstrzymać przed komentowaniem wszystkich otrzymywanych rozkazów. Ich odzywki to jeden z największych atutów programu. Twórcy gry wyraźnie wzorowali się na przekomarzaniach kilkuletnich dzieci, co pozwoliło uzyskać niezwykle zabawny efekt. Przechwałki Gruntów mogą rozbawić do łez nawet największego ponuraka.

Grunty przypominają dzieci także swoim zachowaniem. Każdy znaleziony przedmiot wzbudza ich entuzjazm. Chętnie podejmują się nowych zadań, ale nie lubią czekać bezczynnie. Najskuteczniejszą bronią przeciw wrogiemu, wyposażonemu w groźne narzędzie strażnikowi jest… zabawka. Grunt, który dostaje piłkę lub gokarta, zapomina o bożym świecie – no, może nie całkiem, ale przynajmniej do czasu, dopóki prezent się nie zepsuje.

Takie właśnie są Grunty: najważniejsza jest dobra zabawa przednia zabawa przede wszystkim

Gra składa się z dwóch, niezależnych od siebie części. Pierwsza z nich, nosząca nazwę Wyprawy, ma charakter przede wszystkim logiczny. Należy przeprowadzić bezpiecznie podopiecznych przez liczne pułapki, odnaleźć fragment magicznego kamienia i zanieść go do czekającego na wieży króla. Gdy kamień zostaje dostarczony królowi, ten wykonuje radosny taniec nucąc sobie piosenkę, a gracz może przejść do rozwiązywania zagadek na następnej planszy. Znalezienie czterech skalnych odłamków pozwala na przejście do nowego etapu. Poszczególne etapy, oprócz wciąż rosnącego poziomu trudności, różnią się od siebie scenerią.

Na wędrowców czekają liczne przeszkody – toczące się kule, kolce, zdradliwe dziury w ziemi. Ponadto trzeba zmieniać położenie przełączników i przycisków, odnajdywać teleporty, opuszczać blokujące przejście piramidy oraz unikać wrogich Gruntów z klanu “Niezadowolonych”, przelatujących ptaków i pojazdów UFO. Pomoc stanowią znajdywane lub produkowane narzędzia, takie jak stalowe rękawice do kruszenia skał, narzędzia murarskie, słomka do zbierania materiału na nowego Grunta i wiele innych.

uwaga: może być gorąco!Kuchnia pełna niespodzianek – uwaga na palniki!

Wyprawy mają niezaprzeczalny walor edukacyjny – uczą dzielenia zadania na etapy, wymagają spostrzegawczości, zmuszają do planowania posunięć i koordynowania ruchów kilku podopiecznych. Pierwsze misje mają charakter treningowy – rozmieszczone tablice informacyjne podpowiadają właściwe posunięcia i wskazują czekające zagrożenia. Kolejne plansze są coraz trudniejsze, stając się poważnym wyzwaniem nawet dla osób zaprawionych w grach logicznych.

Druga część gry – nazwana

Walki — to nieskomplikowana strategia czasu rzeczywistego. Kieruje się plemieniem Gruntów, tak by pokonać konkurencyjne klany. Zwycięstwo następuje poprzez dojście do wieży wrogiego króla. Po drodze można wykorzystywać znalezione narzędzia i zabawki. W rozgrywce może uczestniczyć do czterech rywali. Dostępne są tryby wieloosobowe: przez modem, kabel szeregowy, sieć lokalną i Internet. Komputer nawet na najwyższym stopniu trudności nie jest szczególnie trudnym przeciwnikiem, ale dla dwunastolatka na pewno może stanowić rozgrzewkę przed bardziej “dorosłymi” RTS-ami. Więcej wrażeń dostarcza rywalizacja z żywym przeciwnikiem – spory repertuar narzędzi oraz pełne niespodzianek mapy pozwalają na stosowanie zróżnicowanych taktyk.

Producent gry pamiętał, że nawet najciekawsze zabawki mogą znudzić się po pewnym czasie. Grunty nie zawierają wprawdzie losowego generatora scenariuszy, ale za to ze strony http://www.gruntzgoo.com/ można pobrać edytor umożliwiający tworzenie nowych poziomów do gry. Muszę jednak ostrzec, że nie jest on zbyt przyjazny dla użytkownika i trzeba włożyć sporo pracy, by stworzyć własny scenariusz.

w skrócie
Gruntz
Wymagania: PC Pentium 133 MHz; napęd CD-ROM 45; karta dźwiękowa; karta graficzna 2 MB; 32 MB RAM; Windows 9x; DirectX 6.0; ok. 100 MB na dysku
Producent: Topware, Bielsko-Biała, tel./faks: (0-33) 813 03 16, e-mail: [email protected], http://www.topware.pl/
Cena: 49 zł

Gruntz to atrakcyjna zabawa dla całej rodziny – ciekawe łamigłówki dla zwolenników męczenia szarych komórek, a jednocześnie prosty RTS “dla tych, co pierwszy raz”. Kolorowe scenerie, łatwa obsługa, pełna lokalizacja, dużo humoru oraz atrakcyjne zagadki składają się na doskonałą rozrywkę dla każdego. Zaletą jest niska cena programu.

Więcej:bezcatnews