Cyfrowy pejzażysta

Krótki test programu do tworzenia cyfrowych krajobrazów

Wielu grafików komputerowych tworzących na potrzeby wydawnictw drukowanych lub elektronicznych staje przed koniecznością wykorzystania w swych pracach zdjęć lub rysunków krajobrazów. W takim wypadku mogą użyć komercyjnych fotografii albo samodzielnie je wykonać. Ale co zrobić, jeśli potrzebny jest nadmorski zachód słońca, a grafik mieszka w Zakopanem? Ratunkiem może być krajobraz „cyfrowy” – wygenerowany na przykład za pomocą programu Vue d’Esprit 2 .

Po zainstalowaniu i uruchomieniu aplikacji w środkowej części ekranu zobaczymy cztery okna, na których przedstawione są widoki poszczególnych rzutów krajobrazu. Praca z programem polega na umieszczaniu na wirtualnej „scenie” rozmaitych obiektów – prymitywów geometrycznych, świateł, wody, gruntu, roślin itp. Wszystkie wykorzystywane obiekty dostępne są w oknie tzw. World Browsera. Składniki krajobrazu możemy grupować w warstwy, ukrywać, kopiować oraz dowolnie nazywać.

Vue d’Esprit pozwala określić azymut słońca, wielkość chmur, obecność mgły itp. zmienne warunki atmosferyczne

Podczas tworzenia nowego pejzażu musimy zdecydować, czy zamierzamy przedstawić świat oglądany w słoneczny dzień, pochmurną noc czy też mglisty poranek. Vue d’Esprit pozwala nam wybrać tzw. atmosferę krajobrazu. Program dysponuje zestawem około 30 schematów ustawień pozycji słońca, koloru światła, wielkości chmur, gęstości mgły itp. Wskazując odpowiednią pozycję na liście, przedstawimy romantyczny zachód słońca lub gwiaździstą noc.

Po wybraniu atmosfery i umieszczeniu na scenie roślin, wody itp. przystępujemy do edycji pejzażu. Wszystkie wchodzące w jego skład obiekty możemy przesuwać, skalować, obracać. Operacje takie przeprowadzimy zgrubnie – za pomocą myszy – lub precyzyjnie – podając wartości numeryczne kątów obrotu, wielkości przesunięcia itp. Aby ułatwić sobie manipulowanie obiektami, możemy je grupować, przeprowadzając operacje logiczne: dodawania, odejmowania, wyznaczania części wspólnej.

Vue d’Esprit udostępnia dwa interesujące narzędzia do budowania skomplikowanych elementów krajobrazu: Terrain Editor (odpowiedzialny za tworzenie realistycznych obiektów odwzorowujących kształty terenów) oraz SolidGrowth (służący do „konstruowania” roślin).

Terrain Editor pozwala na modelowanie terenu po wybraniu odpowiedniego stylu (np. kanionu czy lodowca) lub wczytaniu własnego z pliku graficznego, a następnie „wykończeniu go” przez dodanie np. efektu erozji.

narzędzie o wielu możliwościachTerrain Editor jest narzędziem o dużych możliwościach: 8 stylów, 4 typy erozji, 12 efektów geologicznych pozwalają na wymodelowanie dowolnego terenu

SolidGrowth umożliwia wzbogacenie tworzonego pejzażu roślinnością. Wystarczy uruchomić opcję Vegetation oraz wybrać ze standardowej kolekcji odpowiedni obiekt. Do wyboru mamy drzewa owocowe, tropikalne, jodły, paprocie, palmy itp. Producent Vue d’Esprita zapewnia wszystkim zarejestrowanym użytkownikom programu dostęp do specjalnej internetowej strony, z której można pobrać wiele obrazów unikatowych kwiatów, drzew i krzewów.

Na uwagę zasługuje edytor materiałów (Material Editor), dzięki któremu przygotujemy rozmaite tekstury, nakładane później na elementy krajobrazu. Pracując ze wspomnianym narzędziem, możemy korzystać z materiałów przygotowanych przez autorów programu lub tworzyć własne na podstawie importowanych plików rastrowych. Istnieje także możliwość łączenia dwóch gotowych materiałów. Daje to grafikowi ogromne pole do popisu podczas tworzenia tekstur.

Aplikacja dysponuje bardzo dobrym modułem renderingu. W programie wykorzystano między innymi algorytm śledzenia promieni świetlnych oraz inne techniki procesu obrazowania, takie jak miękkie cienie, rozmyte odbicia, uwzględnianie przezroczystości materiałów itd.

Nieco irytująca może okazać się wielowątkowość programu. Gdy podczas renderingu wykonywane są skomplikowane obliczenia, aplikację da się zminimalizować tylko z wykorzystaniem kombinacji klawiszy [Alt]+[Tab].

w skrócie
vue d'espirit - okładkaVue d’Esprit 2
mamy to na chip-cd 10/99Wymagania: PC Pentium; 16 MB RAM; Windows 9x/NT 4.0; ok. 50 MB na dysku
pluswbudowane moduły Terrain Editor, SolidGrowth i Material Editor
plusmożliwość określania tzw. atmosfery krajobrazu
plusrozbudowany podręcznik
plusrealizm generowanych scen
minusnie dopracowana „wielowątkowość” programu
minusbrak wersji polskiej
Producent: e-on software, Francja, http://www.e-onsoftware.com/
Dostarczył: GlassPalace Multimedia, Szczecin, tel./faks: (0-91) 455 76 84 e-mail: [email protected], http://www.glasspalace3d.com/
Cena: 720 zł

Vue d’Esprit 2 jest dostarczany wraz ze 170-stronicową instrukcją obsługi. Zawiera ona informacje dotyczące pracy z programem oraz rady na temat sposobów tworzenia podwodnych pejzaży czy też symulacji kropli deszczu. Jedynym mankamentem „drukowanej pomocy” jest brak wersji polskiej podręcznika.

Program Vue d’Esprit 2 jest aplikacją równie łatwą w obsłudze, jak wydajną. Powstałe w efekcie pracy z opisywanym narzędziem obrazy cechuje duży realizm i perfekcyjne odwzorowanie rzeczywistości. Program dzięki importowi oraz eksportowi poszczególnych obiektów do formatu DXF może współpracować niemal z dowolną aplikacją graficzną 3D. Dużym plusem jest także względnie niska cena pakietu, raczej niespotykana wśród programów do modelowania dla platformy Windows.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.