Testy pięciu kart graficznych z procesorem TNT2 Ultra przeprowadzono zgodnie z procedurą testową (opisaną w CHIP-ie 4/99) poszerzoną dodatkowymi pomiarami przeprowadzonymi w wysokiej rozdzielczości (10245768, 16 bpp). Wydajność wszystkich modeli mierzono z wykorzystaniem najszybszych sterowników referencyjnych Nvidii w wersji 1.91. Okazało się bowiem, że drivery dostarczonych kart (z wyjątkiem Vipera V770 ) bazowały na starszym i zauważalnie wolniejszym kodzie producenta (wersje 1.25 i 1.28). Z kolei najnowsze dostępne w momencie przeprowadzania testu sterowniki referencyjne Nvidii (2.08) nieznacznie ustępowały wersji 1.91 osiągami w trybach Direct3D. Również “firmowe” drivery Vipera V770 okazały się wolniejsze od referencyjnych w wersji 1.91.
Przeprowadzone testy wykazały, że układ TNT2 Ultra jest szybszy od “zwykłego” modelu TNT2 przeciętnie o 12-15% w trybach Direct3D i o 10-16% w OpenGL-u – proporcjonalnie do wzrostu częstotliwości taktowania rdzenia (ok. 16%). Z reguły tej wyłamały się osiągi w grze Incoming – o ile w przypadku “zwyczajnych” TNT2 obraz odświeżany był z częstotliwością ok. 100 fps, o tyle wersje Ultra osiągały rezultaty w okolicach 86 fps. Mimo że pozostałe wyniki każdej z kart TNT2 Ultra były wyższe, ten jeden rezultat sprawił, że najszybsza karta bazująca na kości TNT2 – Equinox Riva TNT2 – plasuje się w rankingu Możliwości na poziomie modeli z chipem Ultra.
Różna była “odporność” kart na zwiększanie częstotliwości taktowania chipsetu. Kartę 3D Blaster Riva TNT2 Ultra udało się bezpiecznie “podkręcić” o ok. 20%, ale modele firm Asus i Prolink – tylko o ok. 10%. Aby wykorzystać zwiększoną moc kart, trzeba jednak posiadać bardzo szybki CPU lub pracować w wysokich rozdzielczościach.
Najszybszy, choć bardzo nieznacznie, okazał się Viper V770 Ultra. Niestety, nie ma on złączy TV. Na najlepiej wyposażonej karcie Asusa –
AGP-V3800 Deluxe — znajduje się układ Chrontel, umożliwiający nagrywanie sekwencji wideo, oraz sterownik okularów 3D. Mimo że chip TNT2 Ultra przystosowany jest do pracy w trybie AGP 4x, producent karty 3D Blaster podaje, że pracuje ona tylko w trybie AGP 2x.
Ponieważ wydajność przetestowanych kart jest zbliżona, osoby zainteresowane kupnem jednej z nich powinny kierować się przede wszystkim ich cenami oraz wyposażeniem.
Wyniki testu
Model | ||||||||||
AGP-V3800 Deluxe | 3D Blaster Riva TNT2 Ultra | Viper V770 Ultra | WinFast 3D S320 II Ultra | PixelView Riva TNT2 Ultra | ||||||
Producent | Asus, Tajwan | Creative Labs, Singapur | Diamond Multimedia, USA | Leadtek, Tajwan | Prolink, Tajwan | |||||
http:// | www.asus .com.tw/ | www.sound- blaster.com/ | www.diamond- mm.com/ | www.leadtek .com.tw/ | www.prolink .com.tw/ | |||||
Dostarczył | AB, Wrocław | Action, Warszawa | Cadena Systems, Swarzędz | Gasco, Kraków | Megabajt, Warszawa | |||||
tel.: | (0-71) 324 05 00 | (0-22) 877 06 12 | (0-61) 817 30 22 | (0-12) 637 00 97 | (0-22) 633 11 99 | |||||
faks: | 324 05 29 | 877 06 20 | 817 30 50 | 423 76 52 | 639 86 06 | |||||
e-mail: | info@ab .com.pl | actionhq@ action.com.pl | cadena@ cadena.com.pl | office@ gasco.com.pl | info@megabajt .waw.pl | |||||
http:// | www .ab.pl/ | www.action .com.pl/ | www.cadena .com.pl/ | www.gasco .com.pl/ | www.megabajt .waw.pl/ | |||||
Cena [zł] (z VAT-em) | 1331 | 1048 | 1200 | 997 | 1043 | |||||
Gwarancja [lata] | 2 | 3 | 2 | 1 rok | 1 rok | |||||
Dane techniczne | ||||||||||
Magistrala | AGP 4x | AGP 2x | AGP 4x | AGP 4x | AGP 4x | |||||
Procesor | Nvidia Riva TNT2 Ultra | Nvidia Riva TNT2 Ultra | Nvidia Riva TNT2 Ultra | Nvidia Riva TNT2 Ultra | Nvidia Riva TNT2 Ultra | |||||
Pamięć [typ/zainstalowana/ns] | SGRAM/32/5,5 | SDRAM/32/5,0 | SDRAM/32/5,5 | SGRAM/32/5,5 | SGRAM/32/b.d. | |||||
RAMDAC [MHz] | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |||||
Maks. częst. odświeżania [Hz] | 250 | 240 | 200 | 240 | 240 | |||||
Maks. rozdzielczość/kolory | 2048×1536/16 bpp/60 Hz | 2048×1536/16 bpp/60 Hz | 2048×1536/16 bpp/60 Hz | 2048×1536/16 bpp/60 Hz | 1920×1200/32bpp/75Hz | |||||
Maks. liczba kolorów/rozdz. | 32 bpp/1920×1200/75 Hz | 32 bpp/1920×1440/60 Hz | 32 bpp/1920×1440/60 Hz | 32 bpp/1920×1200/75 Hz | 32 bpp/1920×1200/75 Hz | |||||
Złącza wideo [wyjścia/wejścia] | S-Video, Composite/S-Video | S-Video/brak | brak/brak | S-Video, Composite/brak | brak/brak | |||||
Testy wydajności (podkręcanie) | ||||||||||
Częst. taktowania rdzenia/pamięci [MHz] | 150/183 | 166/200 | 150/183 | 185/220 | 150/183 | 177/220 | 150/183 | 173/220 | 150/183 | 166/200 |
800×600, 16bit, 85 Hz | ||||||||||
3D Mark Result | 3608 | 3750 | 3630 | 3950 | 3635 | 3899 | 3632 | 3802 | 3620 | 3785 |
Rasterizer Score | 2297 | 2531 | 2306 | 2797 | 2315 | 2719 | 2314 | 2623 | 2311 | 2547 |
Quake II Demo1 | 91,6 | 94,7 | 92,3 | 96,9 | 92,2 | 96,8 | 92,1 | 95,2 | 92,3 | 94,9 |
Quake II Massive1 | 72,9 | 73,4 | 71,2 | 73,8 | 73,6 | 74,2 | 73,1 | 74,5 | 73,2 | 73,7 |
1024×768, 16bit, 85 Hz | ||||||||||
3D Mark Result | 2946 | 3109 | 2965 | 3298 | 2970 | 3258 | 2969 | 3160 | 2968 | 3128 |
Rasterizer Score | 2251 | 2489 | 2253 | 2750 | 2270 | 2678 | 2270 | 2585 | 2266 | 2509 |
Quake II Demo1 | 68,4 | 75,4 | 69,4 | 82,6 | 69,2 | 81,3 | 69,1 | 77,7 | 69,1 | 76,1 |
Quake II Massive1 | 64,2 | 67,4 | 64,3 | 69,8 | 64,6 | 69,8 | 64,4 | 68,4 | 64,2 | 67,5 |
Wyniki (procedura – patrz CHIP 4/99) | ||||||||||
Half-Life D3D (cheat) [fps] | 36,7 | 36,2 | 36,2 | 36,4 | 36,4 | |||||
Half-Life OpenGL (cheat) [fps] | 43,5 | 43,0 | 43,1 | 43,5 | 43,5 | |||||
Incoming [fps] | 86,2 | 86,0 | 86,4 | 86,5 | 86,0 | |||||
Wydajność | 245,1 | 245,7 | 246,0 | 245,7 | 245,6 | |||||
Jakość grafiki 3D | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 | |||||
Wyposażenie i ergonomia | 95 | 98 | 90 | 98 | 89 | |||||
b. d. – brak danych |