Ferrari ze stajni Nvidia

Krótki test pięciu kart graficznych z procesorami Nvidia Riva TNT2 Ultra

Nvidia, producent procesorów graficznych Riva TNT2, z myślą o najbardziej wymagających graczach przygotował specjalną wersję układu, znaną jako model „Ultra”. Układ TNT2 Ultra nie jest jednak rezultatem opracowania nowej technologii, a jedynie zwiększenia częstotliwości taktowania chipsetu (ze 125 do 150 MHz) oraz pamięci karty graficznej (ze 150 do 183 MHz). W celu zapewnienia stabilnej pracy procesora nieznacznie podwyższono napięcie zasilające chipa.

Testy pięciu kart graficznych z procesorem TNT2 Ultra przeprowadzono zgodnie z procedurą testową (opisaną w CHIP-ie 4/99) poszerzoną dodatkowymi pomiarami przeprowadzonymi w wysokiej rozdzielczości (10245768, 16 bpp). Wydajność wszystkich modeli mierzono z wykorzystaniem najszybszych sterowników referencyjnych Nvidii w wersji 1.91. Okazało się bowiem, że drivery dostarczonych kart (z wyjątkiem Vipera V770 ) bazowały na starszym i zauważalnie wolniejszym kodzie producenta (wersje 1.25 i 1.28). Z kolei najnowsze dostępne w momencie przeprowadzania testu sterowniki referencyjne Nvidii (2.08) nieznacznie ustępowały wersji 1.91 osiągami w trybach Direct3D. Również „firmowe” drivery Vipera V770 okazały się wolniejsze od referencyjnych w wersji 1.91.

Przeprowadzone testy wykazały, że układ TNT2 Ultra jest szybszy od „zwykłego” modelu TNT2 przeciętnie o 12-15% w trybach Direct3D i o 10-16% w OpenGL-u – proporcjonalnie do wzrostu częstotliwości taktowania rdzenia (ok. 16%). Z reguły tej wyłamały się osiągi w grze Incoming – o ile w przypadku „zwyczajnych” TNT2 obraz odświeżany był z częstotliwością ok. 100 fps, o tyle wersje Ultra osiągały rezultaty w okolicach 86 fps. Mimo że pozostałe wyniki każdej z kart TNT2 Ultra były wyższe, ten jeden rezultat sprawił, że najszybsza karta bazująca na kości TNT2 – Equinox Riva TNT2 – plasuje się w rankingu Możliwości na poziomie modeli z chipem Ultra.

Różna była „odporność” kart na zwiększanie częstotliwości taktowania chipsetu. Kartę 3D Blaster Riva TNT2 Ultra udało się bezpiecznie „podkręcić” o ok. 20%, ale modele firm Asus i Prolink – tylko o ok. 10%. Aby wykorzystać zwiększoną moc kart, trzeba jednak posiadać bardzo szybki CPU lub pracować w wysokich rozdzielczościach.

Najszybszy, choć bardzo nieznacznie, okazał się Viper V770 Ultra. Niestety, nie ma on złączy TV. Na najlepiej wyposażonej karcie Asusa –

AGP-V3800 Deluxe — znajduje się układ Chrontel, umożliwiający nagrywanie sekwencji wideo, oraz sterownik okularów 3D. Mimo że chip TNT2 Ultra przystosowany jest do pracy w trybie AGP 4x, producent karty 3D Blaster podaje, że pracuje ona tylko w trybie AGP 2x.

Ponieważ wydajność przetestowanych kart jest zbliżona, osoby zainteresowane kupnem jednej z nich powinny kierować się przede wszystkim ich cenami oraz wyposażeniem.

Wyniki testu

Model
asus agp-v3800 deluxe
AGP-V3800 Deluxe
creative 3d blaster
3D Blaster Riva TNT2 Ultra
diamond viper
Viper V770 Ultra
leadtek winfast s320
WinFast 3D S320 II Ultra
prolink pixelview
PixelView Riva TNT2 Ultra
ProducentAsus, TajwanCreative Labs, SingapurDiamond Multimedia, USALeadtek, TajwanProlink, Tajwan
http://www.asus
.com.tw/
www.sound-
blaster.com/
www.diamond-
mm.com/
www.leadtek
.com.tw/
www.prolink
.com.tw/
DostarczyłAB, WrocławAction, WarszawaCadena Systems, SwarzędzGasco, KrakówMegabajt, Warszawa
tel.:(0-71) 324 05 00(0-22) 877 06 12(0-61) 817 30 22(0-12) 637 00 97(0-22) 633 11 99
faks:324 05 29877 06 20817 30 50423 76 52639 86 06
e-mail:[email protected]
.com.pl
[email protected]
action.com.pl
[email protected]
cadena.com.pl
[email protected]
gasco.com.pl
[email protected]
.waw.pl
http://www
.ab.pl/
www.action
.com.pl/
www.cadena
.com.pl/
www.gasco
.com.pl/
www.megabajt
.waw.pl/
Cena [zł] (z VAT-em)1331104812009971043
Gwarancja [lata]2321 rok1 rok
Dane techniczne
MagistralaAGP 4xAGP 2xAGP 4xAGP 4xAGP 4x
ProcesorNvidia Riva TNT2 UltraNvidia Riva TNT2 UltraNvidia Riva TNT2 UltraNvidia Riva TNT2 UltraNvidia Riva TNT2 Ultra
Pamięć [typ/zainstalowana/ns]SGRAM/32/5,5SDRAM/32/5,0SDRAM/32/5,5SGRAM/32/5,5SGRAM/32/b.d.
RAMDAC [MHz]300300300300300
Maks. częst. odświeżania [Hz]250240200240240
Maks. rozdzielczość/kolory2048×1536/16 bpp/60 Hz2048×1536/16 bpp/60 Hz2048×1536/16 bpp/60 Hz2048×1536/16 bpp/60 Hz1920×1200/32bpp/75Hz
Maks. liczba kolorów/rozdz.32 bpp/1920×1200/75 Hz32 bpp/1920×1440/60 Hz32 bpp/1920×1440/60 Hz32 bpp/1920×1200/75 Hz32 bpp/1920×1200/75 Hz
Złącza wideo [wyjścia/wejścia]S-Video, Composite/S-VideoS-Video/brakbrak/brakS-Video, Composite/brakbrak/brak
Testy wydajności (podkręcanie)
Częst. taktowania rdzenia/pamięci [MHz]150/183166/200150/183185/220150/183177/220150/183173/220150/183166/200
800×600, 16bit, 85 Hz
3D Mark Result3608375036303950363538993632380236203785
Rasterizer Score2297253123062797231527192314262323112547
Quake II Demo191,694,792,396,992,296,892,195,292,394,9
Quake II Massive172,973,471,273,873,674,273,174,573,273,7
1024×768, 16bit, 85 Hz
3D Mark Result2946310929653298297032582969316029683128
Rasterizer Score2251248922532750227026782270258522662509
Quake II Demo168,475,469,482,669,281,369,177,769,176,1
Quake II Massive164,267,464,369,864,669,864,468,464,267,5
Wyniki (procedura – patrz CHIP 4/99)
Half-Life D3D (cheat) [fps]36,736,236,236,436,4
Half-Life OpenGL (cheat) [fps]43,543,043,143,543,5
Incoming [fps]86,286,086,486,586,0
Wydajność245,1245,7246,0245,7245,6
Jakość grafiki 3D112112112112112
Wyposażenie i ergonomia9598909889
b. d. – brak danych
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.