Ferrari ze stajni Nvidia

Nvidia, producent procesorów graficznych Riva TNT2, z myślą o najbardziej wymagających graczach przygotował specjalną wersję układu, znaną jako model „Ultra”. Układ TNT2 Ultra nie jest jednak rezultatem opracowania nowej technologii, a jedynie zwiększenia częstotliwości taktowania chipsetu (ze 125 do 150 MHz) oraz pamięci karty graficznej (ze 150 do 183 MHz). W celu zapewnienia stabilnej pracy procesora nieznacznie podwyższono napięcie zasilające chipa.

Testy pięciu kart graficznych z procesorem TNT2 Ultra przeprowadzono zgodnie z procedurą testową (opisaną w CHIP-ie 4/99) poszerzoną dodatkowymi pomiarami przeprowadzonymi w wysokiej rozdzielczości (10245768, 16 bpp). Wydajność wszystkich modeli mierzono z wykorzystaniem najszybszych sterowników referencyjnych Nvidii w wersji 1.91. Okazało się bowiem, że drivery dostarczonych kart (z wyjątkiem Vipera V770 ) bazowały na starszym i zauważalnie wolniejszym kodzie producenta (wersje 1.25 i 1.28). Z kolei najnowsze dostępne w momencie przeprowadzania testu sterowniki referencyjne Nvidii (2.08) nieznacznie ustępowały wersji 1.91 osiągami w trybach Direct3D. Również „firmowe” drivery Vipera V770 okazały się wolniejsze od referencyjnych w wersji 1.91.

Przeprowadzone testy wykazały, że układ TNT2 Ultra jest szybszy od „zwykłego” modelu TNT2 przeciętnie o 12-15% w trybach Direct3D i o 10-16% w OpenGL-u – proporcjonalnie do wzrostu częstotliwości taktowania rdzenia (ok. 16%). Z reguły tej wyłamały się osiągi w grze Incoming – o ile w przypadku „zwyczajnych” TNT2 obraz odświeżany był z częstotliwością ok. 100 fps, o tyle wersje Ultra osiągały rezultaty w okolicach 86 fps. Mimo że pozostałe wyniki każdej z kart TNT2 Ultra były wyższe, ten jeden rezultat sprawił, że najszybsza karta bazująca na kości TNT2 – Equinox Riva TNT2 – plasuje się w rankingu Możliwości na poziomie modeli z chipem Ultra.

Różna była „odporność” kart na zwiększanie częstotliwości taktowania chipsetu. Kartę 3D Blaster Riva TNT2 Ultra udało się bezpiecznie „podkręcić” o ok. 20%, ale modele firm Asus i Prolink – tylko o ok. 10%. Aby wykorzystać zwiększoną moc kart, trzeba jednak posiadać bardzo szybki CPU lub pracować w wysokich rozdzielczościach.

Najszybszy, choć bardzo nieznacznie, okazał się Viper V770 Ultra. Niestety, nie ma on złączy TV. Na najlepiej wyposażonej karcie Asusa –

AGP-V3800 Deluxe — znajduje się układ Chrontel, umożliwiający nagrywanie sekwencji wideo, oraz sterownik okularów 3D. Mimo że chip TNT2 Ultra przystosowany jest do pracy w trybie AGP 4x, producent karty 3D Blaster podaje, że pracuje ona tylko w trybie AGP 2x.

Ponieważ wydajność przetestowanych kart jest zbliżona, osoby zainteresowane kupnem jednej z nich powinny kierować się przede wszystkim ich cenami oraz wyposażeniem.

Wyniki testu

Model
asus agp-v3800 deluxe
AGP-V3800 Deluxe
creative 3d blaster
3D Blaster Riva TNT2 Ultra
diamond viper
Viper V770 Ultra
leadtek winfast s320
WinFast 3D S320 II Ultra
prolink pixelview
PixelView Riva TNT2 Ultra
Producent Asus, Tajwan Creative Labs, Singapur Diamond Multimedia, USA Leadtek, Tajwan Prolink, Tajwan
http:// www.asus
.com.tw/
www.sound-
blaster.com/
www.diamond-
mm.com/
www.leadtek
.com.tw/
www.prolink
.com.tw/
Dostarczył AB, Wrocław Action, Warszawa Cadena Systems, Swarzędz Gasco, Kraków Megabajt, Warszawa
tel.: (0-71) 324 05 00 (0-22) 877 06 12 (0-61) 817 30 22 (0-12) 637 00 97 (0-22) 633 11 99
faks: 324 05 29 877 06 20 817 30 50 423 76 52 639 86 06
e-mail: [email protected]
.com.pl
[email protected]
action.com.pl
[email protected]
cadena.com.pl
[email protected]
gasco.com.pl
[email protected]
.waw.pl
http:// www
.ab.pl/
www.action
.com.pl/
www.cadena
.com.pl/
www.gasco
.com.pl/
www.megabajt
.waw.pl/
Cena [zł] (z VAT-em) 1331 1048 1200 997 1043
Gwarancja [lata] 2 3 2 1 rok 1 rok
Dane techniczne
Magistrala AGP 4x AGP 2x AGP 4x AGP 4x AGP 4x
Procesor Nvidia Riva TNT2 Ultra Nvidia Riva TNT2 Ultra Nvidia Riva TNT2 Ultra Nvidia Riva TNT2 Ultra Nvidia Riva TNT2 Ultra
Pamięć [typ/zainstalowana/ns] SGRAM/32/5,5 SDRAM/32/5,0 SDRAM/32/5,5 SGRAM/32/5,5 SGRAM/32/b.d.
RAMDAC [MHz] 300 300 300 300 300
Maks. częst. odświeżania [Hz] 250 240 200 240 240
Maks. rozdzielczość/kolory 2048×1536/16 bpp/60 Hz 2048×1536/16 bpp/60 Hz 2048×1536/16 bpp/60 Hz 2048×1536/16 bpp/60 Hz 1920×1200/32bpp/75Hz
Maks. liczba kolorów/rozdz. 32 bpp/1920×1200/75 Hz 32 bpp/1920×1440/60 Hz 32 bpp/1920×1440/60 Hz 32 bpp/1920×1200/75 Hz 32 bpp/1920×1200/75 Hz
Złącza wideo [wyjścia/wejścia] S-Video, Composite/S-Video S-Video/brak brak/brak S-Video, Composite/brak brak/brak
Testy wydajności (podkręcanie)
Częst. taktowania rdzenia/pamięci [MHz] 150/183 166/200 150/183 185/220 150/183 177/220 150/183 173/220 150/183 166/200
800×600, 16bit, 85 Hz
3D Mark Result 3608 3750 3630 3950 3635 3899 3632 3802 3620 3785
Rasterizer Score 2297 2531 2306 2797 2315 2719 2314 2623 2311 2547
Quake II Demo1 91,6 94,7 92,3 96,9 92,2 96,8 92,1 95,2 92,3 94,9
Quake II Massive1 72,9 73,4 71,2 73,8 73,6 74,2 73,1 74,5 73,2 73,7
1024×768, 16bit, 85 Hz
3D Mark Result 2946 3109 2965 3298 2970 3258 2969 3160 2968 3128
Rasterizer Score 2251 2489 2253 2750 2270 2678 2270 2585 2266 2509
Quake II Demo1 68,4 75,4 69,4 82,6 69,2 81,3 69,1 77,7 69,1 76,1
Quake II Massive1 64,2 67,4 64,3 69,8 64,6 69,8 64,4 68,4 64,2 67,5
Wyniki (procedura – patrz CHIP 4/99)
Half-Life D3D (cheat) [fps] 36,7 36,2 36,2 36,4 36,4
Half-Life OpenGL (cheat) [fps] 43,5 43,0 43,1 43,5 43,5
Incoming [fps] 86,2 86,0 86,4 86,5 86,0
Wydajność 245,1 245,7 246,0 245,7 245,6
Jakość grafiki 3D 112 112 112 112 112
Wyposażenie i ergonomia 95 98 90 98 89
b. d. – brak danych

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News