DirectX ma w zasadzie niewiele wspólnego z grami. Przede wszystkim jest to interfejs API (Application Programming Interface), pozwalający na bezpośredni dostęp do różnych komponentów sprzętowych. Znajduje to zastosowanie w wielu poważnych aplikacjach. Na przykład płynne przesuwanie ku górze zawartości strony WWW w oknie Internet Explorera możliwe jest właśnie dzięki funkcjom DirectDraw. Jeśli natomiast programy uruchomione na kilku komputerach w sieci lokalnej muszą ze sobą współpracować, zastosowanie znajduje DirectPlay.
|
Dzięki DirectX programiści nie muszą wielokrotnie wyważać tych samych drzwi. Wiele typów kart graficznych ma specyficzne możliwości, na przykład generacji efektu zamglenia lub kompresji tekstur. Z tego powodu niemal dla każdego modelu karty należałoby napisać specjalną wersję programu. Tu właśnie do akcji wkracza DirectX, który oddaje do dyspozycji programisty wszystkie (a przynajmniej bardzo wiele) funkcje oferowane przez sprzęt. Nawet w sytuacji, gdy zainstalowana w komputerze karta nie obsługuje którejś funkcji, DirectX emuluje ją programowo – co oczywiście zabiera więcej czasu i konsumuje część mocy obliczeniowej komputera.