Z DirectPlay w Sieci

Coraz większą popularnością, nie tylko wśród fanatyków Sieci, cieszą się gry typu multiplayer, pozwalające wielu osobom na wspólną zabawę. Ogromnym ułatwieniem dla programistów jest DirectX dla Windows oraz jego komponent DirectPlay, zawierający najważniejsze funkcje potrzebne dla realizacji sieciowych bitew. Na czym jednak dokładnie polegają zalety tej techniki?

DirectX ma w zasadzie niewiele wspólnego z grami. Przede wszystkim jest to interfejs API (Application Programming Interface), pozwalający na bezpośredni dostęp do różnych komponentów sprzętowych. Znajduje to zastosowanie w wielu poważnych aplikacjach. Na przykład płynne przesuwanie ku górze zawartości strony WWW w oknie Internet Explorera możliwe jest właśnie dzięki funkcjom DirectDraw. Jeśli natomiast programy uruchomione na kilku komputerach w sieci lokalnej muszą ze sobą współpracować, zastosowanie znajduje DirectPlay.

Informacje w Internecie i na CHIP-CD
DirectPlay Tutorial: http://msdn.microsoft.com/library/sdkdoc/directx/cpp_dptut_0gmx.htm

Książka: Inside Direct-X, Microsoft Press

mamy to na chip-cd 11/99Na CHIP-CD 11/99 w dziale CHIP-offline | Internet | DirectPlay można znaleźć bibliotekę DirectX w wersji 7.0

Dzięki DirectX programiści nie muszą wielokrotnie wyważać tych samych drzwi. Wiele typów kart graficznych ma specyficzne możliwości, na przykład generacji efektu zamglenia lub kompresji tekstur. Z tego powodu niemal dla każdego modelu karty należałoby napisać specjalną wersję programu. Tu właśnie do akcji wkracza DirectX, który oddaje do dyspozycji programisty wszystkie (a przynajmniej bardzo wiele) funkcje oferowane przez sprzęt. Nawet w sytuacji, gdy zainstalowana w komputerze karta nie obsługuje którejś funkcji, DirectX emuluje ją programowo – co oczywiście zabiera więcej czasu i konsumuje część mocy obliczeniowej komputera.

Więcej:bezcatnews