Automaty w biurze

Automatyzacje zadań w pakiecie Office 2000

Możliwości oferowane przez aplikacje pakietu Microsoft Office 2000 powinny wystarczyć większości użytkowników do codziennej pracy. Czasami jednak trzeba połączyć funkcje kilku aplikacji na przykład w celu wysłania przyjaciołom za pomocą Outlooka pobranego z Accessa zestawienia właśnie kupionych płyt kompaktowych.

Tworzenie oprogramowania jest zadaniem trudnym i raczej niewdzięcznym. Stąd dążenie każdego programisty do napisania narzędzi i bibliotek kodu, które później można wielokrotnie wykorzystywać. Jeszcze kilka lat temu zawierały one jedynie podstawowe elementy interfejsu użytkownika, np. strukturę okien bądź układ menu. Czy jednak biblioteką tego typu może być np. profesjonalny edytor tekstu lub arkusz kalkulacyjny? Napisany, zainstalowany raz, a używany wielokrotnie w różnych aplikacjach – taka koncepcja przyświecała twórcom najnowszych wersji pakietu Microsoft Office. Oprócz tego, że w jego skład wchodzi kilka bardzo rozbudowanych aplikacji, dzięki programom pisanym w języku Visual Basic for Application możemy je dodatkowo połączyć w celu rozwiązania jednego problemu. Możliwości są przy tym wręcz nieograniczone. Word bywa wykorzystywany do tworzenia zamówień, listów, notatek firmowych oraz raportów generowanych na podstawie baz danych, wzbogaconych licznymi elementami formatującymi. Dzięki rozbudowanym funkcjom obsługującym między innymi style umożliwia on znacznie lepszą prezentację wyników niż Access czy Excel. Z kolei po ten ostatni program będziemy sięgać, gdy przyjdzie nam zmagać się z dużym zbiorem liczb, metodami numerycznymi, zaawansowanymi wykresami lub graficznymi zestawieniami danych pochodzących np. z Accessa. Outlook może spełniać funkcje podręcznego systemu poczty elektronicznej do komunikacji wewnątrz firmy, ale możemy go także użyć do obsługi kontaktów zewnętrznych, elektronicznego wysyłania zamówień, zestawień produkcyjnych czy zwykłych rachunków dla klientów. Można się nim posłużyć w celu prowadzenia osobistego kalendarza, jak również terminarza całego biura połączonego z harmonogramem zakupów, zarządzania zadaniami zarówno prywatnymi, jak i grupy roboczej oraz monitorowania zaawansowania realizowanych projektów i ustalania terminów spotkań. Z możliwości PowerPointa korzystamy, gdy musimy przygotować zaawansowaną prezentację, przeznaczoną do opublikowania za pośrednictwem sieci.

Informacje w Internecie i na CHIP-CD
MS Office 2000/Visual Basic Programmer’s Guide:http://msdn.microsoft.com/library/officedev/odeopg/
Strona programistów Microsoft Office:http://msdn.microsoft.com/officedev/
Przykłady programowania w VBA dla Office 2000:http://msdn.microsoft.com/library/technet/sampauto.htmmamy to na chip-cd 12/99Na CHIP-CDw dziale CHIP-offline | Zastosowania | Automatyzacja MS Office 2000 znajdują się listingi procedur opisanych w artykule

Na co dzień poważnym problemem może być wybór odpowiedniej aplikacji w zależności od potrzeb. Bo przecież kartotekę kontaktów możemy prowadzić zarówno w Accessie, jak i w Excelu czy Outlooku. Dlatego warto wiedzieć, którą aplikację wybrać do określonego zadania.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.