Na początku była nuda. Właśnie z niej w 1963 roku narodził się Spacewar!. Wtedy to kilku naukowców zatrudnionych przy obsłudze komputera PDP-1 w MIT, czekając na zakończenie wielogodzinnych obliczeń, napisało pierwszą w historii grę komputerową. Twórcy “Kosmicznej wojny” zamiast laurów i nagród dla nowatorów doczekali się zwolnienia z pracy za wykorzystywanie drogiego sprzętu do prywatnych celów. Zaraz po zwolnieniu zostali jednak ponownie przyjęci, by mogli zająć się problemem programów pracujących w czasie rzeczywistym. Tak oto jednocześnie narodziły się gry komputerowe i piractwo (wykorzystywanie cudzej własności – komputerów – bez uzyskania zgody właściciela). Jednak od Spacewar! do komercyjnego produktu było jeszcze daleko.
Battlezone – pierwsza rzeczywiście trójwymiarowa gra w historii |
Za ojca gier elektronicznych powszechnie uznawany jest Nolan Bushnell, który rozpoczął nową epokę w masowej rozrywce, prezentując w 1971 roku Computer Space. Bushnell w pełni zasłużył na to miano, gdyż oprócz opracowania pierwszej komercyjnej gry wideo zbudował i wprowadził na rynek pierwszy automat wrzutowy (coin-operated machine) dla gier wideo, a później założył firmę, która przez długie lata pozostała liderem w branży elektroniki rozrywkowej. Został on również pierwszym milionerem, zawdzięczającym swoją fortunę cyfrowej rozrywce.
Informacje w Internecie |
“Stare ale jare”:http://emulator.wroclaw.tpnet.pl/http://emulator.nowytarg.top.pl/ Brian’s Coinop History:http://coinop.davesvgc.com/ Retrogames:http://www.retrogames.com/ Adge’s Visual History of Gaming:http://www.eclipse.co.uk/adrianm/history.htm Ozzy’s Computer Emulation Page:http://www.geocities.com/SiliconValley/9723/ Stephan’s Retrocomputing Site:http://www.gm.fh-koeln.de/~it048/ Dave’s Video Games Classics: http://www.vintagegaming.com/ Emulators Unlimited:http://www.emuunlim.comMarek Hołyński, Bardzo, bardzo niezdrowe, [w:] “Nowa Fantastyka” 1/99 |
Computer Space na zawsze pozostanie w annałach historii, jednak dopiero drugi, późniejszy o rok program Nolana Bushnella –
Pong — stał się prawdziwym sukcesem finansowym, a w efekcie – pierwszym klasykiem elektronicznej rozrywki. Sprzedaż automatów oferujących odbijanie kwadratowej piłeczki za pomocą rakietek-kresek ruszyła w 1973. Jej wartość szybko sięgnęła 3 milionów dolarów, co zaskoczyło nawet twórcę, a stało się początkiem światowej kariery nieznanej wówczas firmy Atari.