Cyberprzestrzeń w stylu retro

Gry zręcznościowe posiadają ponad trzydziestopięciuletnią tradycję

Gry komputerowe mają już 36 lat. Początki były dość przypadkowe, a i późniejszy, pionierski okres obfitował w niespodzianki. Nim nowa branża okrzepła, przepoczwarzając się w poważny biznes, panował w niej wesoły chaos, zupełnie nie pasujący do obrazu przemysłu, który pod koniec wieku doganiać będzie pod względem dochodów Hollywood.

Na początku była nuda. Właśnie z niej w 1963 roku narodził się Spacewar!. Wtedy to kilku naukowców zatrudnionych przy obsłudze komputera PDP-1 w MIT, czekając na zakończenie wielogodzinnych obliczeń, napisało pierwszą w historii grę komputerową. Twórcy „Kosmicznej wojny” zamiast laurów i nagród dla nowatorów doczekali się zwolnienia z pracy za wykorzystywanie drogiego sprzętu do prywatnych celów. Zaraz po zwolnieniu zostali jednak ponownie przyjęci, by mogli zająć się problemem programów pracujących w czasie rzeczywistym. Tak oto jednocześnie narodziły się gry komputerowe i piractwo (wykorzystywanie cudzej własności – komputerów – bez uzyskania zgody właściciela). Jednak od Spacewar! do komercyjnego produktu było jeszcze daleko.

Battlezone – pierwsza rzeczywiście trójwymiarowa gra w historii trójwymiar w tekście

Za ojca gier elektronicznych powszechnie uznawany jest Nolan Bushnell, który rozpoczął nową epokę w masowej rozrywce, prezentując w 1971 roku Computer Space. Bushnell w pełni zasłużył na to miano, gdyż oprócz opracowania pierwszej komercyjnej gry wideo zbudował i wprowadził na rynek pierwszy automat wrzutowy (coin-operated machine) dla gier wideo, a później założył firmę, która przez długie lata pozostała liderem w branży elektroniki rozrywkowej. Został on również pierwszym milionerem, zawdzięczającym swoją fortunę cyfrowej rozrywce.

Informacje w Internecie
„Stare ale jare”:http://emulator.wroclaw.tpnet.pl/http://emulator.nowytarg.top.pl/
Brian’s Coinop History:http://coinop.davesvgc.com/
Retrogames:http://www.retrogames.com/
Adge’s Visual History of Gaming:http://www.eclipse.co.uk/adrianm/history.htm
Ozzy’s Computer Emulation Page:http://www.geocities.com/SiliconValley/9723/
Stephan’s Retrocomputing Site:http://www.gm.fh-koeln.de/~it048/
Dave’s Video Games Classics: http://www.vintagegaming.com/
Emulators Unlimited:http://www.emuunlim.comMarek Hołyński, Bardzo, bardzo niezdrowe, [w:] „Nowa Fantastyka” 1/99

Computer Space na zawsze pozostanie w annałach historii, jednak dopiero drugi, późniejszy o rok program Nolana Bushnella –

Pong — stał się prawdziwym sukcesem finansowym, a w efekcie – pierwszym klasykiem elektronicznej rozrywki. Sprzedaż automatów oferujących odbijanie kwadratowej piłeczki za pomocą rakietek-kresek ruszyła w 1973. Jej wartość szybko sięgnęła 3 milionów dolarów, co zaskoczyło nawet twórcę, a stało się początkiem światowej kariery nieznanej wówczas firmy Atari.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.