Komputer na kołach

Komputeryzacja wkracza w dziedzinę motoryzacji

Moc silnika oraz prędkość maksymalna to ciągle jeszcze główne parametry charakteryzujące samochód. Jednak już teraz właściciele aut mogą porównywać wielkość pamięci czy szybkość przesyłania danych w komputerach zamontowanych w ich pojazdach.

Nazwisko inżyniera Konrada Zuse znane jest niewielu użytkownikom komputera. Tymczasem jego wynalazek z roku 1941 – zwany Z3 – był pierwszą na świecie maszyną sterowaną przez program, pracującą na binarnym systemie liczbowym, a tym samym prekursorem dzisiejszych komputerów.

Pompa wtryskowa oleju napędowego Bosch VP44 jest sterowana komputerowo sterowana komputerowo pompa

Wtedy nikt nie wpadł na pomysł, by zamontować ważący tonę i zawierający 2200 przekaźników Z3 w samochodzie tylko po to, by obliczył optymalny moment zapłonu. Dopiero postęp w dziedzinie półprzewodników i – co za tym idzie – coraz mniejsze oraz szybsze procesory sprawili, że w nowym Mercedesie CL komputery sterują pracą silnika, dynamiką jazdy, kontrolują odstęp między samochodem a przeszkodami podczas parkowania. Chociaż popularne pecety zewnętrznie nie mają nic wspólnego z komputerami samochodowymi, ich budowa jest podobna.

Zarówno w komputerach stojących na biurkach, jak i w tych umieszczonych w samochodzie „serce” urządzenia stanowi procesor, wykonujący różnorakie obliczenia i kontrolujący zespoły zewnętrzne. CPU, umieszczony w tzw. urządzeniu sterującym, współpracuje z pamięcią – RAM oraz ROM. Pierwsza umożliwia zapisywanie i odczytywanie danych, jednak jej zawartość ginie po zaniku zasilania. Z kolei w układach typu ROM informacje są zapisane na stałe.

Dzisiaj zamiast pamięci ROM coraz powszechniej stosowane są układy Flash ROM, umożliwiające zaktualizowanie przechowywanego tam software’u w warsztacie samochodowym.

Informacje w Internecie
CAN: http://www.kvaser.se/can/http://www.elmomc.com/ppt/can/

Komputery zainstalowanie w samochodach nie są wyposażone w klawiaturę ani w myszkę. Dane wejściowe są im dostarczane przez najróżniejsze czujniki, zbierające informacje m.in. o temperaturze zewnętrznej, obrotach silnika i ciśnieniu oleju. Aby procesor mógł przetwarzać nadchodzące dane, muszą być one najpierw przetworzone w sygnały cyfrowe. Moduły konwertujące analogowe sygnały na formę zrozumiałą przez CPU umieszczone są w urządzeniu sterującym. Funkcję monitora czy drukarki pełnią człony wykonawcze, sterujące np. zaworami w silniku, przepustnicą czy hamulcami.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.