W przypadku płyty Matsonic MS7380SG zbudowanej na układzie SiS 620 oraz płyty Lucky-Star 5MVP4 opartej na VIA MVP4 wielkość pamięci alokowanej na potrzeby grafiki jest stała. W rozwiązaniu lansowanym przez Intela (i810) jest ona przydzielana podsystemowi graficznemu dynamicznie, w zależności od aktualnych potrzeb.
Również układy odpowiedzialne za obsługę dźwięku są w tego typu konstrukcjach często umieszczenie na płycie głównej. Taka architektura umożliwia redukcję kosztów budowy systemu oraz zapewnia (lub powinna zapewniać) pełną kompatybilność poszczególnych jego elementów.
Niewątpliwym zaletom technologii zwanej potocznie all-in-one (wszystko w jednym) towarzyszą, niestety, nie mniej istotne mankamenty. Brak gniazda AGP wyklucza możliwość zastosowania z czasem nowszego akceleratora graficznego. Amatorzy gier 3D powinni się poważnie zastanowić nad zakupem takiej płyty, gdyż wydajność układów Intel i810, VIA MVP4 czy SiS 620 pozostawia w tej dziedzinie wiele do życzenia. Również dla potrzeb zaawansowanej obróbki obrazu lub zastosowań CAD/CAM ilość pamięci graficznej, która nie przekracza zwykle ośmiu megabajtów, zdecydowanie nie wystarcza. Problem ten częściowo rozwiązano w wersji DC-100 chipsetu Intel i810, którą wyposażono w cztery megabajty dodatkowej pamięci typu SDRAM do przechowywania tekstur i danych Z-bufora.
wyniki testu | ||||||
Model | P6810-MAS | 5MVP4 | 6M810 | MS7380SG | SY-6IBM | SY-7IWM/L |
Producent | HIS | Lucky-Star | Lucky-Star | Matsonic | Soyo | Soyo |
http:// | www.lucky-star.com/ | www.lucky-star.com/ | www.matsonic.com/ | www.soyo.com/ | www.soyo.com | |
Dostarczył | Tornado 2000, Warszawa | Lucky-Star Polska, Łódź | Lucky-Star Polska, Łódź | ATT Comp. Int., Warszawa | Action, Warszawa | Action, Warszawa |
tel.: | (0-22) 851 24 01 | (042) 64 82 579 | (042) 64 82 579 | (0-22) 648 22 70 | (0-22) 36 62 20 | (0-22) 36 62 20 |
faks: | 851 24 07 | 648 29 30 | 648 29 30 | 648 22 70 | 877 06 20 | 877 06 20 |
http:// | www.tornado.com.pl/ | www.lucky-star.com.pl/ | www.lucky-star.com.pl/ | www.att.com.pl/ | www.att.com.pl/ | www.actionhq.com.pl/ |
e-mail: | [email protected] | [email protected] | [email protected] | [email protected] | [email protected] | [email protected] |
Cena [zł] (z VAT-em) | 420 | 395 | 500 | 350 | 670 | 430 |
Gwarancja [lata] | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Złącze na procesor | Socket 370 | Socket 7 | Socket 370 | Slot1 | Slot 1 | Socket 370 |
Chipset | Intel 810-DC100 | ViA MVP4 | Intel 810-DC100 | SiS 620 100MHz | Intel 440BX | Intel 810-L |
Format | Micro ATX | AT | Micro ATX | ATX | MicroATX | Micro ATX |
Dostępne częstotliwości FSB [MHz] | 66, 75, 83, 95, 100, 112, 117, 124, 133, 138, 140, 150 | 60, 66, 75, 83, 95, 100 | 66, 75, 83, 90, 95, 100 | 66,100 | 66, 75, 83, 100, 103, 112, 124, 133 | 66, 70, 75, 83, 90, 95, 100 |
Maksymalny mnożnik | 8,0 | 5,5 | 7,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
Cache [KB] | brak | 512 | brak | brak | brak | brak |
BIOS | Award | Award | Award | Award | Award | Award |
Maks. wielkość pamięci RAM [MB] | 512 | 768 | 512 | 768 | 768 | 512 |
Zintegrowane komponenty | zintegrowany układ dźwiękowy i graficzny | zintegrowany układ dźwiękowy i graficzny | zintegrowany układ dźwiękowy i graficzny | zintegrowany układ dźwiękowy i graficzny | karta dźwiękowa Yamaha YM740C, karta graficzna ATI Rage 128 VR (8 MB) | zintegrowany układ dźwiękowy i graficzny |
Sloty AGP/PCI/ISA | 0/3/0 | 0/3/2 | 0/3/0 | 0/3/1 | 0/3/1 | 0/3/0 |
Wyniki | ||||||
CHIPmark 1.0 | 165,5 | 137,8 | 169,2 | 162,4 | 147,6 | 167,4 |
WinQuake (demo2, 320×200) [fps] | 63,3 | 59,2 | 64,0 | 79,6 | 90,6 | 68,6 |
Procesor [Dhrystones] | 457 929 | 429 160 | 456 565 | 494 986 | 476 015 | 457 327 |
Op. zmiennoprzecinkowe [Whetstones] | 2443 | 2071 | 2286 | 2668 | 2661 | 2285 |
Dostęp do pamięci (RAM) [MB/s] | 108230 | 67780 | 122084 | 65935 | 115810 | 100648 |
Transfer HDD [MB/s] | 6337 | 5894 | 6318 | 7885 | 7850 | 6334 |
Możliwości (POWER) | 113,4 | 112,4 | 110,6 | 119,0 | 95,5 | 115,8 |
Możliwości/cena (ECONO) | 125,5 | 126,4 | 118,4 | 135,7 | 99,0 | 126,9 |
Płyta główna Soyo 6IBM z akceleratorem graficznym Rage 128 VL znanej firmy ATI stanowi przykład rozwiązania pośredniego. Układ ten nie jest integralną częścią chipsetu, lecz oferuje więcej niż przyzwoite osiągi i możliwości (wspomaganie dekodowania MPEG-2). Koszt takiego urządzenia wzrasta o około 200 PLN z uwagi na konieczność zastosowania osobnej pamięci graficznej, lecz mimo to jest ono konkurencyjne cenowo w stosunku do tradycyjnego układu “płyta główna + karta z akceleratorem” (wzrost o kolejne 200 PLN). Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż w tego typu konfiguracjach stosowane są przeważnie popularne na rynku układy. Dzięki temu można liczyć na łatwy dostęp do uaktualnionych sterowników i zgodność z nowym oprogramowaniem.
Pojawiające się coraz częściej próby integracji podzespołów PC-ta z płytą główną mają jedną zasadniczą zaletę – są tanie. Jednak ich wydajność, a szczególnie wydajność graficzna, pozostaje daleka od osiągów prezentowanch przez nowoczesne układy takich producentów, jak 3dfx czy Nvidia. O ile zatem płyty all-in-one pozostaną interesującą bazą komputera do zastosowań biurowych, o tyle maszyny służące do grania i intensywniejszego korzystania z multimediów będą budowane głównie z tradycyjnych komponentów.