Nie jest tajemnicą, że “totolotki” są opracowywane przez specjalistów. A zatem nie istnieje żaden złoty środek zapewniający stuprocentowe zwycięstwo. Istnieją natomiast algorytmy zwiększające prawdopodobieństwo wygranych – od czasu do czasu pojawiają się w sprzedaży aplikacje wspomagające systemowych graczy. Do takich właśnie programów należy Lotto X .
Wykresy obrazują zmianę częstotliwości występowania określonych liczb, np. parzystych lub “brzegowych” |
Praca z aplikacją dzieli się na trzy etapy: analiza wyników historycznych losowań, wybór lub budowa systemu gry oraz sporządzanie ewentualnych raportów. Podczas analizy mamy dostęp do statystyk losowań, począwszy od roku 1994 do chwili obecnej, z możliwością dopisywania i usuwania wyników kolejnych losowań. Zobaczymy także wykresy obrazujące tendencje w poszczególnych zestawieniach – np. częstotliwości występowania liczb nieparzystych lub tych, które widnieją na brzegu kuponu.
Słabą stroną aplikacji są opisy towarzyszące statystykom. Brakuje fizycznych interpretacji tendencji długo- i krótkoterminowych (podane są jedynie wzory obrazujące procedurę liczenia). Osie wykresów nie mają ani jednostek, ani opisów (zaznaczone są jedynie wartości). Nieco lepiej opisano same zestawienia. Na wykresach można znaleźć jedynie informacje typu: “Parzyste/Nieparzyste 1-5”, “Wiersze/Kolumny 3-4”, “liczby brzegowe B2” czy “D S G 600”.
Drugi, chyba najważniejszy etap pracy to generowanie systemu, według którego wybrane zostaną liczby do skreślenia na kuponie. Każdy, kto przebrnął przez analizę, nie powinien mieć kłopotów na tym etapie. W celu skonstruowania systemu można ustalić zbiór liczb uprzywilejowanych, sumę ostatnich cyfr z wybranych liczb, układ liczb sąsiednich lub zakończonych taką samą cyfrą, a także “odległość” pomiędzy wybranymi liczbami. Niektóre z warunków mogą być ze sobą logicznie sprzeczne – odpowiedzialność za niedopuszczenie do ich jednoczesnego wystąpienia spoczywa na użytkowniku. Konsekwencją nieprzestrzegania tych zasad jest brak kombinacji liczbowych, spełniających zadane kryteria.
w skrócie | |
Lotto X | |
Wymagania: PC Pentium; 16 MB RAM; Windows 9x; ok. 6 MB na dysku | |
różnorodna i szeroka gama kryteriów generatora systemów | |
możliwość drukowania kuponów | |
forma prezentacji statystyk | |
brak rozbudowanego, kontekstowego systemu pomocy | |
nie działający moduł do sprawdzania wyników i symulacji komputerowej | |
Producent: Stansoft, Mielec, tel./faks: (0-17) 583 33 70, e-mail: [email protected], http://www.stansoft.czajen.pl/ | |
Cena: ok. 300 zł | |
Na CHIP-CD w dziale Software | Nowe produkty znajduje się wersja testowa programu Lotto X |
Generator systemów na podstawie możliwych kombinacji wybiera te, które – w zależności od wyboru użytkownika – gwarantują główną wygraną, minimum jedną “piątkę”, “czwórkę” lub “trójkę”. Oczywiście im większa wygrana, tym większa liczba kombinacji-kuponów. Dodatkowo można wyeliminować jeszcze kombinacje liczb podobne do tych, jakie pojawiły się podczas ostatnich losowań. Kupony z zaprojektowanym systemem oczywiście wydrukujemy. To ważna funkcja, zwłaszcza jeżeli możliwych kombinacji liczb jest sporo.
Niestety, kiepsko działają moduły odpowiedzialne za sprawdzanie wyników i komputerową symulację losowań – nie da się wpisać liczb do pól edycyjnych. Udaje się natomiast sporządzić raporty pozwalające wydrukować zarówno statystyki, jak i zdefiniowane kryteria systemu gry.
Program jest prosty w obsłudze. Duże, kolorowe wykresy również poprawiają czytelność statystyk, ułatwiając tym samym analizę. Każdy system może być zapisany na dysku w celu późniejszego odtworzenia i ponownego wykorzystania generatora.