Wraz z pojawieniem się Windows posiadacze komputerów PC otrzymali do dyspozycji graficzny interfejs użytkownika. Niestety, “okienka” nawet w 32-bitowym wydaniu bardzo ograniczają programowy dostęp do sprzętu. W związku z tym początkowo większość aplikacji odwołujących się bezpośrednio do hardware’u – np. gry komputerowe – nadal pisano dla DOS-a.
Później na rynku zaczęły pojawiać się akceleratory grafiki trójwymiarowej, nadszedł więc czas, by opracować interfejs programistyczny, który z jednej strony pozwalałby twórcom aplikacji na pełne wykorzystanie możliwości hardware’u, a z drugiej zapewniał programową od niego niezależność. Firma Microsoft opracowała biblioteki DirectX z ich częścią odpowiedzialną za przetwarzanie grafiki trójwymiarowej – Direct3D. Najnowsza, siódma już wersja tego narzędzia zapewnia wsparcie zaawansowanych technik “wizualizacyjnych” – m.in. odwzorowanie nierówności powierzchni (bump mapping) czy sześcienne odwzorowanie otoczenia (cubic environment mapping).
Istnieje także inna biblioteka, pozwalająca twórcom aplikacji na bezpośrednie odwoływanie się do karty graficznej. Mowa o OpenGL. Wprawdzie to narzędzie zagościło na komputerach PC nieco później niż DirectX, ale jego rodowód sięga wczesnych lat osiemdziesiątych.
—-
Internet
The OpenGL Architecture Review Board: http://www.opengl.org/ Silicon Graphics: http://www.sgi.com/ Mesa3D: http://www.mesa3d.org/ Literatura:
Jackie Neider, Tom Davis, Mason Woo: OpenGL Programming Guide, Addison-Wesley, 1993
Mark Segal, Kurt Akeley:
The OpenGL Graphics System: A Specification (Version 1.2)
, Silicon Graphics. 1998
Norman Chin, Chris Frazier, Paul Ho, Zicheng Liu, Kevin P. Smith:
The OpenGL Graphics System Utility Library (Version 1.3)
, Silicon Graphics, Inc. 1998
Piotr. Andrzejewski, Jakub Kurzak: Wprowadzenie do OpenGL, Kwantum 1999
Jerzy Michalczyk: W trzeci wymiar, CHIP 4/99
Na CHIP-CD w dziale CHIP-offline | Software | OpenGL znajduje się biblioteka biblioteka GLUT oraz strona WWW książki nt. OpenGL napisanej przez autorów tekstu
Na CHIP-CD w dziale Software | Programy dla Linuksa znajduje się biblioteka Mesa3D