Dzisiejsze technologie zorientowane są na wspomaganie kierowcy, którym w dalszym ciągu pozostaje człowiek – istota omylna, podatna na zmęczenie, stres i alkohol. Samochody są coraz bardziej niezawodne, ale i tak o bezpieczeństwie jazdy decyduje sprawność i umiejętności kierowcy, który musi być gotowy do podjęcia decyzji i reakcji w ułamku sekundy. Czy jednak musi?
Przyzwyczailiśmy się do taksówek, autobusów, pociągów i samolotów, podczas podróży którymi nie mamy wpływu na kierowanie. Dlaczego nie przyjąć filozofii “Ręce precz od kierownicy!” w odniesieniu do samochodów osobowych? Technologie niezbędne do tego, by wyeliminować udział człowieka w procesie sterowania pojazdem drogowym, są już prawie gotowe. Jedyne, czego brakuje, by zbudować prawdziwy “auto-mobil”, który obejdzie się bez kierowcy, to decyzja któregoś z wielkich koncernów.
—-
Internet Projekt i-Car: http://futurecar.informatik.uni-bremen.de Automated Highway System: http://www.cs.cmu.edu/Groups/ahs/
ITSA intelligent vehicle: http://www.itsa.org/ivi.html Projekt NavLab: http://www.ri.cmu.edu/labs/lab_28.html SHIVA Projekt: http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/rahuls/www/shiva.html