Cyfrowe sztalugi

Programy graficzne towarzyszą użytkownikom komputerów od chwili pojawienia się pierwszego sterownika, za którego pośrednictwem można było pokazać na ekranie coś więcej niż tekst. Dziś z aplikacji tego typu korzystają zarówno zawodowcy, jak i domorośli artyści.

Już zabawkowy komputerek ZX Spectrum miał “swoje” Art Studio, nazwane tak co prawda nieco na wyrost. Wraz ze wzrostem mocy obliczeniowej i pojawianiem się nowych kart graficznych programy graficzne rozwijały się dynamicznie i dziś stanowią ważny segment rynku software’owego. Korzystają z nich zawodowi graficy, skanerzyści, operatorzy DTP, agencje reklamowe, a także amatorzy w domowym zaciszu. Zróżnicowanie tego rodzaju programów powoduje, że nie zawsze wiadomo, który z nich spełni nasze oczekiwania, niełatwe czasem do sprecyzowania. Grafika komputerowa to przecież termin nader pojemny, użytkownik programu zaś bywa kapryśny, jak to artysta…

Zaszufladkować to też sztuka

Jeśli zapytać przeciętnego użytkownika komputera, co to jest program graficzny, odpowie bez wahania, że służy on do tworzenia obrazków. Większość indagowanych będzie potrafiła wymienić dwa podstawowe rodzaje tych produktów: edytory bitmapowe i wektorowe. Gdyby jednak zapytać, czy np. AutoCAD jest programem graficznym, padłyby zarówno odpowiedzi twierdzące, jak i przeczące. Należy zatem uściślić, co rozumiemy przez nazwę “aplikacje graficzne” i pod jakim kątem został zaplanowany ich test.

Nie istnieje żadna formalna definicja – za program graficzny można uważać każde narzędzie służące do tworzenia i obrabiania obrazów, korekcji zdjęć i fotomontażu. Wszelkie aplikacje inżynierskie i architektoniczne mają co prawda wiele z wymienionych cech, nie są jednak typowymi programami graficznymi, ponieważ grafika służy w nich tylko do wizualizacji. Z kolei programy wektorowe, zwłaszcza pracujące w trzech wymiarach, przeznaczone są wyłącznie do tworzenia obrazków, lecz nie sposób porównywać ich z narzędziami nastawionymi głównie na obróbkę grafiki rastrowej. Z drugiej strony niektóre z typowych edytorów bitmap zawierają pewne narzędzia do kreowania obiektów trójwymiarowych, mają one jednak raczej charakter pomocniczy.

Wśród testowanych aplikacji daje się zauważyć podział ról, uzależniony od ceny i przeznaczenia. Mamy zatem programy do obsługi skanera, najczęściej dołączane do niego przez producenta, pojawiają się amatorskie narzędzia do tworzenia grafik bitmapowych z gotowych elementów, nie brak też profesjonalnych narzędzi do obróbki zdjęć i fotomontażu. Na rynku trafiają się także pakiety przeznaczone niemal wyłącznie do malowania artystycznego, mające całkiem inną specyfikę (patrz: Painter 6.0 na s. 154). Pozbawione są one m.in. narzędzi do retuszu, za to bogactwem instrumentów malarskich biją na głowę wszystkie inne produkty.

Specjalne programy do skanowania wyposażone są zwykle w rozbudowany arsenał środków do korekcji barwnej oraz ustalania wielkości i rozdzielczości obrazka przed skanowaniem. Spotkamy tu też specjalne filtry do usuwania tzw. mory, czyli interferencji rastra drukarskiego z pikselami bitmapy. Do komunikacji ze skanerem zazwyczaj wykorzystywany jest systemowy interfejs Twain, choć zdarzają się programy bez reszty dedykowane konkretnemu modelowi skanera. Bardziej rozbudowane pakiety profesjonalne zawierają rzecz jasna dorównujący programom “skanerowym” lub lepszy zestaw narzędzi do korekcji zdjęć. Jednak korekcja ta wykonywana jest zwykle już po zeskanowaniu, co czasem prowadzi do pogorszenia jakości obrazu. Większość aplikacji przeznaczonych dla amatorów wyposażona jest w procedury komunikacji z aparatami cyfrowymi, przy czym lista obsługiwanych modeli jest już całkiem spora. Programy profesjonalne korzystają w tym przypadku raczej z interfejsu Twain.

Info
Grupy dyskusyjne
Pytania i komentarze do artykułu:
#
Pytania techniczne do zagadnień poruszanych w tekście:
#
Literatura
Dan Margulis: Photoshop 5, korekcja i separacja – vademecum profesjonalisty, Helion, 1999
Internet
Polskie serwisy specjalizujące się w dziedzinie grafiki:http://www.pomoc.art.pl/, http://www.netmagia.dom.pl/mgfx/
Serwisy zagraniczne:http://the-internet-eye.com/, http://www.pcartist.com/, http://desktoppublishing.com/photoshop.html
Serwisy, udostępniające “wtyczki”:http://pluginhead.i-us.com/plugin.htm, http://registry.gimp.org/
W dziale Software | Programy graficzne znajduje się program Satori PhotoXL 2.29, 30-dniowa wersja demonstracyjna programu iGrafx Business Graphics oraz arkusz z wynikami testu
Więcej:bezcatnews