Jak Reksio z analfabetyzmem walczył

Dla szczęśliwych posiadaczy komputerów i dzieci, którzy pragną ze sobą połączyć te dwie przyjemności, firma Aidem Media przygotowała program ABC z Reksiem. Jest on skierowany do pięciolatków i stawia sobie za cel zapoznanie ich z alfabetem, który nasi milusińscy opanują dzięki licznym i urozmaiconym zabawom. Można przypuszczać, że autorzy mają nadzieję na wyeksportowanie swego dzieła do krajów anglosaskich. Tylko tym można wyjaśnić pominięcie w nauczaniu polskich liter. Józie i Jędrki będą niepocieszone.

Jak już mówi o tym tytuł, literki poznawać będziemy dzięki znanemu z kreskówki Reksiowi i jego przyjaciołom. Wykorzystanie bajkowych postaci jest bez wątpienia dodatkowym atutem aplikacji, czyni ją bowiem sympatyczniejszą dla dziecka. Sam program składa się z trzech części: systematycznej nauki całego alfabetu poprzez nabywanie umiejętności rozpoznawania kolejnych literek, encyklopedii znaków oraz pomagających utrwalić wiedzę gier.

Jedna z zabaw przypomina sławną grę sprzed lat – The Incredible Machine, nie zniechęci jednak zbyt wysokim poziomem trudności.

Zapowiadane na obwolucie pudełka trzysta zabaw pogrupowane jest w prawie dwadzieścia schematów, które powtarzają się przy kolejnych literach. Mamy więc proste, sześcioczęściowe puzzle, z których musimy ułożyć literkę, a także rebusy – w nich należy odnaleźć ukryte słowo. Spotkamy labirynt, w którym Reksio będzie szukał hasła. Natrafimy też na rysunki – należy je dokończyć, łącząc we właściwy sposób znaki alfabetu. Podczas klasycznego “wisielca” każda niepoprawna odpowiedź sprawia, że animowany skunks przybliża się o krok do Strusia Pędziwiatra. Zakończenie, zarówno w przypadku niepowodzenia, jak i sukcesu, rozśmieszy nie tylko pięciolatka. Są tu również rysunki, które należy pokolorować. Nie edukują one w zakresie alfabetu, ale z pewnością dostarczają malcom radości.

Nauka przebiega w wesołej atmosferze. Co również ważne, program nie karci za błędy, ale obficie nagradza dobre odpowiedzi. Gdy już nasza pociecha zapoznała się z alfabetem w stopniu pozwalającym rozpoznawać konkretne literki, czas zajrzeć do trzeciej części programu: gry, której akcja toczy się na podwórku Reksiowego domostwa. Pies ma do wypełnienia misję: musi uwolnić swego pana, który został porwany przez literkowego smoka. Sympatyczny czworonóg, aby uwolnić chłopca, musi zdobyć, znaleźć lub otrzymać cały alfabet.

Na zróżnicowane, ściśle powiązane ze sobą zabawy składa się m.in. wyławianie wędką przedmiotów z rzeki czy sprzedawanie towarów w sklepie, gdzie od czasu do czasu pojawiają się klienci, płacąc oczywiście literkami. Możemy też udać się do koguta-wynalazcy, u którego należy odpowiednio manipulować systemem magnesów, zapadni i wiatraków, składających się na skomplikowaną machinerię, tak aby utworzyć z liter nazwę przedmiotu. Od czasu do czasu zaglądają do bramy naszego podwórka tajemniczy wędrowcy, a my musimy odgadnąć, kim są. Ze znalezionych nasion możemy wyhodować w szklarni roślinę. W czasie pielęgnacji trzeba ją podlewać i odganiać szkodniki. Gdy już pojawią się kwiaty, wzywamy specjalnym gwizdkiem Panią Pszczół, która je zapyla. Dzięki temu zdobywamy kolejne znaki alfabetu. Ostatnią możliwość ich zebrania daje obrona kury przed atakującymi w trzech, coraz bardziej agresywnych falach lisami. W trzeciej odsłonie pojawia się dodatkowo skunks, którego w żadnym wypadku nie wolno zaczepiać, skutek może być bowiem bardzo nieprzyjemny.

Zabawy są zróżnicowane zarówno pod względem stopnia komplikacji, jak i wymaganych umiejętności. Program stara się również realizować zadanie wychowawcze nie tylko w aspekcie nauki alfabetu. Łowienie ryb wymaga cierpliwości i odrobiny zręczności. Podobnie rzecz ma się z uzyskiwaniem literek z nasionka – pielęgnacja roślin wymaga konsekwencji i zaangażowania uwagi.

Oceniając cały program, należy wystawić jego autorom szóstkę z plusem. Na szczególne uznanie zasługuje przyjazna grafika. Barwne ilustracje tworzą miły nastrój, a w przypadku programów skierowanych do dzieci jest to szczególnie ważne. Liczne i wymyślne zabawy nie pozwalają się nudzić, a zarazem dają możliwość przyjemnego przyswajania wiedzy. Program nie skupia się wyłącznie na nauce liter, ale stara się rozwijać również inne umiejętności. Jeśli dodamy do tego nader przystępną cenę, to może się okazać, że produkt ten będzie niezwykle pożądany w domach tych wszystkich, którzy pragną wykorzystać komputer do pomocy w lepszym rozwoju swojego dziecka.

ABC z Reksiem
Liczba CD:
Język: polski
Wymagania: PC Pentium, 16 MB RAM, napęd CD-ROM x2, Windows 9x/2000, ok. 36 MB na dysku
+ przyjazna, niestresująca atmosfera gry
+ sympatyczna oprawa graficzna
+ znane i lubiane postaci z kreskówek
+ liczne i zróżnicowane zabawy
– brak nauki polskich liter
Producent: Aidem Media, Gdańsk, tel./faks: (0-58) 552 88 25, e-mail: [email protected]
Cena: 59 zł
Więcej:bezcatnews