Skonwertuje wszystko

Podstawową formą zapisu cyf-rowego dźwięku w Windows są pliki WAV. A ponieważ systemy operacyjne Microsoftu dominują, taką samą pozycję wśród swoich konkurentów zdobył format WAV. Czy wobec tego jest sens tworzenia narzędzia służącego do konwersji plików dźwiękowych? WAV to format popularny, ale dla osób wykorzystujących komputer do tworzenia muzyki jest tylko jednym z wielu. Awave 6.2 to już kilkunasta wersja interesującego programu do konwersji i obróbki plików dźwiękowych. Aplikacja ta została zaprezentowana pod koniec roku 1993, a jej kolejne wersje, wzbogacane różnymi funkcjami, pojawiają się mniej więcej co kwartał. Główne przeznaczenie programu to konwersja plików dźwiękowych pomiędzy ponad 150 formatami. Oprócz pracy z pojedynczymi zbiorami oferowane są też funkcje konwersji ich dużej liczby za pomocą tzw. obróbki wsadowej. W ten sposób można zamienić zajmującą wiele miejsca kolekcję plików MOD na dużo bardziej “zwarty” format MIDI.

Awave umożliwia tworzenie własnych banków instrumentów, m.in. dla karty Sound Blaster Live!.

Aplikacja ma niespotykany w tego typu programach interfejs, podobny do Eksploratora Windows. Lewy panel zawiera drzewo z parametrami zbioru, a prawy listę znajdujących się tam dźwięków.

Bardzo interesująca jest możliwość edycji banków brzmień wykorzystywanych przez niektóre karty muzyczne. W przypadku zbiorów w formacie SoundFont 2.0 używanych przez kartę Sound Blaster Live! możliwości edycyjne są porównywalne z Vienna SoundFont Studio, oryginalnym programem firmy Creative. Dzięki umiejętności konwersji możliwa jest na przykład zmiana zestawu instrumentów z karty Live! na format akceptowalny przez syntezator Korg.

Awave pozwala też grać na żywo przy użyciu zewnętrznej klawiatury MIDI lub nawet klawiatury komputera z wykorzystaniem banku instrumentów w dowolnym formacie. Oznacza to, że aby skorzystać z brzmień opracowanych np. przez firmę Creative, nie trzeba dysponować nawet kartą dźwiękową tego producenta.

Aplikacja potrafi “wyciągać” z banków próbki i zapisywać je w postaci plików WAV. W ten sposób można stworzyć zestaw zawierający najlepsze instrumenty wybrane z kilku innych. Awave potrafi także “wyssać” ścieżkę dźwiękową z filmu w formacie MPG i zapisać ją w oddzielnym zbiorze.

Pliki dźwiękowe można obrabiać za pomocą dość prymitywnego wewnętrznego edytora audio. Ci, którym to narzędzie nie wystarczy, mogą “podczepić” do Awave dowolny program tego typu. Podobnie wygląda obsługa efektów specjalnych (pogłosu, echa) dostępnych jako wtyczki DirectX. Awave przekazuje im dane audio, a po obróbce powracają one do aplikacji już w przetworzonej postaci.

Jedną z najciekawszych funkcji opisywanego programu jest odtwarzanie plików MIDI przy wykorzystaniu funkcji DirectMusic z biblioteki DirectX 7.0. Nie jest wtedy potrzebny syntezator MIDI na karcie muzycznej – interfejs MIDI z DirectX wykorzystuje próbki podawane przez edytor. Funkcja ta pozwala również na “konwersję” pliku MIDI do formatu WAV. Ponieważ można do tego wykorzystać dowolny bank instrumentów, nawet na Sound Blasterze 16 uzyskamy brzmienie bardzo podobne do dowolnej karty dźwiękowej czy syntezatora MIDI! Wynikowy plik WAV możemy skompresować (zewnętrznym koderem) do formatu MP3. Awave odczytuje również pliki tego typu, zamieniając je wcześniej na format WAV. Niestety, algorytm dekompresji działa o wiele wolniej niż jego odpowiednik w popularnym WinAmpie.

Awave jest dość rozbudowany i wszechstronny, ale przy wykorzystywaniu go do innych zadań niż konwersja zbiorów dźwiękowych okazuje się zbyt skomplikowany w obsłudze.

Awave 6.2
Wymagania: PC 486; 8 MB RAM; Windows 9x/NT; ok. 1 MB na dysku
+ obsługa banków instrumentów
+ możliwość wydobywania z banków próbek
+ współpraca z zewnętrznymi edytorami audio
– skomplikowana obsługa
– niewielkie możliwości edycyjne
Producent: FMJ-Software, USA
http://www.fmjsoft.com/
Rejestracja: 90 USD
Na CHIP-CD w dziale Software | Nowe produkty znajduje się ograniczona funkcjonalnie 30-dniowa wersja programu Awave 6.2
Więcej:bezcatnews