Filmowe akrobacje

Spadające ceny cyfrowych kamer wideo i rosnąca wydajność komputerów są przyczyną wzrostu zainteresowania cyfrowymi systemami służącymi do liniowej obróbki filmów. Jednymi z tańszych kart do montażu materiałów wideo są urządzenia Video F/X 2000 NG-27 i Video Studio RT polskiej firmy HDP Electronics. Pierwszy zestaw jest systemem liniowym składającym się z modułu miksera, panelu audio i […]

Spadające ceny cyfrowych kamer wideo i rosnąca wydajność komputerów są przyczyną wzrostu zainteresowania cyfrowymi systemami służącymi do liniowej obróbki filmów. Jednymi z tańszych kart do montażu materiałów wideo są urządzenia Video F/X 2000 NG-27 i Video Studio RT polskiej firmy HDP Electronics.

Pierwszy zestaw jest systemem liniowym składającym się z modułu miksera, panelu audio i tunera telewizyjnego Zoltrix TV Max zawierającego złącza przeznaczone dla pierwszego magnetowidu i wejście antenowe. Funkcję modułu wyjściowego pełni montowana w złączu AGP karta graficzna z układem S3 Savage MX i gniazdami wyjściowymi, do których podłącza się magnetowid nagrywający. Dołączono także dodatkowy śledź z kompletem wejść wideo dla drugiego magnetowidu oraz trzy wejścia i jedno wyjście audio. Niestety, instalacja Video F/X 2000 wymaga usunięcia zainstalowanej w komputerze karty graficznej.

Do przeprowadzania montażu służy program Video Kreator 3.01. Ze względu na konieczność długotrwałego przewijania taśm źródłowych nie jest możliwe dowolne uszeregowanie scen i jednorazowe zapisanie materiału wynikowego. Na osi czasu operator umieszcza w trzech warstwach (dwóch uniwersalnych i tle) źród-ła wideo, grafiki oraz pliki AVI. Można definiować przejścia pomiędzy ścieżkami oraz miksować materiał wideo. Umożliwia to np. nałożenie grafiki lub napisów na film oraz tworzenie tzw. efektu blue box, czyli umieszczenie prezentera na tle grafiki komputerowej lub obrazu z magnetowidu. Na uwagę zasługuje bogata biblioteka przejść trójwymiarowych. Można je stosować nie tylko pomiędzy grafiką i materiałem filmowym, ale także między dwoma ruchomymi obrazami. Uzyskiwane efekty są wprost oszałamiające. Dzięki modułowi miksera uzyskuje się efekt „obraz w obrazie” – dowolne skalowanie i przemieszczanie filmów z dwóch źródeł.

Drugim trybem działania Video Kreatora jest tzw. mikser, przeznaczony do definiowania przejść pomiędzy obrazami wideo i wywoływania ich wprost z klawiatury. Ten sposób pracy nadaje się szczególnie do przeprowadzania najprostszego montażu oraz generowania efektów na obrazie wyświetlanym na żywo (np. w studiu telewizyjnym).

Dodatkowym atutem jest przeprowadzanie korekcji podstawy czasu. Dzięki temu likwidowane są błędy czasowe wynikające z nierównomierności przesuwu taśmy w magnetowidzie. Pozwala to także na pominięcie zabezpieczeń (na użytek domowy) materiałów zabezpieczonych systemem Macrovision stosowanym w technologii DVD. Dostępna jest także opcja zapisu nagrań na dysku twardym oraz przechwytywanie pojedynczych klatek.

Najbardziej zaawansowanym systemem montażu jest Video Studio RT , będący rozszerzoną wersją Video F/X 2000 NG-27, w którym funkcję modułu wejściowego pełni karta nieliniowego montażu Video ZIP (patrz: test porównawczy kart wideo, CHIP 12/99, s. 118). Urządzenie to wyposażone jest w komplet wejść i wyjść analogowych i zapisuje na dysku filmy w pełnej rozdzielczości PAL, poddając je kompresji wavelet. Nabywca Video Studio RT może korzystać z wszystkich zalet zestawów Video F/X 2000, Video ZIP oraz nowych funkcji, niedostępnych w żadnym z tych systemów. W stosunku do wersji Video ZIP istotnej zamianie uległo oprogramowanie. Do rejestracji nagrań służy aplikacja DigiLab 2.1, dołączana także do zestawu DVmax. Niestety, w tym przypadku nie można sterować magnetowidami analogowymi. Dostępny jest także zestaw rozszerzeń dla Adobe Premiere, umożliwiający nagrywanie i odtwarzanie filmów.

Unikatowe możliwości systemu Video Studio RT można wykorzystać w Video Kreatorze. Do funkcji niedostępnych w innych systemach montażu liniowego i nieliniowego należy m.in. nakładanie grafiki na filmy zapisane w plikach AVI (w czasie rzeczywistym)oraz miksowanie obrazu zapisanego w pliku z materiałem odtwarzanym z magnetowidu. Jedynym ograniczeniem jest brak możliwości miksowania pliku zapisanego wcześniej przez Video ZIP z sygnałem podawanym na jego wejście.

Oba analogowe systemy firmy HDP Electronics to urządzenia o dużych możliwościach, charakteryzujące się atrakcyjną ceną. Doskonale nadają się one do większości zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.