Godzina zemsty

Niezagrożona - wydawałoby się - pozycja rynkowa Nvidii może zostać w najbliższym czasie poważnie nadszarpnięta. Konkurencja (dla procesorów graficznych z serii GeForce) wyszła z uśpienia i pełną parą atakuje sztandarowy produkt Nvidii - GeForce 2 GTS. W CHIP Lab przetestowaliśmy najnowsze karty graficzne firm 3dfx i ATI Technologies. O ostatnim procesorze 3D firmy 3dfx było […]

Niezagrożona – wydawałoby się – pozycja rynkowa Nvidii może zostać w najbliższym czasie poważnie nadszarpnięta. Konkurencja (dla procesorów graficznych z serii GeForce) wyszła z uśpienia i pełną parą atakuje sztandarowy produkt Nvidii – GeForce 2 GTS. W CHIP Lab przetestowaliśmy najnowsze karty graficzne firm 3dfx i ATI Technologies.

O ostatnim procesorze 3D firmy 3dfx było głośno już od prawie roku, kiedy ujawniona została jego specyfikacja. VSA-100 (Voodoo Scalable Architecture), znany początkowo pod nazwą kodową Napalm, miał być odpowiedzią 3dfx na pierwszy z procesorów Nvidii wspierających operacje T&L – GeForce 256. Niestety, najprawdopodobniej w związku z problemami technicznymi premiera VSA-100 była stopniowo przesuwana aż do początku wakacji. Główną innowacją wprowadzoną w VSA-100 jest obsługa tzw. T-bufora, czyli bufora akumulacyjnego.

Mechanizm działania tej techniki polega na łączeniu kompletnej sceny 3D z drobnych, wygenerowanych fragmentów obrazu. Dzięki T-buforowi można uzyskać wiele ciekawych efektów graficznych, a najważniejszym z nich jest pełnoekranowy anty-aliasing oraz inne dodatkowe efekty, takie jak głębia ostrości. Oczywiście wykorzystanie bufora akumulacyjnego powoduje najczęściej zmniejszenie wydajności całego procesu renderingu.

Kilka procesorów VSA-100 umieszczonych na jednej karcie graficznej może współpracować ze sobą w znanym z akceleratorów Voodoo2 trybie SLI (Scan Line Interleave). W tym trybie każda jednostka obliczeniowa zajmuje się generowaniem tylko części linii, z których budowany jest obraz. W przypadku testowanej karty Voodoo5 5500, wyposażonej w dwa procesory VSA-100, każdy układ renderuje linie parzyste lub nieparzyste. Napalm oferuje również własny schemat kompresji tekstur – FXT1. VSA-100 może pracować w trybie AGP 4×, jednak – niestety – bez trybu „execute”, dzięki któremu karta graficzna może przechowywać tekstury w głównej pamięci komputera. W stosunku do Voodoo3 zwiększono maksymalny rozmiar obsługiwanych tekstur – do ogólnie przyjętego formatu 2048×2048. Projektanci VSA-100 nie zaimplementowali w swoim procesorze zdobywającej popularność techniki T&L, dzięki której CPU komputera może zostać odciążony z większości obliczeń niezbędnych do zbudowania sceny 3D. Napalm generuje za to obraz 3D w 32-bitowej rozdzielczości i z wykorzystaniem 32-bitowych tekstur.

Dostarczona do testów karta 3dfx Voodoo5 5500 wyposażona została w dwa procesory VSA–100 i pamięć SDRAM o pojemności 64 MB, dzielonej pomiędzy obie jednostki obliczeniowe. Oznacza to, że każdy procesor ma do swojej dyspozycji jedynie 32 MB. Tekstury wykorzystywane przez oba układy muszą więc zostać zdublowane w obszarach pamięci przydzielonej każdej kości. Voodoo5 5500 zapewnia fillrate rzędu 667 megatekseli/s (mniej niż jednoprocesorowy GeForce 2 GTS – 1600 megatekseli/s), a oba procesory karty i jej pamięć taktowane są częstotliwością 166 MHz.

O możliwościach nowego procesora ATI Radeon pisaliśmy szerzej w jednym z poprzednich wydań (CHIP 6/2000, s. 46). W dużym skrócie należy wspomnieć, że w najnowszym układzie ATI zaimplementował bardzo wiele nowinek technicznych, często niespotykanych w konkurencyjnych procesorach 3D. Najważniejszą innowacją jest wprowadzenie pełnego T&L, dzięki któremu nawet bardzo szczegółowe obiekty 3D nie będą pochłaniały mocy obliczeniowej CPU komputera. Radeon obsługuje metody mapowania wypukłości – bump mapping (patrz: CHIP 10/1999, s. 134), embossing, Dot 3 oraz dodatkowo chyba najbardziej spektakularny EMBM. ATI zaimplementował również szereg metod mapowania środowiska: sferyczną i kubiczną oraz pośrednią – paraboidalną. Procesor może również wykonać morfing geometrii oraz posłużyć się teksturami trójwymiarowymi.

Do testów otrzymaliśmy prototypowy model Radeona – wyposażony w 64 MB pamięci typu DDR SDRAM oraz komplet złączy ViVo (video-in, video-out), dzięki którym można przechwytywać obraz wideo, a nawet podłączyć kartę do telewizora. Docelowo model ten ma być wyposażony w pamięć typu DDR o dwukrotnie wyższej częstotliwości taktowania. Dlatego przedstawione wyniki są zapewne niższe, niż można się spodziewać po ich ostatecznej wersji.

Wydajność obu opisanych kart jest niższa od przetestowanych wcześniej urządzeń z procesorem GeForce 2 GTS. To jednak jeszcze nie oznacza, że karty te są gorsze. Wydajność Radeona w większości testów przewyższa możliwości szybkościowe starszego GeForce’a 256. Warto podkreślić, że w teście Quake III Radeon uzyskiwał zbliżone wyniki niezależnie od głębi kolorów oraz rozdzielczości tekstur, podczas gdy wydajność GeForce’a 256 wyraźnie spada po przejściu na paletę 32-bitową. W rozdzielczościach 32-bitowych w trybie Direct3D w teście 3Dmark 2000, wykorzystującym T&L, wydajność Radeona przewyższa nawet osiągi GTS-ów. Z pakietem zaimplementowanych funkcji, do którego zalicza się również znacznie lepsze wsparcie dla dekompresji DVD oraz obsługa telewizji wysokiej rozdzielczości HDTV, Radeon jest bardzo poważnym konkurentem dla GeForce’a 2 GTS, pozostawiając w tyle GeForce’a 256.

Pozycja karty Voodoo5 5500 jest nieco słabsza. Premiera procesora VSA-100 jest spóźniona co najmniej o pół roku. Gdyby Voodoo5 5500 pojawiła się w zaplanowanym terminie, z pewnością byłby godnym konkurentem dla kart GeForce 256. Obecnie może zyskać uznanie jedynie najwierniejszych fanów Voodoo. Chociaż we wszystkich testach V5-5500 wypada słabiej od Radeona i GTS oraz nieco słabiej od GeForce’a 256, dzięki funkcji FSAA (full scene anty-aliasing) karta może znaleźć wielu odbiorców wśród miłośników gier wykorzystujących środowisko Glide. Choć można by sądzić, że Glide opracowany kilka lat temu jeszcze na potrzeby pierwszego akceleratora Voodoo Graphics szybko przejdzie do historii, wciąż powstają nowe gry wykorzystujące ten pakiet graficzny – np. Deus Ex lub Diablo II.

Voodoo5 5500
Procesory: 2 × 3dfx VSA-100
Magistrala: AGP 4x
Pamięć: 64 MB SDRAM (6 ns)
Częstotliwość procesora/pamięci: 166/166 MHz
Częstotliwość RAMDAC: 350 MHz
Maks. odświeżanie: 160 MHz
Maks. rozdzielczość: 2048×1536, 32 bity, 75 Hz
Gwarancja: 10 lat
Cena: ok. 1400 zł
+ pełnoekranowy anty-aliasing
– przeciętna wydajność
Producent: 3dfx, USA
http://www.3dfx.com/
Dostarczył: AB S.A., Wrocław
tel.: (0-71) 324 05 00, faks: 324 05 28
[email protected], http://www.ab.pl/

ATI Radeon 64 ViVo
Procesory: ATI Radeon
Magistrala: AGP 4x
Pamięć: 64 MB DDR SDRAM (5,5 ns)
Częstotliwość procesora/pamięci: 183/183 MHz
Częstotliwość RAMDAC: 350 MHz
Maks. odświeżanie: 200 MHz
Maks. rozdzielczość: 2048×1536, 32 bity, 75 Hz
Gwarancja: 5 lat
Cena: ok. 1600 zł
+ sprzętowy T&L
+ wejścia/wyjścia wideo
+ sprzętowa dekompresja MPEG-2
Producent: ATI, Kanada
http://www.atitech.com/
Dostarczył: Veracomp, Kraków
tel.: (0-12) 421 98 73, faks: 422 23 52
[email protected]
http://www.veracomp.com.pl/
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.