Pojedynek na piksele

Cyfrowe aparaty fotograficzne, pomimo że wciąż są znacznie droższe od klasycznych konstrukcji, znajdują coraz więcej nabywców. Dzieje się tak głównie dlatego, że nowe modele zaczęły dorównywać pod względem parametrów technicznych nie tylko popularnym kompaktom, ale również średniej klasy aparatom wykorzystującym filmy małoobrazkowe.

Dwa przetestowane w redakcyjnym laboratorium cyfraki – Casio QV-3000EX/Ir oraz

Toshiba PDR-M70 — spełniają właśnie takie “półprofesjonalne” wymagania użytkowników. Oba urządzenia przystosowano do wykonywania zdjęć w rozdzielczości 2048×1536 lub 1024×768 punktów. Rejestrowane obrazy poddawane są kompresji JPEG w jednym z trzech trybów jakość/objętość. Aparaty wyposażone są w obiektywy ze zmienną ogniskową, charakteryzują się trzykrotnym zbliżeniem optycznym i dwukrotnym zoomem cyfrowym. W trybie makro minimalna odległość obiektywu od fotografowanego obiektu wynosi 9 cm (Casio) lub 6 cm (Toshiba). Jako nośnik danych w aparacie PDR–M70 wykorzystano karty pamięci SmartMedia. W zestawie nabywca otrzymuje jeden nośnik 16 MB, mieszczący od 13 do około 170 zdjęć w zależności od rozdzielczości i stopnia kompresji. Konstrukcja Casio przystosowana została do obsługi modułów CompactFlash, w tym także dysków twardych IBM Microdrive. Niestety, standardowym wyposażeniem jest nośnik o pojemności zaledwie 8 MB, co pozwala na rejestrację od 6 do 55 obrazów.

Aparaty Casio i Toshiba przystosowane są do pracy w wielu trybach: przewidziano m.in. funkcję automatyki czasu (użytkownik decyduje o stopniu otwarcia przysłony, a aparat dobiera czas otwarcia migawki), przysłony (użytkownik decyduje o czasie otwarcia migawki) oraz tryb manualny, pozwalający fotografującemu przejąć całkowitą kontrolę nad parametrami naświetlania. Dostępna jest także opcja wykonywania serii 8 zdjęć z prędkością 1,2 kl./s (Toshiba) lub 3 z szybkością 2 kl./s (Casio). Do ciekawych funkcji QV–3000EX/Ir należy wykrywanie przekrzywienia aparatu i automatyczne kadrowanie obrazów.

Oba urządzenia przystosowane zostały do rejestracji krótkich filmów w formacie AVI. Pod tym względem większe możliwości ma PDR-M70 – nagrania rejestrowane mogą być w rozdzielczości 320×240 lub 160×120 punktów w jednym z trzech typów kompresji. Maksymalny rozmiar filmu wynosi 16 MB i w zależności od trybu pracy może zawierać od 60 do 300 sekund materiału wideo. Obrazowi towarzyszy dźwięk (16 bitów, 8 kHz). Aparat może także zostać wykorzystany jako tradycyjny dyktafon – rejestracja ścieżki audio odbywa się aż do wyczerpania pojemności karty pamięci. Dołączony w zestawie nośnik SmartMedia 16 MB pozwala nagrać prawie 60 minut dźwięku. Toshiba wyposażona została też w gniazdko słuchawkowe minijack. W przypadku urządzenia Casio filmy rejestrowane są zawsze w rozdzielczości 320×240 pikseli. Standardowe nagranie liczyć może do 30 s. Dostępny jest także tryb alternatywny, pozwalający na zapisanie ostatnich 10 s z dowolnie długo trwającego nagrania.

Dla nieco mniej wymagających użytkowników przeznaczony jest trzeci z przetestowanych aparatów: AGFA ePhoto CL30 Clik!. Urządzenie zawiera stałoogniskowy 43-milimetrowy obiektyw i matrycę CCD zbudowaną niemal z miliona punktów. Maksymalna rozdzielczość optyczna rejestrowanych zdjęć to 1152×864 piksele. Dzięki wbudowanemu w aparat systemowi Agfa PhotoWise może ona zostać programowo zwiększona do 1440×1080 punktów. Aparat wyposażony jest także w dwukrotne zbliżenie cyfrowe. Niestety, jego wykorzystanie jest możliwe tylko w najniższej obsługiwanej rozdzielczości (640×480 punktów). Podstawową zaletą aparatu jest zastosowanie w nim wygodnych, magnetycznych nośników danych Iomega Click! o pojemności 40 MB. Jedna karta mieści około 60 zdjęć w najwyższej rozdzielczości (300 w najniższej).

Spośród trzech przetestowanych aparatów najwyższą jakością wykonywanych zdjęć charakteryzowało się Casio QV–3000UX/Ir. Zdjęcia były prawidłowo naświetlone i ostre. Niemal identyczną ocenę jakości otrzymała konstrukcja Toshiby. Wpływ na gorsze noty miała nieco niższa ostrość rejestrowanych obrazów. Wadą PDR-M70 jest niezbyt precyzyjnie działający w trybie makro (jedynie podczas fotografowania płaskich powierzchni) układ autofocus. Słabsza ocena zdjęć rejestrowanych przez Agfę CL30 Click! wynika zaś z “ziarnistości” fotografii. Zastrzeżenia może budzić także układ doboru ekspozycji – kontrastowe sceny (np. jasne chmury nad ciemniejszym budynkiem) są często niedoświetlane.

Do wymiany danych z PC wszystkie aparaty wykorzystują złącza USB. Casio dodatkowo komunikować się może z komputerem poprzez łącze szeregowe. Dostęp do danych odbywa się zawsze tak jak do zwykłego folderu lub za pomocą sterownika TWAIN (z wyjątkiem QV–3000EX/Ir). Transmisja przebiegała najszybciej w przypadku aparatu PDR-M70 – dane kopiowane były z prędkością niemal 400 kB/s. W przypadku dwu pozostałych urządzeń kopiowanie zdjęć odbywało się dwukrotnie (Casio) lub czterokrotnie (Agfa) wolniej. Aparaty wyposażone zostały także w wyjścia telewizyjne, a Casio QV-3000EX/Ir również w port podczerwieni zgodny ze specyfikacją IrDA i IrTran-P, pozwalający na szybką komunikację pomiędzy aparatami cyfrowymi i drukarkami.

Toshiba zasilana jest z własnego, nietypowego akumulatora o pojemności 1100 mAh. W przypadku urządzeń Casio i Agfa wykorzystano cztery akumulatorki niklowo-wodorkowe o pojemności 1600 mAh. Ciekawych wyników dostarczył test czasu pracy urządzeń na bateriach. Najdłuższym czasem pracy charakteryzował się QV–3000EX/Ir, wykonując 78 zdjęć z włączoną lampą błyskową i wyświetlaczem LCD. Choć PDR-M70 zarejestrował tylko 49 ujęć, to biorąc pod uwagę znacznie niższą pojemność akumulatora, dowodzi to efektywniejszego wykorzystania energii. Stosunkowo dużym poborem prądu charakteryzuje się także Agfa – energia zgromadzona w czterech akumulatorkach uległa wyczerpaniu po naświetleniu 57 klatek.

Casio QV-3000EX/Ir oraz Toshiba PDR-M70 to jedne z najbardziej zaawansowanych cyfrowych aparatów dostępnych na rynku. Niestety, bardzo wysoki koszt zniechęci zapewne wielu użytkowników do ich zakupu. Agfa CL30 Clik!, choć nie jest aparatem tak zaawansowanym technologicznie, ze względu na umiarkowaną cenę może okazać się udaną inwestycją dla wielu fotoamatorów.

ePhoto CL30 Clik!
Format zdjęć: 1152×864
Ogniskowa: 43,44 mm, zoom cyfrowy 2×
Przysłona: 2,8-8,0
Migawka: 1/700-1/30 s
Czułość ISO: 100
Pamięć: dyskietki Clik!
Wyświetlacz: kolorowy LCD 1,8″
Matryca CCD: 995 328 punktów
Wyjścia: USB, telewizyjne (wideo)
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 2685 zł, zasilacz 86 zł, kable połączeniowe 86 zł
+ łatwa obsługa
+ pojemne i stosunkowo tanie nośniki Iomega Click!
– duży pobór prądu
Producent: Agfa, Belgia
http://www.agfa.com/
Dostarczył: Agfa Polska, Warszawa
tel.: 0-800 120 042, faks: 831 73 79
e-mail: [email protected]
http://www.agfa.com.pl/

PDR-M70
Format zdjęć: 2048×1536
Ogniskowa: 35-105 mm
Przysłona: 2,0-2,5
Migawka: 1/1000-8,0 s
Czułość ISO: 100, 200, 400
Pamięć: karty SmartMedia
Wyświetlacz: kolorowy LCD 1,8″
Matryca CCD: 3,37 mln punktów
Wyjścia: USB, słuchawkowe, telewizyjne (wideo)
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 6590 zł
+ bardzo dobra jakość zdjęć
+ szybka komunikacja z PC
+ efektywne wykorzystanie energii
+ praca jako dyktafon
– wysoka cena
Producent: Toshiba, Japonia
http://www.toshiba.com/
Dostarczył: TBM, Warszawa
tel.: (0-22) 536 06 46, faks: 635 58 25
e-mail: [email protected]
http://www.tbm.com.pl/

QV-3000EX/lr
Format zdjęć: 2048×1536
Ogniskowa: 33-100 mm
Przysłona: 2,0-8,0
Migawka: 1/1000-2,0 s
Czułość ISO: b.d.
Pamięć: karty CompactFlash
Wyświetlacz: kolorowy LCD 1,8″
Matryca CCD: 3,34 mln punktów
Złącza: USB, szeregowe (COM), podczerwieni IrDA/IrTran-P telewizyjne (wideo)
Gwarancja: 12 miesięcy
Cena: 4990 zł, zasilacz 96 zł
+ bardzo dobra jakość zdjęć
+ długi czas pracy na bateriach
+ obsługa dysków IBM Microdrive
– wysoka cena
Producent: Casio, Japonia
http://www.casio.com/
Dostarczył: ZIBI, Warszawa
tel.: (0-22) 610 05 51, faks: 673 10 11
e-mail: [email protected]
http://www.zibi.com.pl/
Więcej:bezcatnews