Coś więcej niż zwykły pecet

Użytkownicy kamer wideo po początkowym zachwycie możliwościami swych kamkoderów spostrzegają, że zarejestrowane filmy są zazwyczaj chaotyczne oraz zawierają szereg nieudanych scen. Aby nadać im bardziej profesjonalny szlif, konieczne jest poddanie ich procesowi montażu. Do niedawna niezbędny do tego sprzęt z trudem mieścił się w jednym pomieszczeniu, a na jego zakup mogły pozwolić sobie tylko studia […]

Użytkownicy kamer wideo po początkowym zachwycie możliwościami swych kamkoderów spostrzegają, że zarejestrowane filmy są zazwyczaj chaotyczne oraz zawierają szereg nieudanych scen. Aby nadać im bardziej profesjonalny szlif, konieczne jest poddanie ich procesowi montażu.

Do niedawna niezbędny do tego sprzęt z trudem mieścił się w jednym pomieszczeniu, a na jego zakup mogły pozwolić sobie tylko studia telewizyjne. Rosnąca wydajność komputerów osobistych oraz coraz większa pojemność dysków twardych spowodowały, że każdy średnio zamożny wideoamator może zmontować swoje filmy na własnym pececie. Poprawne skonfigurowanie komputera mającego służyć do edycji wideo nie jest jednak proste. Konieczny jest nie tylko zakup odpowiedniej karty rozszerzającej, ale także optymalny dobór dysku twardego, ilości pamięci czy karty graficznej. Specjalnie dla użytkowników pragnących otrzymać gotowe stanowisko edycji wideo firmy KSK i Optimus przygotowały serię stacji roboczych Graphics Video Station. Nabywca zestawu otrzymuje komputer wraz z wybraną kartą do edycji wideo produkcji Pinnacle Systems oraz zainstalowanym kompletem niezbędnego oprogramowania.

Do laboratorium dostarczony został jeden z bardziej zaawansowanych komputerów, wyposażony w kartę montażową Pinnacle DV500. Urządzenie przystosowano do współpracy zarówno z magnetowidami analogowymi, jak i cyfrowymi. Sercem karty jest sprzętowy kodek C-Cube DVxpress MX–25, przeprowadzający w czasie rzeczywistym kompresję jednego strumienia lub dekompresję dwóch strumieni obrazu i dźwięku w standardzie Digital Video (kompresja 5:1, ok. 3,2 MB/s – patrz: CHIP 12/99, s. 124). Nagrania pomiędzy komputerem a magnetowidami DV przenoszone są w sposób cyfrowy, bez wykonywania dodatkowej rekompresji, jak ma to miejsce w przypadku urządzeń analogowych. Podczas montażu przebudowie podlegają jedynie fragmenty zmodyfikowane, co zapewnia utrzymanie wysokiej jakości materiału podczas jego edycji. DV500 przystosowana została także do rejestracji filmów ze źródeł analogowych, które przed zapisaniem na dysku poddawane są kompresji DV. Tak zarejestrowane nagrania charakteryzują się takim samym formatem zapisu jak te pochodzące z urządzeń cyfrowych. Po przeprowadzeniu montażu gotowy materiał filmowy może zostać nagrany na magnetowidzie w standardzie VHS i S-VHS lub cyfrowym DV. Na śledziu karty umieszczono dwa gniazda IEEE-1394 służące do wymiany danych z urządzeniami DV oraz złącze dla tzw. break-out boksa, czyli zewnętrznego modułu zawierającego złącza analogowe. Dołączony do zestawu panel ma wejścia/wyjścia obrazu (kompozytowe i w standardzie S-Video) oraz dźwięku – RCA (cinch).

Wpływ na szybkość i efektywność edycji nagrań ma nie tylko karta wideo, ale także wydajność pozostałych elementów komputera. Stacja Optimus wyposażona została w procesor Intel Pentium III 550 MHz i płytę główną Asus P2B-LS zawierającą wbudowany kontroler Ultra-2 Wide SCSI (Adaptec AIC-7890). Do przechowywania danych wykorzystany został dysk twardy IBM Ultrastar 18LZX 9,1 GB. Dysk SCSI ma zasadniczy wpływ na podniesienie wydajności systemu – urządzenia tego rodzaju nie tylko zapewniają wysoką prędkość transmisji, ale także nie obciążają procesora komputera. Choć podsystem dyskowy charakteryzuje się wystarczającą wydajnością, zbyt mała może okazać się jego pojemność. Biorąc pod uwagę to, że minuta filmu zapisanego w standardzie DV zajmuje 220 MB, w celu montażu dłuższych filmów warto rozważyć zakup dodatkowego, większego dysku twardego. Niedostateczna może okazać się także ilość zainstalowanej pamięci RAM – choć testowany zestaw zawiera 128 MB RAM-u z korekcją błędów ECC, jest to minimalna wielkość pamięci zalecana przez producenta karty do pracy w środowisku Windows 98.

Stacja dostarczana jest klientowi wraz z zainstalowanym kompletem oprogramowania. Podstawową aplikacją służącą do edycji nagrań jest Adobe Premiere 5.1 Real Time, wspomagana zestawem rozszerzeń Pinnacle Instant Video RT. Dostępne są także: program Minerva Impression 2.02 służący do masteringu płyt DVD i Video- -CD oraz oprogramowanie Sonic Foundry ACID Music (przygotowywanie ścieżek dźwiękowych), Pinnacle TitleDeko (tworzenie napisów), FX Copper 3D, Free-FX, Video SpiceRack (generacja dwu- i trójwymiarowych przejść w Adobe Premiere).

Jedną z funkcji oprogramowania Instant Video RT jest sterowanie cyfrowymi magnetowidami DV poprzez łącze IEEE-1394, umożliwiające precyzyjne przenoszenie nagrań pomiędzy komputerem i kasetą z użyciem kodów czasowych. Zapisywane pliki AVI są zgodne ze specyfikacją OpenDML, co pozwala teoretycznie na rejestrację jednego pliku o długości do 12 TB. Tworzenie tak długich nagrań jest możliwe np. na komputerach pracujących w środowisku Windows 2000 i NT z systemem plików NTFS. Windows 98 zainstalowany na testowanej stacji roboczej umożliwia zapis pojedynczego klipu o maksymalnej objętości 3,9 GB (ok. 20 minut filmu).

Podczas edycji nagrań w środowisku aplikacji Premiere możliwe jest wygodne obserwowanie montowanego materiału np. na ekranie telewizora. Niestety, w danym momencie korzystać można tylko z jednego rodzaju wyjść: analogowych albo cyfrowych. Przełączenie aktywnych wyjść wymaga zamknięcia i ponownego otwarcia przygotowywanego projektu. Dzięki Instant Video RT czynność ta przebiega automatycznie. Jednym z najważniejszych atutów DV500 jest generacja szerokiej gamy efektów wideo (przejścia dwuwymiarowe, dodawanie napisów, filtrów) w czasie rzeczywistym, bez potrzeby czasochłonnej przebudowy materiału. Niewielkim ograniczeniem jest możliwość używania tylko jednego efektu w danym momencie nagrania. Wprowadzenie kilku modyfikacji w tym samym fragmencie filmu wymaga przeprowadzenia renderingu sceny. Należy także pamiętać, że tworzenie efektów w czasie rzeczywistym jest możliwe tylko podczas wykorzystywania wyjść analogowych.

Do wykonania modyfikacji filmu konieczna jest jego dekompresja. Choć sprzętowy kodek DVxpress MX-25 przeprowadza ten proces dla dwóch strumieni obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym, nie został on jednak przystosowany do jednoczesnego kodowania zmodyfikowanego obrazu z powrotem do formatu DV. W codziennej pracy ograniczenie to nie stanowi problemu – montażu całego nagrania należy dokonać, używając wyjść analogowych. Jeżeli gotowy materiał ma zostać nagrany na magnetowidzie DV, to po zakończeniu procesu edycji trzeba aktywować wyjścia cyfrowe i przeprowadzić jednorazowy rendering filmu. Rozszerzenie Instant Video RT wpływa na istotne skrócenie tego procesu – przebudowie poddawane są jedynie zmodyfikowane fragmenty filmu. Dzięki temu np. dodanie przejścia trwającego 1 s trwa ok. 9 s. Urywki zawierające napisy i filtry są przygotowywane ok. 5-7 razy dłużej niż rzeczywisty czas ich trwania.

Dla wielu użytkowników użyteczna okaże się aplikacja Minerva Impression 2.02, służąca do masteringu płyt VideoCD i DVD, która potrafi dodać szereg różnorodnych menu sterujących odtwarzaniem filmu – np. wyborem alternatywnych scen. Choć dostarczana wersja charakteryzuje się kilkoma ograniczeniami (m.in. można wprowadzić tylko jedno menu DVD), należy pamiętać, że pełne wersje podobnych aplikacji są sprzedawane w cenie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych.

Stacja Optimus Video Station GD 730 to udane połączenie wydajnego komputera z wysokiej klasy kartą wideo. Co prawda, pewnym mankamentem może się okazać zbyt mały dysk twardy. Jednak testowany zestaw powinien spełnić wszystkie wymagania większości użytkowników zamierzających montować we własnym zakresie amatorskie filmy wideo.

Optimus Video Station GD 730
Procesor: Pentium III 550 MHz
Płyta główna: Asus P2B-LS
Pamięć: 128 MB ECC SDRAM
Karta graficzna:
Elsa Erazor III Pro 32 MB
Pamięć masowa: HDD IBM DMVS 18LZX 9,1 GB SCSI,
CD-ROMLG CDR-8482B 48x, FDD 1,44 MB
Karta dźwiękowa: Creative SB 128
Karta wideo: Pinnacle Systems DV 500
Wyjścia/wejścia na karcie wideo: IEEE 1394, S-Video, kompozytowe, audio RCA (cinch)
Standard kompresji nagrań: DV-25
Kodek wideo: C-Cube DVxpress MX-25 (sprzętowy)
System operacyjny: Windows 98 PL (wydanie drugie)
Gwarancja: 3 lata na miejscu u klienta
Cena: 12 000 zł
+ wysokiej klasy karta wideo
+ bogate oprogramowanie
– mała pojemność dysku twardego
Dostarczył: KSK Dystrybucja, Katowice
tel.: (0-32) 251 69 59, faks: 759 17 13
e-mail: [email protected]
http://www.dystrybucja.ksk.com.pl/
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.