Cyberelementarze

Zmienia się system szkolnictwa, a mądre głowy, starając się nadążyć za duchem czasu, wprowadzają do szkół podstawowych, gimnazjów i liceów przedmioty związane z "kulturą informacyjną". To w zasadzie początki ery informacji w szkolnictwie. Niejednokrotnie może się zdarzyć, że dzieci, ucząc się elementów informatyki, będą wiedziały więcej, niż jest w podręczniku. I nie będzie to nic […]

Zmienia się system szkolnictwa, a mądre głowy, starając się nadążyć za duchem czasu, wprowadzają do szkół podstawowych, gimnazjów i liceów przedmioty związane z „kulturą informacyjną”. To w zasadzie początki ery informacji w szkolnictwie. Niejednokrotnie może się zdarzyć, że dzieci, ucząc się elementów informatyki, będą wiedziały więcej, niż jest w podręczniku. I nie będzie to nic nadzwyczajnego, gdyż w wielu domach komputer stał się przedmiotem codziennego użytku – takim samym jak odkurzacz czy sokowirówka. Jeśli zaś zakup peceta dla 7- czy 10-letniego dziecka leży w sferze najbliższych planów, warto zastanowić się nad odpowiednim pokierowaniem młodego, chłonnego umysłu, aby nie nasiąkł agresją płynącą z wielu gier czy obscenicznymi treściami zawartymi na niektórych stronach WWW.

Żeby dziecko mogło zostać członkiem Wielkiej Rady Akademii Komputeresa, musi bezbłędnie rozwiązać zestaw krzyżówek i rebusów.

W początkowym okresie edukacji komputerowej ważne wydaje się wykształcenie u dziecka odpowiednich zachowań, za pomocą których mały człowiek sam będzie w stanie dokonać wyboru właściwych dla niego treści i racjonować sobie czas spędzony przed monitorem. W realizacji nie tylko tego celu mogą pomóc dwa niezależne programy Optimusa Pascala, które z racji swojego podobieństwa czy przynależności do tej samej rodziny aplikacji postanowiliśmy opisać razem. Zarówno w Moich pierwszych spotkaniach z komputerem, jak i Moim pierwszym żeglowaniu w Internecie dzieciom wpajane są zdrowe zasady korzystania z dobrodziejstw komputera i Internetu (netykieta).

Taka strona edukacji to – rzecz jasna – nie jedyny wymiar opisywanych programów. Zapoznają one przede wszystkim z komputerem i jego podzespołami, tłumaczą działanie niektórych elementów, wyjaśniają terminologię, bez pośrednictwa której trudno byłoby poznać tajniki Internetu czy domowego PC-ta.

Obydwa produkty dysponują słownikami i indeksami haseł, dzięki którym – w przypadku niezrozumienia lub zapomnienia jakiegoś pojęcia czy zagadnienia – zostanie ono wyjaśnione. Moje pierwsze spotkanie z komputerem cechuje duża liczba animacji, co znacznie podnosi walor „zabawowy” aplikacji. A program traktujący o Sieci zaopatrzono w niezwykle przydatny notes, który zawiera m.in.: wybór ciekawych miejsc w Sieci, skróty zwrotów i wyrażeń (np. GG – „gotta go”, muszę iść), niemały zbiór emotikonów, dobre rady dla rodziców i nauczycieli oraz spis rzeczy potrzebnych do połączenia się z Internetem.

Program oswajający dziecię z komputerem ma postać księgi z zakładkami, które reprezentują poszczególne tematy, poruszane w aplikacji. Są to m.in. urządzenia peryferyjne, system operacyjny, sieć komputerowa, edytor, program graficzny czy multimedia.

Obydwie aplikacje umożliwiają sprawdzenie przyswojonych wiadomości. W przypadku „żeglowania w Internecie” jest to test wyboru, na który składa się jedynie 50 pytań, w „spotkaniach z komputerem” zaś – dwuczęściowy test: praktyczny (kopiowanie plików, zakładanie folderów, obsługa edytora i programu graficznego etc.) oraz teoretyczny (rebusy i krzyżówki). O ile odpowiadaniu na wszystkie pytania w „żeglowaniu w Internecie” nie towarzyszy specjalna oprawa, o tyle po bezbłędnym rozwiązaniu wszystkich krzyżówek i rebusów w „spotkaniu z komputerem” dziecko składa przysięgę, a następnie zostaje przyjęte w szeregi Wielkiej Rady Akademii Komputeresa. Jako że treść przysięgi wydaje się bardzo sensowna („Nie będę formatował dysku”, „Nie będę siedział przy komputerze dłużej niż pół godziny”, „Nie będę otwierał nie sprawdzonych załączników do poczty”), pozostaje mieć nadzieję, że posiadanie komputera w domu nie stanie się zmorą ani dla rodziców, ani dla latorośli…

Moje pierwsze spotkanie z komputerem, Moje pierwsze żeglowanie w Internecie
Liczba CD: 1 (każdy program)
Język: polski
Wymagania: PC Pentium 133 MHz, 32 MB RAM, napęd CD-ROM 8x, Windows 9x, ok. 5 MB na dysku
+ estetyczna szata graficzna obydwu programów
+ odpowiednie do wieku opracowanie tematów
– brak możliwości wyświetlenia treści polecenia w czasie rozwiązywania zadania bez skasowania dotychczas wykonanych operacji (Moje pierwsze spotkanie z komputerem)
– stała rozdzielczość
Producent: Optimus Pascal,
Bielsko-Biała
tel.: (0-33) 811 75 71
faks: 812 31 41
e-mail: [email protected]
http://www.opm.pl/
Cena: 69 zł (każdy program)
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.