Nowa dynastia

Opublikowanie szczegółów 64-bitowej architektury nowego procesora AMD rozpoczęło kolejną rundę walki o prymat na rynku jednostek centralnych. Wymiana ciosów zapowiada się niezwykle interesująco, tym bardziej że AMD zdecydował się na inną niż Intel koncepcję rozbudowy CPU. Architektura x86-64 to logiczne rozszerzenie platformy x86-32, używanej przez wszystkie pecety, na których pracuje Windows. Firma AMD postąpiła podobnie […]

Opublikowanie szczegółów 64-bitowej architektury nowego procesora AMD rozpoczęło kolejną rundę walki o prymat na rynku jednostek centralnych. Wymiana ciosów zapowiada się niezwykle interesująco, tym bardziej że AMD zdecydował się na inną niż Intel koncepcję rozbudowy CPU.

Architektura x86-64 to logiczne rozszerzenie platformy x86-32, używanej przez wszystkie pecety, na których pracuje Windows. Firma AMD postąpiła podobnie jak Intel w przypadku procesora 386 i, opracowując nowy projekt, położyła główny nacisk na zachowanie zgodności z istniejącym oprogramowaniem. W ten sposób chce zapewnić użytkownikom „miękkie” przejście z 32- do 64-bitowego świata.

Przetartym szlakiem

Optymalizacja, czyli dopasowanie kodu programu do architektury jednostki centralnej, ma duży wpływ na szybkość działania aplikacji. Na przykład umiejętne wykorzystanie w Pentium instrukcji MMX (MultiMedia eXtension) znacząco przyspieszyło obliczenia związane z przetwarzaniem dźwięku, wideo i obrazu 2D. Rozwinięciem idei MMX są rozszerzenia 3DNow! firmy AMD (K6-2, K6-III) oraz intelowskie SSE (Pentium III, nowy Celeron – 566 MHz i szybszy). Obydwie techniki pozwalają na jednoczesne przetwarzanie danych zmiennoprzecinkowych, co doskonale się sprawdza podczas obliczeń związanych z grafiką 3D.

Stosowany w procesorach AMD i WinChip2 firmy VIA zestaw 21 instrukcji 3DNow! używa pary 64-bitowych rejestrów, „odziedziczonych” po MMX-ie. W Pentium III instrukcje SSE (70 rozkazów) mają do dypozycji osiem dodatkowych 128-bitowych rejestrów, a opisywana platforma AMD ma ich mieć 16. Umiejętne wykorzystanie wspomnianych rozkazów pozwala na wzrost wydajności nawet o kilkadziesiąt procent (patrz: CHIP 9/1999, str. 72-84).

Narodziny gwiazdy?

Pierwszy procesor z dynastii Hammerów (ang. Młotów) i zarazem odpowiedź AMD na intelowskie Itanium został ochrzczony imieniem SledgeHammer. Na przekór zeszłorocznym zapowiedziom najprawdopodobniej zrezygnowano w nim z jednostki zmiennoprzecinkowej TFP (Technical Floating Point Unit). Udostępniona przez AMD dokumentacja nie wspomina o niej ani słowem.

Specyfikacja nowej platformy zamiast materiałów o TFP zawiera informacje o obsłudze 128-bitowej technologii SSE (Streaming SIMD Extension), wykorzystywanej przez najnowsze procesory Intela. Dokumentacja nie rozstrzyga, czy będzie to stare SSE, znane z Pentium III, czy też najnowsza jego wersja SSE2, zaimplementowana w Willamette (Pentium 4). Do zmiany planów prawdopodobnie przyczyniło się ujawnienie szczegółów technicznych procesora Willamette w lutym b.r. w czasie Intel Developer Forum (patrz: CHIP 5/2000, str. 40-41). Zoptymalizowanie SledgeHammera pod kątem instrukcji SSE2 zapewniłoby wysoką wydajność aplikacji stworzonych z myślą o Pentium 4 bez konieczności ich rekompilacji.

Mając na uwadze kompatybilność z poprzednimi procesorami AMD, zachowano obsługę 3DNow! Należy się jednak spodziewać, że wspomniany standard powędruje do lamusa, ustępując pola nowocześniejszej i częściej stosowanej technologii SSE.

Info
Grupy dyskusyjne
Uwagi i komentarze do artykułu:
#
Pytania techniczne:
#
Internet
Opis architektury x86-64
http://www.amd.com/products/cpg/64bit/pdf/x86-64_overview.pdf
Strona dedykowana architekturze x86-64
http://www.x86-64.org/
Na dołączonym CD-ROM-ie w dziale Aktualności | Tendencje znajduje się specyfikacka architektury x86-64.
Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.