Mocy przybywaj…

Gry komputerowe są programami wzbudzającymi niewątpliwie duże emocje, szczególnie wśród młodszych użytkowników sprzętu PC. Należy też przyznać, iż to głównie ten "gatunek" oprogramowania napędza machinę postępu technologii komputerowych. Wraz z rozwojem akceleratorów grafiki 3D, czy systemów dźwięku przestrzennego, rozwinęła się znana zapewne wszystkim graczom technologia Force Feedback. Tę właśnie technologię wykorzystuje zarówno kierownica WingMan Formula […]

Gry komputerowe są programami wzbudzającymi niewątpliwie duże emocje, szczególnie wśród młodszych użytkowników sprzętu PC. Należy też przyznać, iż to głównie ten „gatunek” oprogramowania napędza machinę postępu technologii komputerowych. Wraz z rozwojem akceleratorów grafiki 3D, czy systemów dźwięku przestrzennego, rozwinęła się znana zapewne wszystkim graczom technologia Force Feedback. Tę właśnie technologię wykorzystuje zarówno kierownica WingMan Formula Force GP, jak i joystick WingMan Force 3D .

Oba urządzenia stanowią rozwinięcie oferty firmy Logitech. Formula Force GP wyposażona w złącze USB ma zastąpić starszą Formula Force (RS-232), natomiast joystick Force 3D jest nowym produktem wykorzystującym najświeższe osiągnięcia technologiczno-konstrukcyjne.

Podobnie jak chyba w każdym mężczyźnie, drzemie we mnie iskra rajdowca, tak więc test kierownicy rozpocząłem od wykorzystania jej możliwości w grze Need for Speed Porsche 2000. Niestety, przy instalacji oprogramowania w wersji 3.30 w systemie Windows 98SE aplikacja odpowiedzialna między innymi za programowanie klawiszy nie potrafiła rozpoznać urządzenia. Problem ten rozwiązało użycie w Windows 98 w dedykowanego dla Windows 2000 oprogramowania w wersji 3.60. Tak więc po rozwiązaniu tego drobnego, aczkolwiek denerwującego błędu mogłem zasiąść za dziesięciocalowym (ok. 25 cm), częściowo pokrytym gumą „kółkiem”, zaopatrzonym w cztery programowalne przyciski oraz dwa przełączniki biegów. Ruszamy, dodając gazu za pomocą pedałów połączonych z kierownicą nieco zawadzającym kablem i… uzyskany efekt jest raczej poniżej oczekiwań. Komfort kierowania pojazdem za pomocą kierownicy jest wyraźnie wyższy, niż kiedy posługujemy się klawiaturą, lecz efekty Force Feedbacku bardziej przeszkadzają, niż oddają realizm gry. Zmieniamy więc środowisko i na maszynie testowej (Pentium II 400 MHz, 64 MB pamięci RAM, Matrox G400) rozpoczyna się piąte okrążenie w F1 World Grand Prix. Tu efekt FF jest bardziej zauważalny, kierownica stawia opór przy zakrętach branych z dużą prędkością, drży, gdy przypadkiem zboczymy z trasy. Urządzenie cały czas tkwi bez ruchu przykręcone dwiema śrubami do stołu, a pedały mimo znacznych nacisków nie przesuwają się po podłodze.

Warto nadmienić, iż oba testowane urządzenia bazują na technologii TouchSense firmy Immersion, co może nie jest w pełni zauważalne w przypadku kierownicy Formula Force GP, lecz z pewnością można to poczuć, trzymając w dłoniach joystick Force 3D.

Gdy chwycimy go po raz pierwszy, może zdziwić nas to, że drążek daje się obracać na boki. Nowinkę tę nazwano „twist handle”, a pozwala ona między innymi na niezależne sterowanie np. wieżyczką czołgu czy ruchomym karabinkiem śmigłowca. Gdy nie korzystamy z tego udoskonalenia, możemy wyłączyć je za pomocą przełącznika. Urządzenie ma siedem programowalnych przycisków, przepustnicę oraz tzw. hatswitch, umożliwiający np. rozglądanie się po kokpicie samolotu.

Wyposażenie joysticka w złącze USB i stabilna podstawa WingMana Force 3D to kolejne jego plusy. Realizm efektów oddawanych przez joystick jest jego zaletą. Testowany głównie w środowisku symulatorów (F/A-18E i MS Flight Simulator 2000), wiernie symuluje efekty przeciążeń, wyrywa się przy nurkowaniu, drży podczas kołowania po pasie lotniska.

Oba urządzenia wymagają do pracy środowiska Windows 98/2000, DirectX 7.0, procesora co najmniej Pentium 166 MHz, portu USB i minimum 32 MB pamięci RAM. Minusem technologii Force Feedback, a więc i urządzeń z niej korzystających, jest wysoki koszt wyprodukowania konstrukcji na tyle wytrzymałej, aby „poruszyć” użytkownika i jednocześnie przetrwać jego reakcję. Z tego też powodu produkty firmy Logitech, mimo iż stanowią doskonały dodatek do wirtualnej zabawy, wciąż stanowić będą poważny wydatek dla przeciętnego gracza.

WingMan Formula Force GP
Producent: Logitech, Szwajcaria
Interfejs: USB
Gwarancja: 24 miesiące
Cena: 580 zł
+ stabilne zamocowanie
+ czułość
+ profile użytkownika
– przeciętne efekty FF
– brak jakiejkolwiek dokumentacji

WingMan Force 3D
Producent: Logitech, Singapur
Interfejs: USB
Gwarancja: 24 miesiące
Cena: 400 zł
+ stabilne zamocowanie
+ czułość
+ profile użytkownika, doskonała funkcja Force Feedback
– brak jakiejkolwiek dokumentacji

Dostarczył: Tornado 2000, Warszawa
tel.: (0-22) 868 80 01, 868 80 19
e-mail: [email protected]
http://www.tornado.com.pl/
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.