Komputerowe retorty

Od pewnego czasu reforma edukacji stała się faktem. Na stałe powróciły obecne niegdyś gimnazja, do których niejednokrotnie mieli okazję chodzić nasi rodzice. Stworzyło to szereg problemów z doborem odpowiedniego materiału dydaktycznego przez nauczycieli, którzy musieli dostosować się do nowych wymagań programowych. Pośród wielu pozycji drukowanych znalazły się też takie, które wykorzystują nowe media, jakimi są komputer i srebrny krążek. Dziś prawie w każdej szkole znajduje się pracownia komputerowa, którą nauczyciele innych specjalności mogliby wykorzystać do uatrakcyjnienia wielu nudnych niekiedy godzin zajęć. Dotychczas na rynku obecnych było kilka pozycji multimedialnych, pomocnych w nauce matematyki, historii, języka polskiego, biologii oraz chyba najbardziej wyeksploatowanego tematu, jakim są języki obce. Brakowało natomiast czegoś, co stanowiłoby solidną pomoc w nauce tak nie lubianej przez niektórych uczniów, a zarazem szalenie ciekawej chemii. Tę lukę stara się wypełnić program

Multimedialny podręcznik dla gimnazjum – Chemia z elementami ekologii

przygotowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Główne menu Multimedialnego podręcznika jest proste i estetycznie wykonane.

Produkt przeznaczony jest zarówno dla uczniów gimnazjów, jak i ich nauczycieli oraz realizuje materiał odpowiadający programowi nauczania chemii w gimnazjach. Podręcznik został zaakceptowany i zakupiony w ilości 25 tys. sztuk przez ministra Edukacji Narodowej. W pierwszej części kursu, którą otrzymaliśmy do testowania, przedstawione zostały podstawy chemii. W kolejnych jego składnikach, których wydanie planowane jest w najbliższym czasie, korzystający z programu pozna m.in. związki nieorganiczne i organiczne.

Interfejs obu części pakietu jest ujednolicony i dosyć wygodny. Pewne zarzuty można mieć jedynie do tego, że program oferuje tylko tryb 640×480, zatem przy większych rozdzielczościach dużą część ekranu zajmuje czarne pole. Sterowanie programem jest bezproblemowe i szybkie, wszystkie jego niuanse wyjaśnione są w łatwo dostępnej w aplikacji pomocy oraz w dołączonej do pakietu instrukcji obsługi. Książeczka ta zasługuje na uwagę użytkownika, gdyż zawiera wiele pożytecznych informacji dla uczniów i nauczycieli. Ci ostatni znajdą tu wiele danych na temat prowadzenia zajęć z wykorzystaniem możliwości multimedialnego podręcznika. Interfejs nie jest, niestety, doskonały, nie można więc na przykład wykorzystać klawiatury (o wiele wygodniej i szybciej przechodziłoby się klawiszami kursora pomiędzy sekcjami). Niezbyt dobrze rozwiązane jest też sterowanie odtwarzaniem filmów – klawisze służące do tego celu są małe i zajmują część okienka z wyświetlanym filmem (lepiej to rozwiązano w przypadku animacji).

Program jest bogato ilustrowany filmami i animacjami, które ułatwiają zrozumienie przedstawianych problemów.

W pierwszej części podręcznika znajdziemy omówione poszczególne gałęzie chemii ogólnej, podzielone na lekcje prezentujące kolejne działy dotyczące budowy materii, układu okresowego, atomów i cząsteczek. Druga płytka zawiera materiał wyjaśniający przemiany zachodzące podczas różnego typu reakcji chemicznych oraz charakterystyki gazów i roztworów wodnych. Nauczyć się tutaj możemy nie tylko teorii i historii, ale także prostych obliczeń wymaganych od ucznia na tym etapie nauki. Cały materiał jest bogato ilustrowany – jeśli nie przez filmy, to przez obrazowe animacje. Natrafimy również na trójwymiarowe modele anaglifowe, które można oglądać przez dostarczone przez producenta okulary. To proste urządzenie może sprawić kłopoty jedynie osobom z wadami wzroku (drugie okulary na nosie).

Na duże brawa zasługuje zestaw filmów wideo, pozwalających zapoznać się w domowym zaciszu z eksperymentami pomocnymi w zrozumieniu materiału. Nauczyciel może też wykorzystać na zajęciach nagrania jako materiał instruktażowy. Dostępna jest także pomoc wyjaśniająca trudniejsze terminy. Jednak najciekawszą funkcją programu są zawarte w nim doświadczenia do samodzielnego wykonania oraz zadania i testy, dzięki którym można sprawdzić stan wiedzy uczącego się. Jeśli szkoła dysponuje siecią, to możliwe jest kontrolowanie postępów uczniów w testach (opcja tylko w pakietach przeznaczonych dla szkół). Plusem jest także przewidziana przez producenta możliwość pobrania nowych testów z Internetu.

Program wyposażono także w słownik pojęć chemicznych, indeks pozwalający szybko odszukać żądaną informację oraz prosty układ okresowy. W przedstawionym materiale dużo miejsca poświęcono problemom ekologii i zanieczyszczeniom środowiska. Niestety, w beczce miodu znajdzie się też kropla dziegciu. W jednym z filmów znajduje się bowiem informacja, jakoby glukoza spalana była w procesie trawienia (tymczasem chodzi o oddychanie). Także kolorowanie atomów wodoru i tlenu nie jest zgodne z ogólnie przyjętym standardem. Takie drobne nieścisłości wprowadzają lekkie zamieszanie, nie zmieniają jednak ogólnego dobrego wrażenia, jakie wywołuje obcowanie z tym godnym ze wszech miar polecenia programem.

Multimedialny podręcznik dla gimnazjum – Chemia z elementami ekologii
Liczba CD: 2
Język: polski
Wymagania: PC 486 DX 100, 16 MB RAM, napęd CD-ROM 4x, Windows 9x/NT/2000
+ treść bogato ilustrowana filmami
+ doświadczenia do samodzielnego wykonania
+ możliwość aktualizacji przez Internet
– brak współpracy z klawiaturą
– ograniczenie tylko do jednej rozdzielczości
Autorzy: Hanna Gulińska, Andrzej Burewicz

Producent: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
tel.: (0-22) 622 00 03
faks: 622 00 24
e-mail: [email protected]
http://www.wsip.com.pl/
Cena: licencja 1-stanowiskowa: 120 zł, 5-stanowiskowa: 400 zł

Więcej:bezcatnews