Piksele w lustrze

Pomimo wysokich cen, czźsto przekraczających koszty profesjonalnych lustrzanek analogowych, niemal wszystkie cyfrowe aparaty fotograficzne charakteryzują siź konstrukcją lunetkową i mają obiektywy wbudowane na stałe (patrz: CHIP 12/2000 s. 100). Choć od pewnego czasu dostźpnych jest kilka modeli cyfrowych lustrzanek, to albo są one bardzo drogie (seria DCS Kodaka, Nikon D1), albo mniej funkcjonalne od swych analogowych konkurentów (Minolta RD3000). Jednym z aparatów, który może zmienić ten stan rzeczy, jest Fujifilm FinePix S1 Pro. Jest to obecnie najtańsza dostźpna lustrzanka cyfrowa, i pod wieloma wzglźdami dorównuje analogowym konkurentom.

Podstawą konstrukcji testowanego urządzenia jest popularny aparat analogowy F-60 firmy Nikon, z którego zaczerpniźto konstrukcjź mechaniczną oraz czźść rozwiązań elektronicznych (np. układ doboru ekspozycji czy ustawiania ostrości). Dziełem inżynierów Fujifilm jest z kolei cyfrowa czźść aparatu zawierająca matrycź CCD oraz procesor przetwarzający obraz i kontrolujący pracź urządzenia).

FinePix S1 Pro wyposażono w standardowe złącze obiektywu typu Nikon F. Konstrukcja aparatu pozwala na stosowanie popularnych obiektywów serii AF typu D firmy Nikon lub z nimi zgodnych. Niestety, w przypadku użycia wysokiej klasy optyki serii AF-S oraz AF-I nie jest możliwe automatyczne ustawianie ostrości. Ze wzglźdu na mniejsze wymiary matrycy CCD od klatki filmu 35 mm ogniskowa obiektywu ulega wzglźdnemu wydłużeniu w stosunku 1:1,5. Oznacza to, że np. obiektyw o nominalnej ogniskowej 35 mm bździe rysował obrazy o takim kącie widzenia jak obiektyw 52 mm w aparacie tradycyjnym. Z punktu widzenia użytkownika uniemożliwia to wykonywanie zdjźć szerokokątnych za pomocą tanich obiektywów i zmusza do zakupu drogich “szkieł” o bardzo krótkich ogniskowych.

W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań, gdzie piksele matrycy mają kształt kwadratowy i są ułożone w rzźdach oraz kolumnach, elementarne komórki przetwornika mają kształt ośmiokątny i tworzą strukturź przypominającą plaster miodu. Ma to zapewnić wiźkszą czułość, poprawź stosunku sygnał/szum oraz zakresu dynamiki. Oprócz oryginalnej konstrukcji, zastosowany przetwornik charakteryzuje siź także dużymi wymiarami (23,3×15,6 mm – przekątna niemal cztery razy wiźksza niż w przetworniku 1/2 cala). Dziźki temu aparat ma dużą czułość, regulowaną w zakresie 320-1600 ISO. Niestety, brak niższych czułości (np. ISO 100) w połączeniu ze stosunkowo wolną migawką ( min.1/2000 s) powoduje, że wykonywanie zdjźć w słoneczny dzień wymaga użycia małej przysłony (o dużej wartości f), co nie zawsze jest pożądane.

Użyta matryca CCD zawiera 3,4 miliona elementów. Ponieważ piksele ułożone są w sposób diagonalny (pod kątem 45 stopni), dane pochodzące z matrycy podlegać muszą wielu skomplikowanym przekształceniom. W efekcie powstają obrazy o rozdzielczości 3040×2016, 2304×1536 lub 1440×960 punktów. Dziźki użyciu przetwornika CCD o dużym rozmiarze udało siź także zminimalizować zawartość tzw. szumu w wykonywanych zdjźciach. W przypadku zdjźć robionych w dzień jest on praktycznie zupełnie niewidoczny. Różnokolorowe ziarna wywołane szumem matrycy są widoczne dopiero na zdjźciach naświetlanych przez 30 sekund. Pod tym wzglźdem konstrukcjź Fujifilm przewyższa jedynie testowana przez nas Minolta RD3000.

Zdjźcia zapisywać można na karcie SmartMedia lub CompactFlash type II (akceptowane są również dyski twarde IBM Microdrive).

Układ ustawiania ostrości działa na bazie mechanizmu detekcji fazowej, a nie, jak ma to miejsce w niemal wszystkich aparatach cyfrowych, detekcji kontrastu. Umożliwia to szybsze i poprawne ustawienie ostrości w trudniejszych warunkach (np. w ciemnych pomieszczeniach, na mniej kontrastowych obiektach). Aparat wyposażono w dodatkowy oświetlacz wspomagający układ ustawiania ostrości w ciemności. Niestety, emituje on jasne, białe światło, co może być niewygodne w niektórych sytuacjach (np. w teatrze). Znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie podczerwieni.

Bardzo sprawnie działa układ doboru ekspozycji, przeniesiony wprost z analogowych lustrzanek firmy Nikon. Wszystkie wykonane zdjźcia charakteryzowały siź poprawną ekspozycją. Oprócz tradycyjnego pomiaru matrycowego i centralnie-ważonego dostźpny jest tzw. tryb matrycowy 3D. W technice tej uwzglźdniany jest nie tyko rozkład światła w fotografowanym kadrze, ale także kontrast oraz przekazywane przez wbudowany w obiektyw mikroprocesor informacje o odległości fotografowanego przedmiotu od aparatu. Poważną wadą urządzenia jest brak punktowego pomiaru światła co może utrudniać fotografowanie scen silnie kontrastowych (np. w nocy).

FinePix S1 Pro bardzo naturalnie oddaje kolory. Zdjźcia charakteryzują siź prawidłowym nasyceniem oraz brakiem przebarwień. W znacznej mierze jest to zasługa dopracowanego układu doboru balansu bieli. Oprócz trybu automatycznego i sześciu ustawień predefiniowanych dostźpna jest także możliwość manualnego doboru punktu bieli.

Rozdzielczość rejestrowanych obrazów jest bardzo dobra. Należy jednak pamiźtać, że znaczny wpływ na ostrość zdjźć ma jakość dołączonego obiektywu. FinePix wyposażony w obiektyw Nikkor 35-70 f/2.8D był zdecydowanie lepszy od wszystkich testowanych dotychczas aparatów cyfrowych.

Do komunikacji z PC służy łącze USB. Dostźp do karty pamiźci odbywa siź jak w wypadku zwykłego folderu. Na uwagź zasługuje dołączona aplikacja pozwalająca na kontrolowanie aparatu za pomocą komputera. Dziźki niej możliwe jest ustawianie parametrów zdjźcia, jego wykonanie i natychmiastowe przesłanie do PC.

Fujifilm FinePix S1 Pro to jeden z pierwszych cyfrowych aparatów fotograficznych, które z powodzeniem mogą konkurować z tradycyjnymi lustrzankami. Choć jego cena kilkakrotnie przewyższa koszty nawet profesjonalnego aparatu analogowego, jest istotnie niższa od sprzedawanych dotychczas lustrzanek cyfrowych.

FinePix S1 Pro
Matryca CCD: 3,4 miliona punktów
Rozdzielczość: 3040×2016, 2304×1536, 1440×960
Czułość ISO: 320, 400, 800, 1600
Złącze obiektywu: Nikon F
Tryby pracy: pełna automatyka, preselekacja czasu/przysłony, tryb manualny, 5 programów tematycznych
Sposób pomiaru świtała: matrycowy, matrycowy 3D, centralnie ważony
Migawka: 1/2000 – 30 s.
Liczba przewodnia lampy błyskowej: 15
Gwarancja: 12 miesiźcy
Cena: 15 560 zł

+ wierna reprodukcja kolorów
+ wysoka rozdzielczość
– brak punktowego pomiaru światła
– brak niskich czułości
Producent: Fujifilm, Japonia
http://www.fujifilmcom/
Dostarczył: Fujifilm, Polska, Warszawa
tel.: (0-22) 812 62 62, faks: 613 22 63
e-mail: [email protected]
http://www.fujifilm.pl/

Więcej:bezcatnews