W Pałacu i w namiocie

Od kilku lat wszystkie rodzime imprezy targowe przeżywały z roku na rok coraz bardziej widoczny regres. Wszystko wskazuje na to, że organizatorzy Komputer Expo 2001 znaleźli receptę na powstrzymanie tej niekorzystnej tendencji.

Wyjeżdżając na tegoroczne targi Komputer Expo, zadawałem sobie pytanie: czy znów będzie mniej ciekawie niż przed rokiem? Na szczęście – nie było. Było natomiast inaczej.

Wszystko wskazuje na to, że organizator targów – Biuro Reklamy SA – znalazł receptę na malejące zainteresowanie aktywnym uczestnictwem w targach firm IT. W bieżącym roku Komputer Expo po raz pierwszy oficjalnie przyjęło status imprezy „business to business”, czyli w dużym stopniu zamkniętej dla szerokiej publiczności (ekspozycja mogła być zwiedzana przez wszystkich chętnych dopiero po godz. 15). Takie rozwiązanie wpłynęło przede wszystkim na zmniejszenie ciasnoty panującej w pomieszczeniach Pałacu Kultury i… w specjalnym namiocie, ustawionym przed wejściem głównym „Domu ze Szpilką”.

Minusów ciągle dużo

Odczuwalną konsekwencją przeobrażeń, jakim uległy warszawskie targi, jest m.in. prezentacja coraz mniejszej liczby produktów przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych. Garść najciekawszych nowości, które mimo to udało się nam „wyłowić”, prezentujemy na zamieszczonych ilustracjach.

Odnotować trzeba zmniejszone zainteresowanie targami ze strony dużych firm IT. Wśród wystawców zabrakło m.in. Microsoftu, IBM-a, Novella, Compaqa, Optimusa, Intela, Tech Data Polska, Californii Computer, ST Group i wielu innych. Prawdopodobnie jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy była drożyzna – cena jednego metra kwadratowego powierzchni wystawienniczej na Komputer Expo dawno już przekroczyła granice zdrowego rozsądku. To zapewne z tego powodu część firm „się zbuntowała” i postanowiła… zorganizować w tym samym czasie konkurencyjne imprezy w pobliskim hotelu Marriott (np. Incom, Action, NEC, Cytrix, Symantec) oraz w Muzeum Techniki (MSD Expo 2001).

Nagrody, debaty, certyfikaty…

Chyba każdy lubi dostawać nagrody i wyróżnienia. W czasie Komputer Expo 2001 ogłoszono rezultaty tak wielu plebiscytów i konkursów, że właściwie trudno je wszystkie wymienić. Oprócz Grand Prix Komputer Expo 2001, przyznanych najciekawszym wystawianym produktom, wręczono również tytuły „Teraz Internet”, nadane przez Magazyn Konsumenta „Solidna Firma” najlepszym serwisom WWW. Z kolei redakcja tygodnika „Wprost” najciekawszym produktom nadała tzw. Certyfikaty Wprost 2001. W trakcie targów zostały też publicznie ogłoszone rezultaty plebiscytu na Produkt Roku 2000, organizowanego przez naszą redakcję (patrz: s. 31) i kilka innych.

W czasie Komputer Expo odbyło się jeszcze więcej niż przed rokiem rozmaitych prelekcji i seminariów towarzyszących. Najciekawszą była chyba trzydniowa konferencja „e-Gospodarka na progu XXI wieku”, skupiająca swą uwagę na problematyce rozwoju rodzimego e-biznesu. Warto też wspomnieć o prezentacjach programów ” [email protected]; oraz „Internet w szkołach”. Z ciekawszych debat publicznych trzeba wymienić zorganizowaną przez „Rzeczpospolitą” dyskusję „Portale – prognozy i rzeczywistość”.

W Sieci powiało grozą

Z satysfakcją odnotowuję, że po raz pierwszy na targach szerzej reprezentowane były rodzime portale i inne serwisy internetowe. Ekspozycje „dot comów” prezentowały się jednak skromnie, a w kuluarowych rozmowach z ich przedstawicielami dominowała atmosfera niepewności, wywołana falą pierwszych redukcji etatów w znanych portalach (Wirtualna Polska, Arena, Ahoj). W opinii ekspertów bieżący rok bez wątpienia przyniesie weryfikację największych przedsięwzięć w Sieci. Tym samym okazało się, że albo rodzimy rynek internetowy jest znacznie płytszy finansowo, niż pierwotnie sądzono, albo rodzimi inwestorzy szybciej posłuchali głosu dobiegającego zza Oceanu, niż się wszyscy spodziewali.

Ogólnie jednak tegoroczne targi wypadły porównywalnie z ubiegłorocznymi. Tym samym dzięki widocznym wysiłkom organizatorów zatrzymana została negatywna tendencja spadkowa, co już należy uznać za spory sukces. Szkoda tylko, że przeobrażenia formuły Komputer Expo ujemnie wpływają na widowiskowość imprezy, tak ważną dla indywidualnych użytkowników komputerów.

Info
Grupy dyskusyjne
Uwagi i komentarze do artykułu:
#
Internet
Komputer Expo 2001
http://www.komputerexpo2001.wp.pl/
http://expo.poland.com/dziennik/
Produkt Roku 2000
http://produktroku.chip.pl/
Konkurs „Teraz Internet”
http://www.stronakonsumenta.pl/terazint.html
Certyfikaty Wprost
http://intermedia.wprost.pl/php/intermedia/index.php3?sz=1&id=8659
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.