W mroku, w cieniu i we mgle

Gra światła i cienia to nie tylko urzekające nas swym pięknem zjawisko natury. Światłocień jest jedną z najważniejszych technik stosowanych nie tylko w malarstwie, ale również przy komputerowym generowaniu grafiki 3D. To właśnie dzięki niemu gry nabierają ostatecznego wyglądu.

Patrząc na grafikę wygenerowaną przez najnowsze gry, nie sposób przejść obojętnie obok piękna tego wirtualnego świata. A jeszcze nie tak dawno wszyscy zachwycaliśmy się siermiężnymi obrazami, wyświetlanymi przez pecety na monitorach CGA czy EGA. Od tego czasu zarówno komputery, jak i karty graficzne przeszły długą drogę ewolucji. Z pewnością dzisiejsze hity, takie jak Deus Ex lub Grand Prix 3, za kilka lat będą wywoływać podobny uśmiech i nostalgię jak Lemmingi czy pierwsza gra 3D Wolfenstein. Jednak można przypuszczać, że podstawowe metody i algorytmy tworzenia grafiki trójwymiarowej, opracowane pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, nie zmienią się. W dwóch poprzednich częściach tego cyklu (patrz: CHIP 1/2001, s. 122 i CHIP 2/2001, s. 120) poświęconego grafice 3D dowiedzielismy się, co to jest strumień graficzny (ciąg operacji związanych z generowaniem obrazu) oraz przyjrzeliśmy się, w jaki sposób powstaje szkielet trójwymiarowej sceny, czyli jej “druciane rusztowanie”, złożone z setek trójkątów. Poznaliśmy również metody nakładania na ów szkielet obrazków nazywanych teksturami, mających symulować kolorowe, gładkie lub chropowate powierzchnie. Pokrywanie teksturami przedmiotów znajdujących się na generowanej scenie w celu nadania im “realnego” wyglądu jest częścią procesu nazywanego renderingiem. Pozostałe jego dwa etapy – cieniowanie i dodawanie efektów specjalnych – mają zaś w pełni upodobnić wirtualny świat do tego, który znamy z naszej rzeczywistości.

Info
Grupy dyskusyjne
Uwagi i komentarze do artykułu:
#
Pytania techniczne:
#
Internet
Serwisy z artykułami na temat generowania grafiki 3D
http://frazir.wroc.pl/
http://www.benchmark.pl/
http://www.ping.be/powervr/
http://www.chipanalyst.com/3D/terms.html
Serwisy poruszające problematykę kart 3D
http://www.tweak.pl/
http://www.3dchipset.com/
http://www.sharkyextreme.com/
http://www.riva3d.com/
http://www.anandtech.com/
http://www.tomshardware.com/
Producenci układów 3D
http://www.nvidia.com/
http://www.matrox.com/
http://www.ati.com/
http://www.3dfx.com/
Literatura
Michał Jankowski, “Elementy grafiki komputerowej”, WNT, Warszawa 1990
Więcej:bezcatnews